Experti na krásné vlasy loni překonali půl miliardy. Vyrostli ale méně, než chtěli, a s nižším ziskem

E-shop Bezvavlasy.cz plánoval v roce 2022 poskočit o 28 procent, povedlo se mu to jen o 14 procent. Letos chce růst mnohem víc.

Luboš KrečLuboš Kreč

bezvavlasy-boxed

Foto: Bezvavlasy.cz

Spolumajitelé Bezvavlasy.cz František Novotný a Aleš Hudeček

0Zobrazit komentáře

Internetový obchod Bezvavlasy.cz, který loni v září umístil své akcie na pražskou burzu, ohlásil předběžné výsledky za rok 2022. Potvrdil v nich to, co z české e-commerce zaznívá už delší dobu – že to byl mimořádně těžký rok. E-shop, který je podle svých zakladatelů dvojkou na trhu s vlasovou kosmetikou, dokázal i ve složitých podmínkách vyrůst, ale méně než si plánoval. A s nižším ziskem.

V roce 2021, kdy ještě dobíhala covidová pandemie a ekonomická recese včetně výrazné inflace byla teprve za dveřmi, vyskočily Bezvavlasy.cz v tržbách o 29 procent na 450 milionů korun. Hrubý zisk před daněmi a odpisy, takzvaná EBITDA, dosáhl 41,3 milionu korun, tedy marže 9,2 procenta. Plán pro loňský rok byl tato čísla zopakovat, jenže válka na Ukrajině, energetická krize a prudké zdražování ho poupravily.

„Situace na trhu nebyla v minulém roce ideální, ale přesto jsme dokázali růst. Na původní plány meziročního růstu o 28 procent jsme sice nedosáhli, ale o to větší růst čekáme v roce letošním,“ říká spoluzakladatel a šéf e-shopu Aleš Hudeček. Výsledek nakonec vypadá následovně – tržby činily 512 milionů, což je o 14 procent nad předešlým rokem. Zisk EBITDA se ale snížil na 34,1 milionu, respektive na marži 6,7 procenta.

Bezvavlasy.cz nejsou zdaleka jediný e-shop, který musel loni zatnout zuby, aby dokázal udržet růst. Nedávno o tom, že musel důkladně provětrat fungování svého obchodu, aby jej udržel v kondici, hovořil například zakladatel Footshopu Peter Hajduček. K úpravám fungování své firmy musel přistoupit i Dominik Píchal z Grizly.cz, jemuž loni tržby také vyrostly méně, než původně zamýšlel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Rok 2022 byl specifický tím, že e-commerce v něm poprvé zažila to, co jiné obory znají, ale internetové obchodování se s tím ještě v české historii nesetkalo. Meziročně mu poprvé klesly tržby, a to konkrétně o 12 procent, když spadly těsně pod 200 miliard korun.

Pro Bezvavlasy.cz byl nicméně loňský rok mimořádný nejen okolnostmi, ale i tím, že firma umístila menšinový podíl na akciový trh Start pražské burzy. Původně na něj sice zamýšlela akcií poslat víc, nicméně investorské ohodnocení podniku nebylo takové, jaké si Hudeček a spol. představovali, takže akciový úpis nakonec mírně snížili na 23 procent.

Každopádně akcie, které se obchodují pod značkou BEZVA.PR, jsou nyní za 498 korunách za kus, což představuje od září, kdy na burzu vstoupily, pokles o necelých 16 procent. Například akcie online lékárny Pilulka.cz mají za stejnou dobu identickou výkonnost, naopak výrobce příslušenství pro mobily Fixed dokázal v hodnotě svých cenných papírů od září 2022 mírně povyrůst.

ulich

Přečtěte si takéBývalý fotbalista Ulich jde s firmou na burzu, kliky dodává miliardářůmBývalý fotbalista Ulich jde se svou firmou na burzu. Její kliky mají na dveřích Komárek i Křetínský

Přestože vyhlídky tuzemské ekonomiky pro rok 2023 jsou přinejlepším smíšené a odborníci očekávají, že minimálně v jeho první polovině se hospodářství dostane do mělké recese, Bezvavlasy.cz si věří na poměrně výrazný byznysový růst. Obrat má poskočit o 37 procent nad 700 milionů, a to hlavně modernizací e-shopů na Slovensku a v Maďarsku, kde společnost také působí. Do pěti let by chtěla společnost operovat na více než deseti evropských trzích a dosáhnout tržeb 1,3 miliardy korun.

Rok 2022 byl z pohledu pražské burzy velmi živý. Až paradoxně živý, protože světové trhy byly ve znamení poklesu a aktivita na poli emisí nových titulů byla i v USA minimální. Na trh Start pro menší a střední firmy v Praze ale loni zavítala síť pizzerií Coloseum, producent luxusních klik M&T 1997, výrobce IoT zařízení Hardwario, e-shop Bezvavlasy.cz a také slovenská strojírenská skupina Gevorkyan.

Velké otřesy ve Volkswagenu. Končí šéfdesignér Jozef Kabaň, autor podoby škodovek i Bugatti Veyron

Kabaň se ve Volkswagenu věnoval návrhům podoby elektrické rodiny ID. S výsledky jeho práce však v poslední době nemělo být spokojeno vedení.

kaban

Foto: Volkswagen

Automobilový designér Jozef Kabaň stojí například i za podobou modelu ID. Buzz

0Zobrazit komentáře

Původem slovenský designér Jozef Kabaň spojil valnou část své profesní kariéry s prací pro značky koncernu Volkswagen. V posledních letech v jeho rámci zaujímal post šéfdesignéra mateřské automobilky Volkswagen, nyní ale na základě rozhodnutí jejího vedení v čele s Thomasem Schäferem na této pozici končí. Vystřídá jej dosavadní vedoucí designu Bentley. Do článku jsme v rámci aktualizace z 26. ledna 2023 doplnili budoucí pozici Kabaně v rámci koncernu.

Možná největším kariérním zářezem automobilového designéra Josefa Kabaně je jeho práce na modelu Veyron pro automobilku Bugatti. Jeho exteriér navrhnul kompletně celý sám až na podobu kol. Práce Kabaně je však velmi dobře známá i českým zákazníkům. Devět let působil v automobilce Škoda, pro kterou navrhnul podobu třetí generace Superbu, SUV Kodiaq i lehce kontroverzní facelift třetí generace modelu Octavia, kterému dal dělené přední světlomety.

Následně odešel k BMW, pod jehož křídly však rychle přešel k navrhování opulentních Rolls-Royců. Ani u britské legendy ovšem nesetrval příliš dlouho a po půl roce opět přišla změna. V prosinci 2019 byl oznámen jeho návrat do německého koncernu, tentokráte do pozice šéfdesignéra automobilky VW. Té od poloviny minulého roku velí bývalý ředitel Škoda Auto Thomas Schäfer, který měl nyní rozhodnout, že Kabaň post jejího šéfdesignéra opustí.

Volkswagen tuto informaci již oficiálně potvrdil s tím, že k personální změně by mělo dojít 1. února, jak již dříve informoval německý server Automobilwoche. Dle interních zdrojů měl Kabaň o změně již zpravit svůj tým v automobilce, se kterým se věnoval především vizuální identitě rodiny ID, například modelu ID. Buzz.

jozef-kaban

Foto: Škoda Auto

Slovenský automobilový designér Jozef Kabaň

Vedení automobilky nemělo být v poslední době spokojeno s výsledky jeho práce na projektu kompaktního elektromobilu ID.2 a také na konceptu Trinity. Kabaň by však neměl koncern Volkswagen opouštět zcela, nově byl jmenován kreativním uměleckým ředitelem značky a bude přímým podřízeným člena představenstva značky Volkswagen odpovědného za technický vývoj. Jozef Kabaň bude v rámci svého nového pověření připravovat pro značku Volkswagen řešení budoucí mobility ve spolupráci se střediskem Volkswagen Group Future Center Europe v Postupimi.

Odvolání Kabaně může mít určitou spojitost i se změnami, které Volkswagen v nedávné době oznámil. Oliver Blume, který šéfuje celému koncernu VW a velí také automobilce Porsche, ohlásil předělávky v designu. Ten by měl být u jednotlivých značek čistší, protože koncern chce, aby je zákazníci dokázali vzájemně lépe rozlišit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mimo to Blume potvrdil směřování koncernu vstříc elektromobilitě, kdy i s úplným přechodem k elektrickým pohonům budou zachována jména jako Tiguan či Golf. Právě u Golfu, ale i jiných modelů, se chce automobilka více zaměřit i na kvalitu zpracování, která byla u Golf GTi či ID. 4 často kritizována. Zákazníci si stěžovali na levně vypadající interiéry, špatné dotykové ovládání infotainmentu a problémy se softwarem. V rámci naplnění těchto cílů již opustilo své pozice několik vysoce postavených manažerů působících v oddělení kvality.

Na místo Kabaně nastoupí Andreas Mindt, který do Wolfsburgu, kde Volkswagen sídlí, zamíří z Bentley taktéž spadajícího pod německý koncern. Pro Mindta se jedná o doslovný návrat domů, protože v tomto městě vyrůstal a pro koncern měl pracovat coby konstruktér již jeho otec. Sám Mindt pro Volkswagen pracoval od roku 1995, následně působil u Audi a později přešel k Bentley.