Generálova košile. Petr Pavel jde s módou, aniž by o tom věděl, flanelka je podle Vogue trendem roku

S generálovými flanelovými košilemi by souhlasili i redaktoři z Vogue a Elle. A takový módní e-shop Zoot eviduje jejich nevídané prodeje.

Filip HouskaFilip Houska

petr-pavel_1

Foto: Markéta Navrátilová

Petr Pavel a jeho go-to outfit

Nosila je dělnická třída ve Walesu. Oblékali je surfaři, aby se zahřáli po krocení vln. Svůj outfit jimi doplňoval Kurt Cobain z Nirvany a další grungeové kapely. Často je jako doplněk ležérní módy nosí různé celebrity. A dost možná i vy máte právě jednu doma. Flanelové košile jsou jedním z esenciálních kusů oblečení, které by neměly chybět v žádném šatníku – a letos je ten rok, kdy jde i o módní trend. Minimálně podle uznávaného magazínu Vogue.

Flanelová košile se stala poznávacím znakem prezidentské kampaně Petra Pavla, který ji podle svých slov nosí proto, že se v ní cítí dobře, komfortně a uvolněně. Za její volbou ale může spočívat i chytrý marketingový tah, přes nějž možný příští český prezident oslovuje své voliče.

Takzvané flanelky jsou totiž typem oblečení, které historicky nosila běžná společnost. „Jejich původ (respektive původ materiálu flanel – pozn. red.) se datuje až do sedmnáctého století, kdy se na britských ostrovech, ve Walesu, začal tkát ze zbytků ovčí vlny,“ připomíná pro CzechCrunch historii flanelu šéfredaktorka české verze módního časopisu Elle Thea Kučerová.

„Během průmyslové revoluce se pak se díky svým funkčním vlastnostem stala jakousi uniformou dělnické třídy,“ doplňuje. S flanelovými košilemi se tudíž ztotožní skoro všichni – a oproti například oblekům nebo šatům nevyžadují speciální příležitosti k nošení. Prostě ji nahodíte a jdete.

flanelka_1

Foto: Allef Vinicius/Unsplash

Flanelky se hodí ke všemu za každého období

V šedesátých letech minulého století našli ve flanelkách zalíbení i surfaři z amerického západního pobřeží, protože je dokázaly rychle zahřát poté, co vylezli z vody. Rezonovaly také napříč hudební scénou, především u grungeových kapel typu Nirvana nebo Pearl Jam. Ty je měly zpravidla vytahané, ošoupané i propálené od cigaret.

Milovala je i partnerka Kurta Cobaina, rockerka Courtney Love, americký boyband The Beach Boys nebo rappeři. Ostatně se stačí podívat na videoklipy hiphopové formace N.W.A. Samozřejmě je v šatníku měli (a stále mají) i domácí či venkovní kutilové, respektive dělníci, mezi kterými je zpopularizoval Hamilton Carhartt, zakladatel stejnojmenné, dnes už streetwearové značky.

Jestli tedy chce generál Pavel sjednocovat český lid také skrze to, jak působí, respektive jak vypadá na veřejnosti, obyčejná flanelová košile jednoduchého vzoru nemusí být kvůli její rozmanité historii špatným krokem. Potvrzuje to známý stylista Filip Vaněk, který mimo jiné pomáhal s vybíráním šatníku Leoši Marešovi.

„S flanelem, stejně jako třeba s tvídem, Burberry plátnem nebo hedvábnou košilí, totiž nemůžete udělat chybu. Je to materiál, se kterým budete vždycky in,“ řekl pro Hospodářské noviny a dodal, že i on sám tento kus od prémiové značky Ralph Lauren občas nosí. A ano, některé modely jdou i výrazně nad deset tisíc korun.

Flanelky jsou tedy nadčasovým kouskem, který z obyčejné módy nikdy nevyjde. Letošní rok je ale paradoxně tím, kdy mají mít na celosvětovou módu největší vliv. S touto předpovědí přišla britská verze módního magazínu Vogue, která napsala, že „flanelové košile budou v roce 2023 nejméně pravděpodobným módním trendem.“

Výrazně k tom přispěl luxusní italský módní dům Bottega Veneta, který je známý hlavně pro své prémiové kabelky a doplňky. Ovšem od té doby, co ho kreativně vede francouzský návrhář Matthieu Blazy, se s kůží pouští i do méně tradičních siluet. Jeho vášeň pro tento materiál se před nedávnem odrazila právě ve flanelové košili.

Celou kolekci pro jaro a léto tohoto roku, doplněnou o bílé tílko a kožené džíny s nízkým sedem, navíc prezentoval na Kate Moss, ikoně modelingového světa devadesátých let. Od toho se právě predikce Vogue odvíjí. A jak magazín píše, už i do redakce přišla jeho módní redaktorka Laura Hawkins se svou flanelkou.

„Dnes ji nosí i Bella Hadid na nákupech, flanel nechybí ani na profesionálech módního průmyslu, na streetových fotkách během akcí Fashion Weeku. Nosí se k manšestrákům v neutrálních tónech, k zářivě oranžovým koženým sukním, klasickým modrým zvonovým džínům i kapsáčům od Off-White,“ doplňuje Kučerová z Elle.

Generálova košile

Vítěz prvního kola prezidentských voleb se tak nevědomky trefil do módního trendu a náramně z toho těží. Nejen, že si na flanelových košilích vypěstoval image a minimálně vizuálně potvrdil, že je „jedním z nás“, ale také v občanech České republiky vyvolal o klasický kus oblečení zvýšený zájem. Pozoruje to i módní e-shop Zoot.

Simona Poláková ze Zootu pro CzechCrunch uvedla, že se prodej flanelek za posledních třicet dní zvýšil o 210 procent ve srovnání se stejným obdobím minulého roku. „Nejvíce kusů se prodalo zelené kostkované košile naší privátní značky ZOOT.lab, hlavně proto, že jsme jí měli nejvíce kusů skladem. Takový zájem jsme nečekali,“ zmínila.

Instagram i Twitter se nyní plní fotkami Pavlových fanoušků, kteří se pyšní různobarevnými variantami. Hojné zastoupení mají i na předvolebních setkáních ve velkých městech. Zdá se, že takzvaná generálova košile má na český národ značný vliv.

Je však třeba připomenout, že snaha o sjednocení národa a zajištění vyšších sympatií kandidáta skrze módu není zase ničím neobvyklým. Na české scéně možná ano, ovšem třeba ve Spojených státech se v době, kdy na post prezidenta kandidoval Barack Obama, jeho žena Michelle oblékala výhradně do lokálních, amerických značek.

Na veřejnost zkrátka funguje, když se může ztotožnit s něčím, co jí je vlastní. Sympatické může u Pavla být navíc to, že flanelky nosí už dlouhé roky, tudíž v jeho výběru oblečení není očividný kalkul. Aneb jak sám prezidentský kandidát před časem řekl v našem seriálu Karlínských 20: „Nejradši nosím flanelku. Mám rád pohodlné oblečení.“