Ferrari Daytona SP3 je moderní interpretací tradice. A je nejvýkonnější, nejaerodynamičtější a nejrychlejší

ferrari-daytona-sp37

Foto: Ferrari

Ferrari a jeho nová limitka Daytona SP3

Psal se 6. únor roku 1967, když cílovou čáru slavné čtyřiadvacetihodinovky na okruhu Daytona postupně protnuly hned tři závodní speciály od Ferrari. Konkrétně se jednalo o modely 330 P3/4, 330 P4 a 412 P. Tím se tento den zapsal zlatým písmem do historie automobilky a Ferrari na něj velmi rádo vzpomíná. To ostatně dokazuje i nově představená specialitka v podobě modelu Daytona SP3 s vytříbeným designem kombinujícím retro a futurismus.

Novinka se stává třetím zástupcem řady Icona, v rámci které Ferrari odkazuje na historické milníky ve svém fungování. Doposud se tak stalo prostřednictvím limitek Monza SP1 a SP2. Právě majitelé těchto vozů byli předně informováni o tom, že Ferrari chystá další novinku, a také si ji mohli jako první prohlédnout během soukromé akce v luxusní italské rezidenci.

Nyní se již může specialitou pokochat celý svět, alespoň prostřednictví zveřejněných snímků. Hned na první pohled je jasné, že si navrhování vozu designéři ve Ferrari skutečně užili. Ostatně už samotný koeficient odporu dosahující vůbec nejnižších hodnot v historii automobilky jasně dokazuje výjimečnost celého projektu.

Nízko posazené čelní sklo jasně odkazuje na model P3/4, blatníky v dvojitém provedení zase na vozy jako 512 S, 712 Can-Am či 312 P. Retro proniklo i do bočních zrcátek a hlásí se o slovo i na přední masce vozu. Ta nabízí pohyblivý přední panel coby odkaz na populární vyklápěcí světlomety, které byly nedílnou součástí každého pořádného supersportu druhé poloviny minulého století.

S pozvolně se vinoucími křivkami vozu směrem k zádi se ovšem pohled do minulosti razantně proměňuje a Daytona SP3 se stává mesiášem tvarů budoucnosti. Záď byla zpracována skutečně jedinečným způsobem a do univerza modelů Ferrari přináší řadu nových vertikálních elementů. Ty definují kompletně celou záď včetně světlometů, které jsou jen tenkými lištami umístěnými těsně pod zadním spoilerem. A přesto celé nové pojetí výraznějším způsobem nepřepisuje designové DNA značky.

Třikrát nej v historii Ferrari

Ferrari o novince mluví jako o nejaerodynamičtějším vozu, jaký byl kdy v jeho dílnách postaven. Toho se navíc podařilo inženýrům docílit bez použití jediného aktivního aerodynamického prvku. Aerodynamické hrátky se podepsaly i na umístění 6,5litrové atmosférické V12, která je poprvé od modelu LaFerrari z roku 2018 umístěna uprostřed. Výkon motoru byl naladěn na 829 koňských sil, což z Ferrari Daytona SP3 činí nejvýkonnější neelektrifikovaný model historie automobilky

V kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou je vůz schopen akcelerovat z nuly na 100 km/h za 2,85 sekundy a dosahovat rychlosti 339 km/h. A to mu mezi vozy rodiny Ferrari propůjčuje ještě třetí významný titul, tentokrát nejrychlejšího Ferrari určeného na silnice. Jak totiž automobilka sama zdůraznila, s tímto vozem půjde vyrazit do ulic zcela legálně, což se nedalo říci o předchozích zástupcích řady Icona, kterým chybělo čelní sklo.

ferrari-daytona-sp36

Foto: Ferrari

Přední pohled na vůz je plný odkazů na minulost

Při projížďkách ulicemi však musí majitelé Daytony SP3 počítat s tím, že na ně budou kolemjdoucí hledět shora. Řidič i spolujezdec totiž sedí ve voze extrémně nízko, jak napovídá i samotná výška vozu, která činí pouhých 1 142 milimetrů. Uvnitř interiéru ale posádka nalezne veškeré pohodlí. Byť může jeho zpracování díky retro-futuristickému designu působit poněkud minimalisticky, Ferrari se snažilo interiér kultivovat natolik, aby setrvávání v něm bylo více než příjemným zážitkem. Na tom se bezesporu podílí i otevřená střecha vozu.

Ferrari má v plánu vyrobit celkem 599 exemplářů, což z novinky dělá velmi atraktivní sběratelský kus. Proto i přes cenovku dva miliony eur, tedy zhruba 50 milionů korun, na nabídku kývlo všech 499 oslovených majitelů prvních exemplářů řady Icona a zbylou stovku si mezi sebou rozdělili další speciální zákazníci, které Ferrari oslovilo. První z nich by se svých Dayton SP3 měli dočkat koncem příštího roku.

Vojtěch Sedláček

Fanoušek všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

Fanoušek všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.