Hogwarts Legacy plní trezory zlatem jako v Gringottově bance. Prý se chystá i seriál na HBO

Navzdory kontroverzi hra ze světa Harryho Pottera za dva týdny od vydání prodala 12 milionů kopií a utržila přes 19 miliard korun.

Michal MančařMichal Mančař

harry-potter-hogwarts-legacy

Foto: Avalanche Software

Alchymie má na bradavické škole dlouhou tradici. V Hogwarts Legacy se do ní pustíte na plný kotel

0Zobrazit komentáře

Jak moc se chtějí fanoušci Harryho Pottera stát studenty čarodějné školy v Bradavicích? Kdyby se jejich touha dala převést na peníze, dosáhne na téměř dvacet miliard korun. K takovému magickému číslu se totiž blíží tržby potterovské videohry Hogwarts Legacy, jež už více než dva týdny okouzluje herní svět. A žebříčkům prodejnosti učarovala dokonce ještě před vydáním.

Sedmého února si hru mohli zahrát největší nedočkavci, kteří si pořídili deluxe edici. Desátého už Hogwarts Legacy mělo standardní premiéru. Jen pár dní předtím očekávaný titul zlomil rekord ve sledovanosti mezi hrami pro jednoho hráče na streamovací platformě Twitch, když zaujal 1,3 milionu diváků. Ale že to bude ještě větší událost než troll vypuštěný do bradavické školy profesorem Quirrellem, to bylo jasné už od začátku letošního roku.

Podle dat serveru SteamDB se hra odehrávající se před příběhy z knih J. K. Rowlingové v prvním lednovém týdnu dostala na čtvrtou příčku v tržbách na populární platformě. Týden nato vyskočila na druhé místo, přičemž prvenství nepatřilo jiné videohře, ale konzoli Steam Deck. A dokonce už v týdnu před vydáním se pak Hogwarts Legacy stalo nejvýdělečnějším titulem na Steamu. První místo mu patří i dnes, dva týdny od spuštění zápisu do Školy čar a kouzel.

Spolu s úspěšným tažením na konzolích to za dva týdny od vydání znamenalo 12 milionů prodaných kopií hry a tržby ve výši 850 milionů dolarů, tedy přes 19 miliard korun. V prodejnosti po premiéře mladí kouzelníci dokonce překonali akční fantasy Elden Ring, nejlepší hru loňska. Anebo futuristický hit Cyberpunk 2077, který na stejný objem prodejů potřeboval tři týdny. Tržby Hogwarts Legacy by se pak vyjímaly i v Gringottově bance, jež v čarodějném světě uchovává poklady, impozantní jsou samozřejmě i v tom reálném.

Pro herní divizi Warner Bros. bylo totiž vydání Hogwarts Legacy nejúspěšnější premiérou v nabitém portfoliu. Pod WB Games patří kromě dřívějších potterovských titulů například videoherní série LEGO, superhrdinské akce Batman: Arkham a Injustice, tolkienovské Middle-earth: Shadow of Mordor a Shadow of War nebo novější díly Mortal Kombatu a Hitmana. „Navíc sledujeme globální nárůst zájmu fanoušků o značku. Wizarding World zaznamenal za prvních deset únorových dní 300% nárůst návštěvnosti,“ vypichují Warner Bros. se zmínkou o stránkách zastřešujících online aktivity franšízy Harry Potter.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Svým dílem k miliardovým tržbám přispěli i čeští nadšenci do čarodějného světa. „Hogwarts Legacy se dle očekávání prodává od vydání velice dobře. K titulu jsme pořádali i půlnoční prodej v Praze, dostavil se velký počet fanoušků, což značný zájem jen potvrdilo,“ říká pro CzechCrunch zástupce sítě herních obchodů JRC Petr Kratochvíl. „Hogwarts Legacy bylo v únoru s přehledem neprodávanější hrou, hodně daleko za sebou nechalo další únorové novinky jako Company of Heroes 3 a Atomic Heart na druhém a třetím místě,“ přidává Martin Schovanec z Xzone.

Kouzelnická hra navíc směle soupeří s nejúspěšnějšími tituly posledních měsíců. „Zájem o ni se dá srovnat například se sci-fi akcí Horizon Forbidden West ze stejného období minulého roku. Obecně od Hogwarts Legacy očekáváme, že se stane dlouhodobě dobře prodávaným titulem typu Zaklínač 3, Grand Theft Auto V, Red Dead Redemption 2 nebo God of War,“ zmiňuje Kratochvíl. Domácí hráče může těšit i skutečnost, že pro hru vzniká komunitní překlad do češtiny.

Podle Schovance navíc videoherní novinka přinesla i zvýšenou poptávku po dalším zboží z magického univerza, tedy po filmovém a herním merchandisu. „Největší zájem je o obrazy s tematikou Harryho Pottera. Například o znak Školy čar a kouzel v Bradavicích nebo o znaky jejích jednotlivých kolejí,“ dodal šéf a spolumajitel Xzone.

Tím navíc jízda Hogwarts Legacy zdaleka nekončí. Majitelé starší generace konzolí PlayStation nebo Xbox či hráči používající Nintendo Switch totiž na vydání hry na svá zařízení ještě čekají. K úctyhodným číslům tak už začátkem dubna přibudou ta od konzolových hráčů bez next-gen přístrojů, v červenci se začnou kutálet zlaťáky ze Switche. Spousta hráčů tak stále čeká na svůj moment,“ přidává Kratochvíl.

„A kdyby titul vyšel na všechny platformy zároveň, mohl by se teoreticky blížit úspěchu premiéry God of War: Ragnarök z konce minulého roku,“ uzavírá zástupce JRC. Akční dobrodružství zasazené do severské mytologie přitom tehdy vyšlo jen na konzole PlayStation, přesto loni patřilo na absolutní špičku prodejnosti a rvalo se o prvenství mezi českými hráči s fotbalem FIFA 23.

Nový seriál ze světa Harryho Pottera?

Zmínka o Ragnaröku navíc slouží jako oslí můstek k další potenciálně nesmírně pozitivní zprávě pro příznivce Harryho Pottera. Videohra o mocném hrdinovi Kratovi se totiž dočká seriálového zpracování od Amazonu. A podle důvěryhodného zdroje serveru Giant Freakin Robot se stejně tak chystá adaptace Hogwarts Legacy, a to rovnou na HBO. K filmům o Harrym Potterovi a Fantastických zvířatech by tak měl přibýt i seriál z historie magického světa.

Potenciální série je podle GFR v nejranějších fázích vývoje a zástupci Warner Bros. Discovery ani HBO údajné odhalení nijak neokomentovali. Filmové či seriálové spekulace zveřejněné v online magazínu se nicméně v minulosti několikrát potvrdily. O možném úspěchu adaptace milované popkulturní značky se navíc samo HBO v současnosti přesvědčuje s povedenou postapokalypsou The Last of Us, jež (byť s výhradami) baví i nás v CzechCrunchi.

Fenomenální úspěch Hogwarts Legacy je také velmi výrazným pozitivem v nedávno zveřejněných finančních výsledcích Warner Bros. Discovery. Čtvrtletní čísla mediálního konglomerátu ukazují tržby 11 miliard dolarů se ztrátou 2,1 miliardy. Důvodem mají být probíhající organizační změny po loňském spojení studia Warner Bros. a společnosti Discovery. Ty by nicméně už zakrátko měly vést ke spojení HBO Max a Discovery+ v jednu streamovací službu.

A byť se na hře jako takové J. K. Rowlingová nepodílela, její kontroverzní výroky na adresu trans lidí poznamenaly i Hogwarts Legacy. Někteří uživatelé hlasitě vyzývali k bojkotu titulu, jenž Rowlingové generuje příjmy, internet rozvířila věčná diskuze o (ne)oddělování názorů autora a díla samotného. Na tom, že Hogwarts Legacy milionům lidí splnilo sen stát se kouzelníkem a vydavatelům z Warner Bros. přičarovalo miliony, to ale nic nezměnilo.

Češi vyvíjí hru, ve které se s každou postavou bavíte jako s umělou inteligencí ChatGPT

Studio Legend Has It má obrovské ambice. Chce vytvořit nezávisle žijící a komunikující herní NPC. Bez scénáře, jen díky umělé inteligenci.

Michal MančařMichal Mančař

roabox

Foto: Legend Has It

V nové české hře Realms of Alterra budete s postavami komunikovat jako s ChatGPT

0Zobrazit komentáře

Umělá inteligence je fenomén a trend, který s každým dalším dnem jen nabírá na síle. Její čím dál větší využití napříč obory je nevyhnutelné. Přesvědčeni jsou o tom i v české softwarové firmě eMan, pod níž nedávno vznikly dceřiné firmy Legend has it a Anigmation. Ty pracují na projektech, které mají nesmírně odvážné ambice. Chtějí proměnit každou postavu ve videohrách na rozumnou bytost, která se rozhoduje sama od sebe, nikoliv podle scénáře. A se kterou si popovídáte podobně jako s populární umělou inteligencí ChatGPT.

„Začali jsme pracovat na akční hře na hrdiny, ale pak nás napadlo, že bychom ji ozvláštnili novými technologiemi. Jenže fyzika už je vyřešená, zvuk je vyřešený, grafika je vyřešená… Tak jsme si řekli, že využijeme technologii GPT-3 a neurální sítě k tomu, aby postavy ve hře mluvily jako normální člověk a mohly se tak i rozhodovat,“ vysvětluje zrod neobvyklého nápadu Tomáš Pšenička, zakladatel a šéf mladého herního studia Legend Has It.

Pětadvacetičlenný tým je v provozu přes rok a je dceřinou společností domácí IT skupiny eMan. Jejich hra původně vznikala pod názvem Alteration a byla propojená s NFT a kryptem, nyní ale už nese nové jméno Realms of Alterra a sází na jiné karty. Pšenička do jejího vývoje přinesl zkušenosti z další domácí herní firmy Keen Software House, která je známá titulem Space Engineers. A která je úzce spojená s inovacemi na poli umělé inteligence. Právě na tu se totiž tvůrci Alterry zaměřují ve snaze podle svých slov „proměnit (nejen) gamingový průmysl“.

Realms of Alterra si i po změně jména zachovávají původní stavební prvky. Tedy 3D grafiku, žánr akční hry na hrdiny a poměrně neobvyklé zasazení do světa mixujícího cyberpunk a severskou mytologii. Respektive do světů, hra je totiž procedurálně generovaná a každý průchod portálem do nového světa – ať už při sólo hře, nebo v kooperativním režimu – vás zavede do jiného prostředí. Vizuálně, ale díky technologii GPT i obsahově.

Postavy ve hrách dnes nejsou ani chytré, ani zábavné. Tvorba příběhu a NPC je zdlouhavá a drahá. My to umíme udělat lépe, levněji a rychleji.

Tu zkratku nejspíš znáte z upovídané umělé inteligence ChatGPT, se kterou lze více či méně úspěšně komunikovat na téměř jakékoliv téma. Můžete jí pokládat otázky, požádat ji o to, aby svou odpověď rozvedla, říct jí, ať vás pobaví vtipem. A v tomto duchu máte mít možnost komunikovat s nehráčskými postavami (takzvanými NPC z anglického non-player character) v Realms of Alterra. Místo klasického kliknutí na odpověď podle scénáře jim prostě napíšete, co máte na srdci, a ony vám podle toho odpoví.

Spolu s tím, že mapy herních světů jsou v každé hře vygenerované nanovo, nikoliv předem připravené, se tak lidé procházející hrou teoreticky pokaždé potkají s novými herními zážitky. K těm má přispět aplikace umělé inteligence nejen na konverzace s postavami ve hře, ale i na jejich chování. „Pomáháme si neurální sítí. Sbíráme informace z herního světa a necháváme síť, aby se rozhodovala, učila, aby postavy vnímaly prostor, kde jsou,“ popisuje Pšenička.

Virtuální obyvatelé tak sami od sebe hovoří s dalšími NPC nebo vás na ně mohou odkázat. Přirozeně, ne podle skriptu. Stejně tak si podle vývojářů budují vztah k hráčově postavě. Jak to může ve hře vypadat? „Jeden příklad je třeba útěk ve vězení. Stojí tam strážný, kterého se můžete pokusit přemluvit,“ nastiňuje šéf Legend Has It. V klasické hře byste měli předem dané možnosti a volbou té správné byste hlídače přesvědčili. V Realms of Alterra na to chtějí jít jinak.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Můžeme mu nastavit nějaké vlastnosti, nějakou osobnost. A podle toho, v jaké životní situaci zrovna je, se sami rozhodnete o dalším postupu. Podplatíte ho, protože zrovna nemá peníze? Zahrajete na city, protože vám řekl o své rodině?“ popisuje Pšenička. A dodává, že tak to funguje v celé vesnici. Postavy mají vytvořit dojem živoucího světa a navazovat mezi sebou mezilidské vztahy. Anebo s vámi, takže je můžete hromadně vybudit k tomu, aby se k vám přidaly. V klasických hrách by to šlo jen u těch NPC, jimž to vývojáři specificky vložili do kódu.

„Proto tomu říkáme AI sandbox,“ dodává Pšenička s odkazem na zkratku umělé inteligence a na anglické slůvko pro pískoviště, jež se ve hrách používá právě pro tituly, které sází nikoliv na narýsovaný směr, kterým se hráč musí vydat, ale na jejich vlastní rozhodování a nápady nebo na takzvanou emergentní hratelnost. Tedy zábavu, která vzniká na základě hráčovy vlastní kreativity a (často nečekaných) využití možností hry.

Vysoce ambiciózní Realms of Alterra mají už v červnu dorazit do předběžného přístupu na Steamu, o vydání hry se starají North Beach Games. Ti se podíleli například na survival titulech 7 Days to Die nebo Stranded Deep. Plány společnosti eMan a studia Legend Has It, respektive další dceřiné firmy Anigmation, jsou nicméně ještě velkolepější.

roa01

Foto: Legend Has It

Tomáš Pšenička, šéf herního studia Legend Has It

„Postavy ve hrách dnes nejsou ani chytré, ani zábavné. Interakce s nimi je otravná. Tvorba příběhu a NPC je zdlouhavá a drahá. My to umíme udělat lépe, levněji a rychleji,“ nešetří sebevědomím Damián Šulista, provozní ředitel Anigmation, sesterského projektu vedle studia Legend Has It. „Pomocí technologií strojového učení, umělé inteligence, velkých jazykových modelů neboli LLM a databází umíme z postav ve hře udělat zábavný prvek, který hratelnost posune mnohem dál,“ dodává.

„V dnešních hrách jsou NPC předdefinované. Nemůžou pro vás nic udělat. S použitím naší technologie se můžete každou z nich pokusit přemluvit, požádat o pomoc nebo s ní obchodovat,“ doplňuje spolupracovníka Tomáš Pšenička. A přidává další důležitý dodatek, a to že české řešení může videoherním tvůrcům ušetřit čas i peníze. Tvorba příběhu a příprava scénářů pro postavy totiž zabere dlouhé měsíce vývoje.

Jak ale upřesňuje Šulista, nejde se jen tak napojit na ChatGPT a mít hotovo. „Kdepak, tam ještě nejsme. Používané sítě se neumí dobře učit a mají problém s pamětí, proto k nim přidáváme vlastní nástavbu,“ vysvětluje. Od svého produktu si slibují, že by v budoucnu mohl být i zpětně aplikovatelný na už vydané hry. A byť je k finální verzi ještě daleko, už teď má Anigmation zajímavého klienta.

Dělám hry dvacet let. A i pro mě je to úplně nový pohled na hratelnost. Nic takového jsme tu dosud neměli.

Dceřiná firma společnosti eMan totiž navázala spolupráci s Hanson Robotics, tvůrci Sophie, nejspíš toho nejznámějšího humanoidního robota na světě. Vedle Realms of Alterra totiž vzniká ještě hra, v níž budou hráči komunikovat právě se Sophií. Respektive její virtuální podobou, která má ale stejně jako její fyzická předloha od hongkongské firmy mít lidské reakce, mimiku a schopnost komunikace.

Českým tvůrcům v realizaci velkolepých plánů pomáhá veterán českého herního průmyslu Vladimír Geršl. Ten za více než dvacet let ve videoherním byznysu pracoval na patnáctce her pro různé platformy, naposledy coby producent studia GoldKnights, jež nedávno vydalo akční mix fantasy a sci-fi The Last Oricru. „Vývoj NPC jim zabral rok a půl. My bychom to zkrouhli na třetinu,“ zmiňuje mimochodem ještě Šulista z Anigmation.

Právě Geršl a tým GoldKnights nyní s Anigmation tvoří zmiňovanou hru s robotickou Sophií. A zatímco v Realms of Alterra má být upovídaná umělá inteligence zdrojem ozvláštnění desítek jinak nezajímavých postav, ve druhé vznikající hře bude hrát hlavní roli. Hráč totiž bude se Sophií na dálku realisticky, tedy bez předpřipraveného scénáře, komunikovat ve snaze udržet v chodu bunkr, o který se robotka stará.

vladimir-gersl

Foto: Legend Has It

Na hrách využívajících umělou inteligenci spolupracuje i zkušený vývojář Vladimír Geršl a studio GoldKnights

S její pomocí má třeba hráč přesvědčit jinou postavu v krytu, aby s provozem bunkru pomohla. „I pro mě jako pro člověka, co hry dělá dvacet let, je to úplně nový pohled na hratelnost. Nic takového jsme tu dosud neměli. Zábavnou formou s postavami komunikujete, k něčemu je směřujete, motivujete je,“ říká Geršl.

Podle vývojářů navíc uplatnění jejich technologie přesahuje videohry. Pokud se jejich smělé plány vyplní, Realms of Alterra a povídání se Sophií budou jen první z mnoha možných aplikací umělé inteligence. Zmiňují například možnost virtuálního tréninku pro zaměstnance velkých firem, v němž by si pracovníci vyzkoušeli realistickou komunikaci s klientem.

Podobný potenciál vidí i CEO zastřešující skupiny eMan Michal Košek: „IT je vlastně rigidní obor, aplikace se už spoustu let vyvíjejí víceméně stejně. Jistě, už teď jsou různé no-code nebo low-code přístupy, ale my chtěli použít umělou inteligenci. Realms of Alterra bude první implementace našeho nápadu.“

asdasd

Přečtěte si takéKingdom Come slaví pět let od vydání. Co se ví o pokračování?Kingdom Come slaví pět let a Warhorse pracují na nové, tajné hře. Ale prý to je slibné pokračování

Podle Koška dosud vývoj spolkl zhruba padesát milionů korun, pro eMan je to další diverzifikace portfolia postupně vznikajícího holdingu eMan. „Do gamingu jsme vstoupili, protože je to obrovský trh. A je zde velký prostor pro inovace. Je to perfektní prostředí pro využití umělé inteligence,“ zmiňuje.

Už v červnu se při spuštění předběžného přístupu do Realms of Alterra ukáže, jestli má poměrně malý tým z Česka kapacitu na naplnění své obrovské ambice. A jestli herní postavy, se kterými si lze chatovat, budou skutečným přídavkem, který videohry obohatí. Nebo jen drobnou zajímavostí, kterou budou hráči ignorovat stejně jako bídně napsané postavy opakující pár vět scénáře stále dokola.

Že videohry jsou ideální místo pro využití pokročilých modelů umělé inteligence, s tím nicméně nelze nesouhlasit. Těžko si ale právě proto představit, že by si tato slova velice dobře neuvědomovali lidé třeba v Microsoftu nebo Googlu. U nichž se tak trochu dá tušit, že na realizaci takto revolučních a bombastických plánů, které „promění (nejen) gamingový průmysl“, by mohli být přece jen o něco lépe vybaveni.