Ivo Lukačovič se Švýcary inspiroval, teď je kupuje. Meteoblue přechází pod Windy

Zakladatel Seznamu a jeden z nejtajemnějších miliardářů Česka vyrazil na nákupy, ke své aplikaci pro předpověď počasí koupil částečného konkurenta.

Peter BrejčákPeter Brejčák

ivo-lukacovic-wind

Zakladatel Seznamu a Windy.com Ivo Lukačovič

0Zobrazit komentáře

Aplikace pro předpověď počasí Windy.com zakladatele Iva Lukačoviče je populární zejména mezi komunitou profesionálů, jako jsou meteorologové, piloti letadel nebo extrémní sportovci, a nyní vyrazila na nákupy. Oznámila, že si pořizuje většinový podíl ve švýcarské společnosti Meteoblue, která je známá tvorbou předpovědí počasí s nejvyšší přesností. Windy věří, že mu tento krok pomůže upevnit pozici lídra v oboru.

„Zakladatele firmy Meteoblue znám deset let a je můj BFF (nejlepší kamarád),“ napsal k transakci Lukačovič na X (původně Twitter), což je v podstatě jediný způsob, jak komunikuje s veřejností. Zakladatel Seznamu se totiž již dlouhá léta vyhýbá mediální pozornosti a odmítá také žádosti o rozhovory.

„Celou tu dobu si firmy Windy a Meteoblue sice trochu konkurovaly, ale zároveň jsme si i pomáhali a radili si. Jsem šťastnej, že teď táhneme za jeden provaz,“ doplnil dále Lukačovič, jenž Windy zakládal v roce 2014. A přiznal, že inspirací mu bylo historicky právě i Meteoblue.

Aktuálně Windy měsíčně využívají desítky milionů lidí, což z něj dělá jednu z globálně vůbec nejúspěšnějších českých aplikací. Kromě poskytování dat o počasí v reálném čase či pokročilých předpovědí a interaktivního mapování nabízí například i monitoring radioaktivity nebo riziko vzniku požárů.

Silnou pozici firmy na světovém trhu potvrdil také zájem giganta Microsoft, který chtěl Windy před dvěma lety odkoupit, ale Lukačovič jeho nabídku odmítl. „Dost je to šokovalo,“ dodal tehdy pro CzechCrunch. Z byznysového pohledu to totiž vůbec nemá zapotřebí – Windy funguje jako stroj na peníze a podle posledních publikovaných dat za rok 2022 firma vyrostla na 140 milionů korun a vykázala přitom zisk na úrovni 30 milionů.

Akvizice je pro Windy podle vyjádření pro CzechCrunch zásadní, protože se nyní mění z platformy, která data „jen“ vizualizuje, na společnost s vlastním modelem předpovědi počasí. Doteď totiž pro vizualizaci využívala jen data od partnerů.

„Již v roce 2008 jsme počítali předpovědi počasí na dva kilometry, což je dodnes považováno za inovaci. Naše první strojové učení kombinovalo desítky různých modelů počasí již v roce 2018, tedy dávno před tím, než se umělá inteligence stala módním slovem. S Windy jsme se rozhodli nově definovat možnosti v oblasti meteorologických služeb a přinést nejlepší údaje o počasí nejen firemním zákazníkům, ale i stovkám milionů uživatelů,“ komentuje zakladatel Meteoblue Mathias Müller.

Obě společnosti se zároveň dohodly, že nebudou zveřejňovat žádné další podrobnosti o transakci, její cena tak není známá. Podle vyjádření si ale Windy uvědomuje hodnotu a velký potenciál pořizované společnosti a je odhodlané dále rozvíjet také webové stránky Meteoblue pro své uživatele. „Ve Windy chováme k technologiím a výzkumu Meteoblue maximální respekt a obdiv. Dychtivě očekáváme, že využijeme plný potenciál naší spolupráce,“ dodal Lukačovič.