Hledá autenticitu a sama není originál. Sociální síť BeReal chce vidět rutinu a neučesané uživatele

Aplikace je jednoduchá a na první pohled až nudná. Používá ji ale čím dál víc lidí, má miliony uživatelů a paradoxně spoléhá na neoriginální model.

Jiří BlatnýJiří Blatný

bereal3

Foto: MockUPhone/CzechCrunch

BeReal umožňuje fotit zároveň předním i zadním fotoaparátem

0Zobrazit komentáře

Říká se, že dnešní člověk má dvě osobnosti – jednu fyzickou a druhou, kterou vystavuje online na sociálních sítích. Že máme špatnou náladu, den blbec, nepovedený účes nebo jsme se právě pohádali s polovičkou, to člověk online zrovna ventilovat nechce. Na Instagram tak nahraje fotku až v momentě, kdy se s milovaným usmíří a patřičně se učeše. Ideálně snímek pořídí při zlaté hodince a z toho správného úhlu. Proti takové neautenticitě na sociálních sítích už dva roky bojuje aplikace BeReal.

Francouzská firma, jejíž hodnota se podle serveru Business Insider odhaduje na šest set milionů amerických dolarů (14,2 miliardy korun), umožňuje sdílet jeden zážitek formou fotografie denně. Nic víc.

Aplikace člověka každý den upozorní, že je čas dokumentovat. Ten má dvě minuty na to, aby vyfotil, co právě dělá. Žádný filtr tu nenajdete. Fotí zároveň přední i zadní kamera, výsledkem je tak kombinace selfie a fotky toho, co je před mobilem. Po čtyřiadvaceti hodinách se příspěvky smažou a začíná se znovu. Samozřejmostí je i propojení s přáteli, aby člověk mohl vidět, čemu se zrovna věnují ostatní.

Vtip je v tom, že dopředu nevíte, kdy vám notifikace přijde, nemůžete tak předem naaranžovat scénu a nezbývá vám, než být opravdoví. Aspoň teoreticky. Síť tak chce uživatele přesvědčit o tom, že i jejich neučesané já v pyžamu s černými kruhy pod očima je zajímavé. A když ne, nevadí, jsme v tom všichni společně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Příspěvky ostatních slouží i jako motivace k tomu, aby se člověk zapojil každý den. Pokud totiž nic nevyfotíte, uvidíte snímky jen rozmazané. Ne, že byste po uplynutí dvou minut už ten den nemohli snímek přidat. V případě, že tzv. BeReal vytvoříte později, nebo až na několikátý pokus, objeví se upozornění, že jste tak učinili. To vidí všichni vaši přátelé, kteří mohou fotografie komentovat a reagovat na ně. V ten moment čekejte záplavu vtipů o tom, co že jste to ty dvě minuty dělali, protože to určitě bylo něco nekalého. Prostě jste nebyli „real.“

Právě fakt, že není nutné snímek přidat hned po upozornění, je třeba podle studentky Univerzity Karlovy Elišky Krátké tak trochu paradoxní: „Vlastně to nenutí postovat přesně v tu chvíli, takže moc nemám nutkání to dělat hned. Takhle si stejně každý může fotit vyumělkované fotky toho, jak dělá něco zajímavého,“ říká Krátká.

bereal

Foto: MockUPhone/CzechCrunch

Prostředí sociální sítě BeReal

A jaké zážitky můžete přes BeReal vidět? Autorova osobní zkušenost by se dala shrnout asi takto – plno ne příliš zdařile nakomponovaných fotografií člověka, který sedí u stolu a před sebou má otevřený notebook. Bez ohledu na to, jestli notifikace od BeReal přijde v devět ráno, nebo večer. „Já se tam na fotkách většinou někde válím,“ potvrzuje dojem studentka Krátká.

Aplikace navíc všechny vaše výtvory ukládá do kalendáře, který je dostupný jen vám. Můžete si tak sami spočítat, kolik fotografií za poslední týden nebo měsíc jste pořídili při něčem zajímavém. Když pak několikátý den v řadě fotíte sami sebe, jak ležíte v posteli, trochu se zamyslíte, jaký že to má mít smysl.

Nuda, šeď, rutina, o to ale vlastně možná jde. Aplikace, která se snaží být opakem pozlátkem přeplněného Instagramu, táhne a na konci června byla v USA týden nejstahovanější zdarma dostupnou aplikací v internetovém obchodě App Store. Porazila dokonce i v poslední době rychle rostoucí čínský TikTok. Celkem si ji od jejího spuštění v roce 2020 stáhlo přes sedm milionů lidí. Asi třicet pět procent uživatelů BeReal jsou Američané, sedmnáct procent tvoří Britové a deset Francouzi. Denně aplikaci používají téměř tři miliony lidí. Vloni přitom pravidelných uživatelů bylo jen deset tisíc.

Historie internetu už nesčetněkrát ukázala, že si na nových věcech vždy najde to svoje také lidová tvořivost. Ani BeReal není výjimkou. Lidé začali kromě opravdových fotografií používat kombinaci záběrů přední a zadní kamery chytrého telefonu k tvorbě memů. Vtipně tak glosují nejen aktuální dění, odkazují i na populární kulturu.

V aplikaci zatím nenajdete reklamy. V podmínkách užití se píše, že „uživatelé nesmí BeReal použít k reklamním a komerčním účelům.“ Firma v současnosti veškeré příjmy získává skrz investice a v dubnu si zajistila okolo třiceti milionů dolarů (711,2 milionů korun), které do ní vložila mimo jiné známá investiční firma Andreessen Horowitz, jež nedávno podpořila i nový projekt spoluzakladatele coworkingového startupu WeWork.

BeReal, která sází na autentičnosti svých uživatelů, však paradoxně sama není originál. Aplikace spojující fotografování přední i zadní kamerou smartphonu vznikla už v roce 2013. Síť Frontback ale fungovala jen dva roky, za které sice přilákala statisíce uživatelů, včetně herce Ashtona Kutchera nebo bývalého belgického premiéra, nakonec ale v roce 2015 ukončila činnost. Její tvůrci přitom odmítli nabídku Twitteru, jenž chtěl aplikaci koupit za přibližně čtyřicet milionů dolarů (969 milionů korun).

Stejně jako u všech podobných aplikací s raketovým nástupem dnes ještě není jasné, jak dlouho BeReal popularita vydrží. Pokud jí chcete dát šanci, každopádně si doma ukliďte a učešte se. Anebo ne.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání

Podobný bizár jako rapující Forejt. Rick Astley zpívá pro pojišťovnu svůj legendární song

Skrývat za falešné odkazy v rámci tzv. rickrollingu nyní půjde nejen původní hit, ale také jeho novou verzi, v níž je Rick již trochu prošedivělý.

48426280786_32b6cc0a45_k-1

Foto: Alterna2/Flickr

Rick Astley dodnes koncertuje a těší se velké oblibě i díky internetovým memům

0Zobrazit komentáře

Které ze společností v poslední době nerozjely hudební spolupráci s celebritou, jako by nebyly. V Česku Michal David mlátí do kláves v obležení regálů řetězce Penny Market, Lidl si přizval na pomoc Kapitána Demo a McDonald’s nedávno vydal hudební bizár ve spolupráci s kuchařem Přemkem Forejtem. Jenže podobné kolaborace fungují i v zahraničí, jak dokazuje remake songu Never Gonna Give You Up, který jeho autor Rick Astley vytvořil pro pojišťovací společnost CSAA Insurance.

Píseň Never Gonna Give You Up spatřila světlo světa v roce 1987 coby debutový singl zpěváka Ricka Astleyho. Stala se jeho vůbec nejpopulárnější skladbou a ve své době byla velkým hitem. Ovládla vrchol hitparád pětadvaceti zemí, dokonce byla nejprodávanějším singlem roku ve Velké Británii.

Song dodnes platí za rádiový evergreen, kterému se však podařilo mnohonásobně si znásobit pozornost díky internetu, kde se z něj stal doslova legendární mem díky fenoménu takzvaného rickrollingu. Americká pojišťovací společnost CSAA Insurance se rozhodla v rámci kampaně pro svou novou službu pojištění vozidel InsurAAAnce této popularity využít a s britskou legendou natočila remake hitu.

Rickroll je žertovné vytváření falešných odkazů, které nevedou na naznačovanou stránku, ale zvídavého uživatele pošlou rovnou na song Never Gonna Give You Up. A ten s dávkou štěstí začne na plné pecky hrát v zaplněné kanceláři. Více o tomto fenoménu se dozvíte například zde.

Nově tak lze rickrolling povýšit a místo mladého Ricka vlnícího se v rytmu své hymny odkázat na šestapadesátiletého pana Astleyho, v jehož tváři sice přibylo pár vrásek, přesto v něm i nadále zůstává ona mladická energie a v jeho hrdle sídlí ještě hlubší hlas.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Společnost si navíc v popisku videoklipu půjčuje jednu pasáž z písničky a všem zákazníkům říká, že její „legendární služby vás nikdy nezklamou“. Právě zaměstnanci s logy společnosti na tričku jsou v podstatě jedinou novinkou v klipu, který se jinak snaží držet původní předlohy zuby nehty.

aim-startup-team

Přečtěte si takéPůsobil v Avastu, teď tvoří lék proti informačnímu zahlcení i FOMOJako datový vědec roky působil v bývalém Avastu, teď tvoří lék proti informačnímu zahlcení i FOMO

Reklamní kampaň, která míří na valnou část amerického trhu, navíc spočívá i v šíření QR kódů, které po načtení neodkazují nikam jinam než na remake songu. Není ovšem pravděpodobné, že by získal podobnou pozornost jako původní píseň. Ta má dnes, především díky rickrollingu, na svém kontě 1,2 miliardy zhlédnutí na Youtube a 600 milionů na Spotify.

I díky tomu se Rick Astley dodnes těší velké popularitě. Na pódiu dokonce vystupuje s ještě více trendy hudebníky, než je on sám. Například s rockery Foo Fighters, se kterými si v londýnské O2 Areně zazpíval právě Never Gonna Give You Up.