Hollywood se může zase rozjet na plné obrátky. Stávka herců končí, studia ustoupila jejich tlaku
V Hollywoodu končí stávka herců. Studia přijala jejich podmínky, Mission: Impossible, Gladiátor 2 nebo Stranger Things se tak mohou opět točit.
V Hollywoodu skončila velká krize. Herecké odbory SAG-AFTRA totiž oznámily, že velké produkční společnosti jim konečně ustoupily a nabídly uspokojivé podmínky pro další spolupráci, a je proto čas přerušit dlouhotrvající stávku. Ta na několik měsíců zastavila většinu filmové i televizní produkce a způsobila odklady mnoha velkých projektů jako Duna nebo Stranger Things.
Dnes oficiálně skončila stávka odborů SAG-AFTRA sdružujících herce, rozhlasové pracovníky, novináře, hudebníky a další mediální profesionály. Stalo se tak téměř čtyři měsíce – přesně 118 dnů – od začátku v červenci, kdy umělci odmítli pracovat kvůli vypršení smlouvy se studii a neustále se zhoršujícím podmínkám jak pro jejich práci, tak pro odměňování. Celkově fungoval Hollywood ve velmi omezeném režimu už od května, kdy kvůli podobným problémům začala stávka scenáristů.
„Ve smlouvě s hodnotou přesahující miliardu dolarů jsme dosáhli dohody mimořádného rozsahu,“ komentovali situaci zástupci odborů. Výrazné posuny směrem k lepšímu nastaly v minimálních honorářích, oblasti využívání umělé inteligence při natáčení a v postprodukci, penzijních programech a zdravotním pojištění – a vůbec poprvé zajišťují také bonusy za úspěch titulů na streamovacích službách. Podle SAG-AFTRA dohoda „pomůže mnoha tisícům umělců dnes i v budoucnu.“
In a contract valued at over one billion dollars, we have achieved a deal of extraordinary scope that includes “above-pattern” minimum compensation increases, unprecedented provisions for consent and compensation that will protect members from the threat of AI,… pic.twitter.com/lQe6snkQsY
— SAG-AFTRA (@sagaftra) November 9, 2023
Obecně se hovoří o historicky významném, v několika ohledech bezprecedentním posunu pozitivním směrem. „Pro SAG-AFTRA to představuje největší zlepšení mezi smlouvami v historii odborů. Zahrnuje nejvýraznější navýšení minimální mzdy za posledních čtyřicet let,“ uvedlo sdružení hollywoodských produkčních společností AMPTP zastupující Disney, Warner Bros. Discovery, Netflix a další.
Stávka herců v červenci začala po dvou týdnech vyjednávání s AMPTP o nové dlouhodobé smlouvě nahrazující tu, která právě vypršela. Studia ale tehdy nebyla ochotna vyhovět prakticky žádnému z požadavků odborů. Jedním z hlavních bodů přitom byla proměna systému bonusů pro herce. Ti historicky dostávali odměny za každé opětovné uvedení filmu či seriálu v televizi, na streamovacích službách, kde klasické opětovné uvádění neexistuje, ale neexistoval ani tento bonus – veškeré příjmy putovaly do kasy firmě.
Velkým tématem bylo také rozšiřující se využívání umělé inteligence v produkci. Hollywoodská studia původně přišla s návrhem, že by si mohla do počítače naskenovat detailní trojrozměrný obraz herce či herečky, kteří by dostali zaplaceno za práci nutnou k tomuto nasnímání. Jejich digitální podoba by se ale pak bez omezení – a jakékoliv další kompenzace pro umělce – používala v pozadí scén. Odbory tuto možnost pochopitelně rezolutně zavrhly a v následujících měsících bojovaly o zavedení ochrany herců před podobnými scénáři.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPočáteční pokusy o vyjednávání byly zcela bez úspěchu a stávka se proto velice protáhla. Odložilo se kvůli tomu vydání mnoha velkých titulů, které čekaly na dokončení natáčení nebo možnost zapojit herce do marketingové kampaně. Právě z druhého důvodu se například přesunula premiéra druhé části filmové Duny, která měla na velká plátna dorazit 3. listopadu. Nakonec ale vyjde až 14. března příštího roku.
Kvůli přerušenému natáčení se zase téměř o rok odložil osmý díl Mission: Impossible, pátou řadu Stranger Things uvidíme podle zprávy serveru The Hollywood Reporter možná až v roce 2026. Stávka narušila také produkci Deadpoola 3, Gladiátora 2, Beetlejuice 2, Venoma 3 a dalších. Aby se předešlo rozpadu kalendáře pro uvádění filmů v kinech, studia se teď snaží co nejrychleji natáčení obnovit.
Ztráty se počítají v miliardách
Například studio Paramount při oznamování finančních výsledků za poslední čtvrtletí nedávno uvedlo, že ztráty spojené se stávkami odhaduje na 60 milionů dolarů. Agentura Reuters přitom cituje odhad amerického ekonomického think tanku Milken Institute, podle něhož stát Kalifornie, kde Hollywood sídlí, kvůli oběma stávkám přišel o více než šest miliard dolarů (138 miliard korun).
Spor mezi studii a umělci se dlouho nesl v ostrém duchu. Médii jednu dobu dokonce kolovala údajně interní informace, podle níž chtěly firmy herce doslova vyhladovět, tedy jednoduše čekat, dokud umělcům nedojdou peníze a nezačnou přicházet o střechu nad hlavou. Ať už se nicméně jedná o pravdivou zprávu, nebo ne, vedení hollywoodských společností podcenilo odhodlání tvůrců bojovat za výrazné zlepšení podmínek. Nakonec to byli právě šéfové Disney, Warner Bros. Discovery, Netflixu a dalších, kdo museli ustoupit.
Noviny The New York Times v tomto kontextu hovoří dokonce o kapitulaci největších firem v zábavním průmyslu. Ačkoliv dlouho neustupovaly ze svých pozic, nakonec nedokázaly vyjednat prakticky žádné kompromisy. „Nevyšli jsme vám jen vstříc, došli jsme až úplně k vám,“ komentoval situaci ke konci vyjednávání ředitel Netflixu Ted Sarandos.
Přesné znění nových podmínek zatím není známo. Zveřejněny mají být v pátek a v několika následujících týdnech pak má proběhnout jejich ratifikace ze strany členů odborů. Je nicméně jasné, že pozitivní změny postihují všechny diskutované kategorie a herci se nejspíš nemusejí obávat budoucnosti svého řemesla nebo jeho postupné devalvace na úroveň takzvané gig economy vyvíjející velký finanční tlak na pracovníky, kteří si neustále musí hledat další a další jednorázové či krátkodobé pracovní příležitosti.
Asi před měsícem skončila zmíněná stávka scenáristů, jejichž vyjednávání s AMPTP zahrnovalo podobné body a také dopadlo velice podobně, tedy prakticky úplným ustoupením produkčních společností z jejich původních požadavků. Scenáristé si vybojovali například odměny ze streamování nebo výrazné omezení využívání umělé inteligence pro tvorbu scénářů.