Hodnotou šlape na paty Volvu. Čínský Zeekr je další elektrickou štikou, která jde do Evropy

Hodnota automobilky Zeekr překonala i konkurenční Xpeng. Své atraktivní a relativně levné elektromobily chce nabídnout i v Evropě.

zeekrt001

Foto: Zeekr

Zeekr 001 sází především na atraktivní design a příjemnou cenu

0Zobrazit komentáře

Evropský automobilový trh není asijským výrobcům cizí – značky jako Toyota, Hyundai či Honda jsou zde jako doma. Neplatí to však o vozech z Číny, které cestu k evropským zákazníkům teprve hledají. Jednou z nich by měla být i společnost Zeekr, která má po nedávné investici téměř stejnou hodnotu jako Volvo nebo Nissan.

Zeekr je projekt, který teprve před dvěma lety rozjel čínský koncern Geely coby dalšího ambiciózního výrobce zejména elektromobilů. Pod jeho křídla dnes spadá celá plejáda čínských automobilek, ale i švédské Volvo a Polestar nebo britský Lotus. Cílem Geely je se Zeekrem během tohoto roku zahájit prodejní ofenzivu i na starém kontinentu, přičemž hlavní zbraní se má stát model 001.

Na domácím trhu se toto SUV začalo prodávat loni v říjnu – a základní cena činí 300 tisíc čínských juanů, tedy asi 969 tisíc korun. Celkem měla automobilka dodat na osmdesát tisíc kusů tohoto vozu, ke kterému v lednu přidala dodávky většího modelu Zeekr 009. Díky tomu se automobilka měla za minulý rok umístit v žebříčku nejúspěšnějších prodejců elektrických vozidel v Číně na čtvrtém místě, hned za Teslou.

Aby se podobně dařilo i v Evropě, nabrala firma investice v celkové výši 750 milionů dolarů (16,5 miliardy korun). Díky tomu se hodnota celé automobilky vyšplhala na třináct miliard dolarů, tedy asi 287 miliard dolarů. Tím překonala například i čínský Xpeng, který má taktéž ambice dobýt Evropu s dostupnými elektromobily, ale myslí i na vzdušný prostor.

Se svou valuací však Zeekr předhání i nám podstatně známější asijské automobilky, jako je Mazda nebo Mitsubishi, a na některé další se dotahuje. Na paty aktuálně šlape například francouzskému Renaultu, příbuznému Volvu či Nissanu.

zeekr-0015

Foto: Zeekr

Jedním z čínských elektromobilů prodávaných v Evropě je i Zeekr 001

Přesto v porovnání s jinými ze svých čínských konkurentů má prozatím v otázce tržní hodnoty Zeekr stále na čem pracovat. Vyšší hodnotu má například samotné Geely nebo automobilka Nio. Ta loni se svými elektromobily také rozjela evropskou kampaň a její hodnota je aktuálně odhadována na sedmnáct miliard dolarů. Před Niem je dále společnost Li Auto s hodnotou pětadvaceti miliard dolarů.

Suverénně nejhodnotnější čínskou automobilkou je v současné době BYD s valuací okolo 109 miliard dolarů, což ji řadí i na čtvrté místo v celkovém žebříčku hodnoty všech světových automobilek hned za třetí Porsche, druhou Toyotu a první Teslu.