„Těch důvodů, proč se takto masivní nákupy dějí, může být několik,“ říká pro CzechCrunch redaktor herního magazínu Vortex Zdeněk Princ. „Někdo v tom vidí příležitost, jak si zajistit obsah pro předplatitelské služby, pro dalšího to zase může být jen přirozený zájem o investice po úspěchu z posledních let, zejména z doby pandemie,“ doplňuje.
„Jiná společnost se může skrze nákupy dalších subjektů snažit reagovat na inflaci a klesající reálnou hodnotu peněz. Určit jeden klíčový důvod je v tomto ohledu složité, na druhou stranu nepřichází žádné signály, že by se měl tento trend zastavit,“ dodává Princ. Jak to totiž v byznysu bývá, akvizice vedou k dalším akvizicím. A to je případ i herního průmyslu.
Našlapanější Game Pass a další nákupy
V případě Microsoftu, pro který je akvizice Activision Blizzard zdaleka největším nákupem v jeho historii, je důvod poměrně jasný – rozšíření předplatitelské služby Game Pass o množství „áčkových“ her. Čím více titulů na něm bude mít, tím více hráčů přiláká, aby za Game Pass platili. Spolu s tím zajistí i lepší komunikaci mezi samotnými vývojáři a mohou vznikat nové hry v ještě větším tempu.
Ve hře je také exkluzivní vydávání titulů na platformy Microsoftu, respektive Xbox a PC. Ačkoliv šéf divize Microsoft Gaming Phil Spencer veřejně zmínil, že nemá v plánu hry zpřístupňovat pouze pro své systémy (a že si cení „playstationové komunity“), Microsoft stále bude jejich majitelem. A nikdo neví, co se stane za pět let. Nebo klidně už za rok. Získání značek jako Call of Duty nebo Diablo je tak pro tvůrce Xboxu nesmírně cenné.
Foto: Activision Blizzard
Série Call of Duty
„Microsoft potvrdil, že to s budováním vlastní obdoby Netflixu pro hry myslí opravdu, ale opravdu vážně. Myslím si, že především Sony, hlavní konkurent Microsoftu na herním poli, bude muset přehodnotit svou strategii s vydáváním velkých her a spustit také svou obdobu Game Passu. Pokud to neudělají, v budoucnu ztratí,“ komentuje pro CzechCrunch Martin Schovanec, zakladatel herního obchodu Xzone.cz.
Jak pro server GamingBiz.net zmínil John Ryan, šéf Sony Interactive Entertainment, japonský gigant má v plánu nadále pokračovat ve skupování menších či větších herních studií. Řekl, že „se toho očekává hodně“, což může být správný krok k tomu, aby si dřív nebo později Sony vybudovalo velké portfolio titulů a vydalo se ve šlépějích Microsoftu.
Nyní se ovšem naskýtá otázka za milion – je konsolidace herního trhu tím správným směrem? To ukáže čas. Na druhou stranu je nutné podotknout, že postupné monopolizování probíhá už pár let. Stačí si vzpomenout třeba na loňský nákup ZeniMax Media (The Elder Scrolls, Doom, Quake) Microsoftem. Nebo akvizice několika drobnějších studií ze strany Sony. Až letošní tempo akvizic ale ukázalo, jak relevantní otázka to je.
Spolu s tím se objevuje i několik dalších bodů, které se dotknou přímo nezávislých studií. Jak budou například schopna rozpočtově konkurovat gigantům? Jak zareagují na to, že si hráči raději měsíčně předplatí balíček her, kde budou mít vše, a na nezávislé herní tituly zcela zapomenou? Je pohlcení průmyslovými giganty pro ně dřív nebo později nevyhnutelné? A co na to regulatorní orgány?
Trend bude pokračovat, nejspíš bez Nintenda
Vše naznačuje tomu, že trend herních fúzí bude pokračovat. „Bude, ale v tuto chvíli můžeme jen spekulovat, kdo koho koupí. Čas od času se objevují náznaky, do potvrzení akvizic a jejich ukončení jde ale o neveřejnou hru nejvyššího vedení. Potenciálních kandidátů je několik, ty menší sbírá moloch Embracer Group, ty větší z řad Square Enix, EA, Take-Two či Ubisoft pak mohou spadnout do klína Microsoftu nebo Sony,“ doplňuje Zdeněk Princ.
Právě švédská skupina Embracer Group je jedním ze zářných příkladů, jak se skupování menších herních vývojářů dělá. Má pod sebou deset dceřiných firem, které dohromady vlastní přes sto herních studií. V kontextu českého trhu jde o Warhorse Studios, tvůrce úspěšné středověké hry Kingdom Come: Deliverance, pod Embracer nicméně patří i další tuzemské studio Ashborne Games. A podobných příkladů ze zahraničí je celá řada.
Foto: Warhorse Studios
Česká hra Kingdom Come: Deliverance
Z povzdálí pak obchody v herním průmyslu sleduje Nintendo, japonská gamingová ikona, která sice sedí ve stínu tvůrců Xboxu a PlayStationu, ale rozhodně by se neměla brát na lehkou váhu. Naopak, pod Nintendo spadají jedny z nejslavnějších her planety, které daly vzniknout mnohým žánrům. Ať už jde o kultovního italského instalatéra Maria, Pokémony nebo proslulou Zeldu.
„V případě Nintenda je situace poněkud odlišná. Ačkoliv je Nintendo Switch velmi úspěšnou konzolí a japonská společnost by mohla investovat, opakovaně se nechává slyšet, že tak bude činit spíše do již vlastních studií. Nevylučuje získávání dalších subjektů, ale s ohledem na sílu vlastního portfolia pravděpodobně necítí potřebu pouštět se do boje s ostatními velkými hráči na trhu,“ předpokládá Princ.
Tak či tak, obchody, které – v případě schválení ze stran regulatorních úřadů – uzavře Microsoft, Sony a koneckonců i Take-Two Interactive se Zyngou, budou mít významný dopad na herní průmysl jako celek. A skutečnost, že obří firmy budou vlastnit osmdesát procent relevantních her, není přitažená za vlasy. To jsou ale zatím jen spekulace. Bude proto zajímavé sledovat, kam to vše ještě povede.