Firmy v Česku stále více sdílejí výdejní boxy. DPD do své sítě zapojilo přes tisíc AlzaBoxů

Výdejní boxy jsou tak trochu český fenomén. Podle průzkumu DPD jsme v Evropě v jejich využívání na druhém místě za Francií.

tz_dpd_2-min

Foto: DPD

DPD do své sítě zapojilo výdejní boxy Alzy

Výdejních boxů v Česku přibývá jak hub po dešti, podle aktuálního odhadu CzechCrunche se jich v tuzemsku nachází již přes 3,5 tisíce. A budou přibývat i nadále. I proto mají někteří hráči tendenci síly spojovat a kapacity svých sítí sdílet, což jim přináší nižší náklady a zákazníkům na druhé straně vyšší komfort výběru, kam jim bude zboží doručené. Takovým příkladem je nově logistická společnost DPD, jež začala balíčky z e-shopů doručovat do více než tisícovky AlzaBoxů.

AlzaBoxy jsou nově součástí sítě DPD Pickup, která tak naroste na více než 2 500 výdejních míst a výdejních schránek. Proces doručení, který funguje u stávajících DPD boxů, jež společnost představila loni v létě a do provozu uvedla v říjnu, se z pohledu zákazníků nemění – většina z nich je otevřena čtyřiadvacet hodin denně.

Boxy od DPD dokážou kromě jejich vydávání zásilky také přijímat, což mohou zákazníci využít například k vrácení zboží zpět do e-shopů. AlzaBoxy tuto možnost zatím nenabízí, obě firmy ale podle vyjádření pracují na tom, aby byla brzy dostupná. Spolupráce mezi oběma společnostmi probíhá kromě České republiky také na Slovensku, kde se týká 500 AlzaBoxů.

Doručení do AlzaBoxu probíhá stejně jako u samoobslužných DPD boxů – zákazník si vybere zboží na e-shopu, zaplatí a v nabídce výdejních míst vybere příslušný box. Před doručením balíčku obdrží kód, který zadá přímo do boxu před vyzvednutím.

dpd-x1

Foto: DPD

Kurýr společnosti DPD před výdejními boxy

„Vysoká obliba výdejních míst, tedy i samoobslužných boxů, je český fenomén. Podle našeho nejnovějšího průzkumu E-shopper Barometer jsme dokonce v porovnání se zbytkem Evropy ve využívání výdejních míst na druhém místě hned za Francií. Protože tento trend během pandemie ještě výrazně posílil, chtěli jsme našim zákazníkům nabídnout co nejširší síť. Spolupráci s Alzou proto velmi vítáme, a to dokonce nejen v České republice,“ popisuje generální ředitel DPD Miloš Malaník.

„Věříme, že využití kapacity jednoho boxu více dodavateli je budoucnost v doručování. Díky napojení partnerů do naší sítě se AlzaBoxy stávají nedílnou součástí chytré městské infrastruktury a přispívají ke zvýšení kvality života obyvatel,“ říká Jan Moudřík, ředitel expanze a facility Alza.cz.

DPD a Alza ovšem nejsou jediné společnosti, které budují vlastní síť výdejních boxů. Skupina Packeta, do níž patří Zásilkovna, tento týden oznámila, že navýšila počet svých Z-Boxů na celkem 3 500, z nichž 2 500 se nachází v Česku a jde tak o největší síť automatizovaných výdejních schránek na trhu.

Mezi další hráče pak patří PPL, WeDo (které přebralo boxy od Mallu), Rohlík, IKEA, ve spolupráci s OX.Point pak s nimi experimentuje také Česká pošta. Jednička e-commerce trhu Alza přitom již loni v létě své boxy připojila také do projektu Lockers.ai od společnosti Balíkobot, který si za cíl klade výdejní schránky všech hráčů propojit do jedné sítě.

Peter Brejčák

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.