Jak Allegro ozdravuje Mall Group? Grafy ukazují, že skupina e-shopů nikdy nekrvácela tolik
Doma v Polsku šlape byznys Allegra na plné obrátky. Výsledky za druhý kvartál ale ukazují, že o jeho mezinárodních aktivitách lze říct opak.
Maskot online tržiště Allegro.cz
Analýza. „Druhé čtvrtletí bylo pro společnost Allegro plné milníků. Pokračujeme v růstu našeho podnikání a zvyšování ziskovosti v Polsku, zatímco postupně expandujeme do zahraničí,“ komentoval generální ředitel Roy Perticucci výsledky společnosti, pod kterou spadá i Mall Group včetně e-shopu CZC, který čeká faktické vypnutí. Co přesně ale data zveřejněná za druhý kvartál letošního roku ukazují?
Celkově v tomto období Allegro dosáhlo skvělých výsledků, kdy objem prodaného zboží (GMV) vzrostl o 11,1 procenta a ukazatel zisku před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) si připsal růst o úctyhodných 33 procent. Počet aktivních zákazníků měl již přesáhnout dvacet milionů, přičemž pět milionů z toho se nachází mimo domácí Polsko. Rostoucí výsledky jsou ale čistě tažené polskými operacemi, kde ve třetím loňském a prvním letošním čtvrtletí došlo ke zdražení poplatků vůči obchodníkům na platformě.
Situace ve skupině Mall Group, kam kromě CZC a českého Mallu spadají i další e-shopy v pěti zemích, je naopak bídná. Meziročně klesl objem prodaného zboží o 36 procent na 2,6 miliardy korun. Ztráta pak dosáhla 424 milionů korun a v poměru k prodanému objemu činila až 16,5 procenta – nejvíc od dubna 2022, kdy Allegro Mall Group odkoupilo.
Výkon tržišť Allegra souvisí s masivními výdaji na marketing
Minimálně zatím přitom situace nevypadá růžově ani v dalších mezinárodních aktivitách Allegra, tedy v jeho online tržištích Allegro.cz a Allegro.sk. Českou verzi spouštělo loni v květnu, na Slovensko expandovalo začátkem letošního roku. Ještě v tomto roce chce stihnout spustit také svou maďarskou verzi. Tuto expanzi financuje právě díky ziskům z Polska a do mezinárodních operací investuje až dvacet procent polské EBITDA.
„Od spuštění Allegro.cz v Česku uplynul rok a Allegro.sk na Slovensku právě uzavřelo první celé čtvrtletí. Na obou nových platformách se nachází více než 220 milionů nabídek a přes 2,5 milionu aktivních kupujících,“ popsala dále společnost v tiskové zprávě. Zatímco objem prodaného zboží postupně roste ruku v ruce s rozšiřováním mezinárodní působnosti, ztráta těchto tržišť zůstává na vysoké úrovni – a to i v poměru k prodanému objemu.
Dosažené výsledky prodejů, ale i vysoká ztráta přitom do velké míry souvisí s výdaji na marketing. Zatímco během prvního letošního čtvrtletí dosáhly 289 milionů korun, ve druhém kvartálu to bylo již 410 milionů korun, což je v poměru k prodanému zboží 19,9 procenta.
„Mezinárodní aktivity Allegra jsou těžce nadopované marketingem a je naprosto zřejmé, že tohle letadlo se vybourá,“ komentuje pro CzechCrunch odborník z prostředí e-commerce, který vzhledem k citlivosti tématu nechce být jmenován.
Co se děje v Mall Group
- E-shop CZC v roce 2023: Pokles tržeb o šestinu, ztráta narostla téměř trojnásobně na 360 milionů
- Mall v roce 2023: Někdejší dvojce na českém trhu klesly tržbu o třetinu, ztráta přesáhla miliardu
- Obrat se nekoná, Mall Group s Allegrem u nás během tří měsíců propálily přes půl miliardy
- Hotovo, CZC v současné podobě jako samostatný e-shop končí. Fungovat bude už jen na Allegru
- Nejdřív zpráva o konci, teď propouštění. Z CZC a Mallu měla odejít až polovina zaměstnanců
- Faktický konec CZC nastal, pozornost se tak opět upřela na Mall. A Allegro zase mlží, co s ním bude