Jak moc věřit umělé inteligenci? Evropa jedná o regulaci, může ale i zabrzdit její vývoj

Technologické firmy upírají zrak směrem k Bruselu, kde se aktuálně projednává nařízení o umělé inteligenci. Regulace některým může překazit plány.

Iva BrejlováIva Brejlová

umělá inteligence

Foto: Vygenerováno OpenAI DALL·E-3

Evropa se snaží, aby AI neměla navrch nad lidstvem

0Zobrazit komentáře

Evropská unie spěchá. Zákonodárci se právě teď pokoušejí rychleji než obvykle schválit pro veřejnost vcelku nenápadnou regulaci. To, co začalo jako okrajové téma – nařízení o umělé inteligenci –, nabralo s vývojem technologií nový spád. Evropa má za cíl zajistit, aby umělá inteligence fungovala ve prospěch lidí, nediskriminovala různé skupiny osob a aby je případně rovnou i nechtěla kontrolovat. Jenže to není tak jednoduché. Příliš velké svázání technologií může jejich vývoj v Evropě zabrzdit. A zničit tak projekty, které by jinak mohly třeba i zachraňovat životy.

Spousta těchto projektů se teprve testuje, i tak se ale bez nadsázky dá říct, že mění celé obory. Jen v Česku už v různých fázích testování pomáhá umělá inteligence s plodností, s civilizačními nemocemi, neurologickými problémy i Alzheimerem. Hlídá srdce stovek lidí, asistuje cukrovkářům a hledá nové léky na rakovinu. A projekt, se kterým sleduje vypuknutí rakoviny tlustého střeva, zaujal i nejvýznamnější výzkumnou nemocnici světa, kliniku Mayo. Právě medicínské technologie jsou jednou z výrazných oblastí, kde se umělá inteligence aktuálně uplatňuje. I jich by se ale nové opatření týkalo.

Takzvaný AI Act, respektive nařízení o umělé inteligenci, má být vůbec první podobnou regulací na světě. Navrhuje, aby systémy AI, které mohou být využívány v různých aplikacích, byly analyzovány a klasifikovány podle rizika, které představují pro uživatele. Různé úrovně rizika by pak znamenaly menší nebo větší regulaci s možnými pokutami pro firmy ve výši až 30 milionů eur (v přepočtu 731 milionů korun) nebo šest procent celosvětových příjmů dané společnosti. Pokuty by hrozily například za to, že by společnost předložila regulačním orgánům nepravdivou nebo zavádějící dokumentaci.

novy-projekt49

Foto: Nemocnice Hořovice

Umělá inteligence pomáhá lékařům v Nemocnici Hořovice

Akt už schválil Evropský parlament, ale o konečné podobě zákona ještě probíhají jednání se zeměmi EU. Cílem je dosáhnout dohody během tohoto týdne. Pokud se to nepodaří, bude se projednávání muset odložit až do zvolení nového europarlamentu a do nového složení Evropské komise – tedy zhruba do konce příštího roku. Jestli ale naopak vše půjde hladce, zákon se možná stane odrazovým můstkem a vzorem pro další země, které hledají alternativu k podle některých příliš lehkovážnému přístupu Spojených států a Číny.

„Souhlasím, že je třeba v Evropské unii zabránit zneužívání AI, zvláště pokud jde o masové sledovaní lidí, manipulaci a omezování občanů, jako se to děje například v Číně,“ říká Pavel Kordík, specialista na umělou inteligenci z ČVUT a proděkan pro spolupráci s průmyslem Fakulty informačních technologií. „Mám ale obavy, že nová legislativa v rukou úředníků a nevhodná národní implementace doporučení způsobí jen další zaostávání a zablokuje inovace,“ dodává.

„Po desetiletí se zabýváme technologiemi pro zpracování a syntézu řeči, identifikaci a adaptaci stylu mluvčího, generování, personalizaci a doporučování obsahu, v poslední době i personalizaci modelů v biomedicíně. Mnohé z uvedených technik spadají do kategorie vysokého rizika,“ vyjmenovává Jan Kleindienst, jeden ze zakladatelů startupu The Mama AI a specialista na umělou inteligenci, který tyto systémy pomáhal vytvářet ve společnosti IBM. Je zároveň spoluzakladatelem platformy pro umělou inteligenci ve Svazu průmyslu a dopravy.

divka-s-perlou1280

Foto: DALL·E 2

Obraz Dívka s perlou je původně jen portrét obličeje mladé ženy. Umělá inteligence ho ale dokáže „domalovat“

„Nepochybně tyto mantinely v oblasti vývoje umělé inteligence budou chránit evropského spotřebitele a sníží pravděpodobnost, že by umělá inteligence mohla způsobit škodu. Na druhou stranu je třeba poznamenat, že regulace téměř vždy omezuje inovace a rychlost. Určitě budeme v návaznosti na tato opatření svědky rozdílných temp technologického pokroku v EU ve srovnání se Spojenými státy nebo Asií,“ obává se Stephen Burke, spoluzakladatel českého startupu Kardi AI.

Změny by však mohly dopadnout nejen na mladé technologické firmy, ale i na vývoj v univerzitním prostředí. „Mluví se sice o takzvaných regulatorních pískovištích, kde se budou moci rizikové aplikace vyvíjet. Bojím se však, že je koncept příliš těžkopádný a potřebná schválení budou tak náročná, že se do toho nikdo nebude ani pouštět. Konkrétně teď řeším v rámci neziskové iniciativy AI dětem projekt pro personalizované vzdělávání, kde bude potřeba ‚profilovat‘ děti, aby jim mohl být vzdělávací obsah přizpůsoben na míru. Nedokážu si představit, jak bude probíhat povolování a dohled nad vývojem takové aplikace. Jak dlouho to bude trvat, jaké náklady to bude představovat a kdo to zaplatí?“ ptá se Kordík z ČVUT.

Nepochopitelná umělá inteligence

Že je potřeba pro umělou inteligenci stanovit nějaká pravidla, není výmysl Evropské unie. Stejné otázky se řeší i ve Spojených státech. Jenže zatímco se nařízení na starém kontinentě připravuje roky, sama technologie má poněkud jiné tempo. Když v dubnu 2021 Evropská komise představila první rámec, který se dnes řeší, už tehdy tomu předcházely tři roky debat a zpětných vazeb od tisíců odborníků na umělou inteligenci. Výsledkem mělo být „přelomové“ nařízení, které je „připraveno na budoucnost“, jak prohlásila eurokomisařka Margrethe Vestagerová, která je zodpovědná za spravedlivou hospodářskou soutěž.

Ale budoucnost se změnila už v následujícím roce, kdy se veřejnosti otevřel ChatGPT, který do připravených škatulek nezapadal. „Pořád budeme zaostávat za rychlostí technologií,“ nezastírá podle deníku The New York Times Svenja Hahnová, europoslankyně, která se na přípravě zákona o umělé inteligenci podílela. Ve Spojených státech v říjnu vyšel dekret týkající se dopadů umělé inteligence a zákonodárci nyní diskutují, jestli a jaká opatření přijmout. Podle listu prý ale někteří rovnou přiznali, že sotva rozumějí, jak takové technologie fungují.

Bakalářská práce

Přečtěte si takéStudenti fakulty VŠE už nebudou odevzdávat bakalářské práceStudenti fakulty VŠE už nebudou odevzdávat bakalářské práce. V době ChatGPT to prý nedává smysl

Ve skutečnosti jim ani není možné dokonale porozumět. Ta pravá umělá inteligence – byť se tímto trendy úslovím často označují i jednodušší systémy – je v podstatě černá skříňka. Zadáte jí úkol či dotaz nebo jí třeba pošlete data a ona vydá odpověď či výsledek. Co se ale stane mezi tím a podle čeho se rozhoduje, není vždy úplně jasné. Proto při stejném zadání může být její odpověď pokaždé rozdílná, což si lze vyzkoušet i na oblíbeném ChatGPT.

Pokud tedy nevíme, podle čeho se komplikované programy rozhodují, jak jim můžeme důvěřovat? Jestliže má umělá inteligence pokaždé jiný výsledek, jak se na ni můžeme spolehnout? Právě to, aby byla předvídatelná, je také požadavkem navrhované regulace ze strany EU. A věnuje se tomu i zmíněné zdravotnictví.

„Kardi AI se zaměřuje na využití umělé inteligence v oblasti medtech nebo healthtech, a to přináší specifické dopady. Začněme tím, že musíme být schopni demonstrovat opakovatelné a konzistentní výsledky – když umělá inteligence dostane stejnou sadu pacientských dat, měla by vždy vyprodukovat stejné výsledky. A mělo by být možné vysledovat, proč tomu tak je,“ popisuje Burke, který za Kardi AI stojí.

A naráží pak právě na GPT modely od firmy OpenAI. „Jedním z hlavních dopadů je, že to může vyloučit použití velkých jazykových modelů (LLM) v lékařství, protože nejenže jsou náchylné k halucinacím, tedy představují falešné výsledky jako fakta, ale také mají tak masivní a nesourodé sady trénovacích dat, že by bylo nemožné porozumět, proč umělá inteligence poskytla konkrétní výsledek,“ dodává.

Jak nařízení nahlíží na problematickou umělou inteligenci?

Omezené riziko

  • Takové systémy by měly splňovat minimální požadavky na transparentnost, uživatel má být informován o tom, že interaguje s umělou inteligencí, a má mít možnost se rozhodnout, jestli systém chce dál používat. To zahrnuje systémy, které generují nebo manipulují s obrazovým, zvukovým nebo video obsahem.

Vysoké riziko

  • Sem spadají systémy, které mají negativní dopad na bezpečnost nebo základní práva. Jde o takové, které jsou používané v hračkách, leteckém a kosmickém průmyslu, v automobilech nebo třeba ve zdravotnických prostředcích. Některé oblasti budou muset být registrovány v databázi EU, například biometrická identifikace a kategorizace fyzických osob nebo oblasti vzdělávání, vymáhání práva či zaměstnanosti. Všechny vysoce rizikové systémy AI budou posuzovány před uvedením na trh a v průběhu celého životního cyklu.

Nepřijatelné riziko

  • Systémy AI s nepřijatelným rizikem jsou ty, které jsou považovány za hrozbu pro člověka a budou zakázány. Patří mezi ně například kognitivní manipulace s chováním lidí nebo specifických skupin (třeba hlasem aktivované hračky), přidělování sociálního kreditu (klasifikace podle chování, socioekonomického statusu lidí a dalších charakteristik) nebo biometrické identifikační systémy v reálném čase a na dálku, jako je třeba rozpoznávání obličeje. V této kategorii mohou být uděleny výjimky, například pro ochranné složky.

Jak se nestřelit do nohy

Zástupci byznysu se nyní bojí, aby nová pravidla nebrzdila vývoj firem. „Lapidárně řečeno, plně chápu potřebu určité regulace AI, ale neměli bychom se v Evropské unii ‚střelit do nohy‘ a pak se divit, že z globálního hlediska nedokážeme držet krok jak v inovacích, tak v ekonomice,“ myslí si například Martin Dostál, partner investorského fondu Look AI Ventures.

Za posledních pět let prý posuzoval více než čtyři tisícovky startupů v tomto oboru z celého světa a z nich několik stovek detailně. „A mohu říci, že jsem viděl několik desítek startupů, jejichž funkcionalita by byla v rámci unijního AI Actu problematická. Důležitým aspektem je kategorizace AI řešení z hlediska rizika, přičemž především u aplikací, které budou spadat do kategorie ‚high risk‘, bude potřeba důkladné posouzení, zda splňují požadavky regulace. V rámci námi posuzovaných startupů odhaduji, že těch, které budou začleněny do kategorie ‚high risk‘, může být až třicet procent,“ míní.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Místo regulace by Kordík z ČVUT uvítal například formu kodexu. „AI je dost neregulovatelná a svět už je tak globalizovaný, že pokud někdo vytvoří užitečnou aplikaci, uživatelé si k ní cestu najdou. My bychom se měli snažit o to, aby bylo jednoduché dělat v EU startupy s umělou inteligencí a prodávat užitečné produkty do celého světa. Díky tomu se budeme mít dobře a budeme snáze určovat, jak digitální svět kolem nás vypadá,“ myslí si univerzitní odborník.

Obecně se podle oslovených byznysmenů a expertů unie snaží zajistit občanům jejich práva a zamezit šikaně a kádrování, a to jak ze strany států, tak technologických firem. „K takovým hodnotám se samozřejmě hlásíme dlouhodobě a bez váhání. Na druhou stranu, diktatury a zločinné organizace tato nařízení respektovat nebudou,“ dodává Martin Čmejrek, specialista na umělou inteligenci ze startupu The Mama AI.

Někde dobrý pomocník, jinde končí bakalářky. Jak české univerzity mění umělá inteligence?

Fakulty Palackého univerzity i VŠE již kvůli AI zrušily psaní bakalářských prací. Jiné říkají, že změní způsob, jak na práce nahlíží.

Peter BrejčákPeter Brejčák

dalle-2023-11-28-16-23-13-a-czech-university-student-dressed-in-casual-attire-is-sitting-at-a-study-table-in-a-well-lit-dorm-room-beside-the-student-there-is-a-robot-design-copy-min

Foto: Vygenerováno OpenAI DALL·E-3

Umělá inteligence pomáhá studentům mnoha způsoby

0Zobrazit komentáře

Poradí s čímkoliv, vysvětlí řešení problémů, napíše analýzu. Anebo třeba i celou bakalářskou práci. Možná ne vždy stoprocentně správně, ale minimálně rozhodně přesvědčivě. Jazykové modely umělé inteligence během posledního roku mění způsob, jak pracujeme, ale také jak studujeme. A pracovat s nimi se tak musí učit i vysoké školy v Česku. Některé kvůli ní ruší právě závěrečné práce, další pak pokrok vítají. Ale upozorňují na rizika.

Poslední listopadový den loňského roku byl přelomový. Běžným uživatelům se totiž otevřela možnost využívat nástroj ChatGPT od OpenAI, jehož jazykový model umělé inteligence dokáže na základě jednoduchého zadání vytvářet a vymýšlet různé texty a již také obrázky. Tvorba obsahu tak v podstatě nikdy nebyla snazší.

„Umělou inteligenci primárně využívám jako rozcestník, když se začínám zaobírat novou výzkumnou oblastí. Zjišťuji tedy zásadní autory nebo definice pojmů. Zadání od vyučujících je takové, že práci opravdu nelze vygenerovat, aby dosahovala patřičných kvalit,“ uvádí jako příklad z praxe student politologie na Masarykově univerzitě Matouš Pažourek.

Generativní umělá inteligence je podle brněnského Vysokého učení technického podpůrný nástroj, nikoli technologie určená k přímému provádění výzkumu, vývoje, umělecké a jiné tvůrčí činnosti. „Chápeme generativní AI jako technologii, která může být užitečná výhradně jako asistenční a konzultační nástroj. Není přípustné, aby studenti kopírovali výstupy nástrojů generativní AI a odevzdali je jako výsledek své práce,“ říká vedoucí tiskového oddělení školy Kamil Gregorek.

Bakalářská práce

Foto: Vygenerováno OpenAI DALL·E-3

Bakalářská práce podle fakulty VŠE postupně ztrácí na významu

Univerzity se podle svých vyjádření většinou shodují na tom, že nová pravidla pro psaní závěrečných prací v souvislosti s umělou inteligencí nebude třeba zavádět, vydávají spíše obecná doporučení. Proměnit se ale může způsob, jak budou na závěrečné práce nahlížet. „Předpokládáme, že vývoj bude univerzity nutit k přechodu od kontroly formy, tedy jak to student napsal, k tomu, jak hluboce chápe, co napsal. Blíží se totiž doba, kdy nebude problém něco napsat. Porozumět a vysvětlit, co je napsáno, bude daleko důležitější,“ popisuje prorektor Mendelovy univerzity Ondřej Mocek.

„Je ale také třeba vnímat AI jako nástroj pro zvýšení efektivity tvůrčí činnosti a výzkumu,“ upozorňuje prorektor Mendelovy univerzity Robert Pokluda. Některá pracoviště univerzity se zaměřují na využití umělé inteligence pro zpracování velkých rozsahů dat a jejich analýzu. „Využití AI se zkoumá například při detekci chorob rostlin nebo hodnocení potenciálních rizik patologického vývoje u skotu, což má přímou vazbu na požadavky praxe,“ doplňuje.

Masarykova univerzita plánuje, jak bude začleňovat umělou inteligenci do výuky a jak učit studenty ji používat. „Vyučující budeme v oblasti AI školit nejprve obecně a pak si to budou jednotlivé obory řešit, jak budou potřebovat,“ říká prorektor Masarykovy univerzity Radim Polčák. Aktuálně se na právnické fakultě vyučuje předmět, který specificky řeší využití chatbotů a dalších nástrojů v právnické profesi. „Běžnější než speciální předměty bude ale začleňovat problematiku AI do stávajících předmětů,“ dodává Polčák.

AI jako výzva a příležitost spíš než hrozba

Používat od tohoto semestru při studiu umělou inteligenci umožnila Technická univerzita v Liberci s podmínkou, že její použití musí studenti ve své práci uvést. „Klade to větší nároky na pedagogy při hodnocení prací. Snaha je teď opustit hodnocení jen písemného projevu a o práci spíš diskutovat a skládat porozumění toho textu, v tom se pak ukáže mnohé. Není naším záměrem opsání toho, co vytvořila umělá inteligence, ale je to určitě užitečný nástroj. Snažíme se ji využívat podobně, jako se třeba v minulosti začaly využívat kalkulačky, ale je potřeba se s tím naučit pracovat,“ komentuje děkan fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické TUL Jan Picek.

Pedagogové podle něj práci s nástroji umělé inteligence zařazují do výuky. „Ukazuji studentům podstatu, možnosti, výhody, ale i omezení a nedostatky vybraných řešení. Snažím se držet krok a být v obraze. A studentům AI prezentuji jako účinný nástroj,“ doplňuje Marek Janosik-Bielski z katedry českého jazyka a literatury.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I pedagogové Univerzity Hradec Králové vnímají využívání umělé inteligence spíše jako výzvu a příležitost než jako hrozbu. Avšak škola apeluje na studenty, aby respektovali etické principy a autorská práva. „Na základě zpětné vazby z probíhajících školení lze říct, že naši vyučující si práci s AI chválí. Vnímají ji jako nástroj například usnadňující přípravu výuky anebo nástroj pro sběr dat v rámci své výzkumné činnosti,“ uvádí mluvčí školy Jakub Novák

Upozornil, že využití generativních systémů by měli studenti přiznat, jinak jim hrozí neobhájení práce a v krajních případech vyloučení ze studia. „Pokud by se umělá inteligence používala k přímému psaní textu práce či jeho částí bez řádné citace, může být takové jednání považováno za plagiátorství,“ doplňuje Novák.

Konec bakalářských prací

Nástup umělé inteligence již některé katedry Univerzity Palackého v Olomouci vede k úvahám o rušení dosavadní praxe bakalářských prací, prvenství v tomto směru má katedra politologie a evropských studií. „Bakalářské práce jsme zrušili už před rokem, týká se to prvního ročníku, který nastoupil v září. Pokud vím, tak jsme byli v sociálních vědách první v Česku,“ říká vedoucí katedry Jiří Lach.

Hlavním motivem byla tehdy změna koncepce, kdy bakalářskou práci nahradila katedra třemi předměty. Současná diskuse kolem umělé inteligence je podle něj přínosem k tomuto kroku. „Někteří kolegové umělou inteligenci využívají pro primární analýzy, popřípadě testují s AI své výsledky. U studentů žádný seriózní výzkum dosud neproběhl,“ doplňuje Lach.

Bakalářská práce

Přečtěte si takéStudenti fakulty VŠE už nebudou odevzdávat bakalářské práceStudenti fakulty VŠE už nebudou odevzdávat bakalářské práce. V době ChatGPT to prý nedává smysl

K podobnému kroku se rozhodli také na Podnikohospodářské fakultě VŠE. „Při dobře zvládnutých dotazech dokáže podstatnou část bakalářské práce vytvořit umělá inteligence,“ vysvětlil děkan fakulty Jiří Hnilica. „A protože je nereálné tuto skutečnost odhalit, je namístě ji nahradit bakalářskými projekty, kde je více zřejmé, že se jedná o vlastní práci studenta,“ pokračuje. Nová realita tedy neznamená, že by studentům odpadla práce. Možná spíše naopak budou muset projevit více iniciativy.

TRON: ARES

Přečtěte si takéVelký trailer na Tron: Ares láká na vizuály a hudbu Nine Inch NailsJe tu velký trailer na Tron: Ares. Láká na válku se stroji, originální vizuál a hudbu Nine Inch Nails

Bakalářskou práci totiž nahradí zmíněný bakalářský projekt. Ten by měl zahrnovat například odbornou studijní stáž v zahraničí a podrobnou zprávu o ní, účast na výzkumném projektu na fakultě nebo vlastní podnikatelský projekt. Hlavní myšlenkou je přitom zajistit, aby byl výsledek prokazatelnou prací dané studentky či studenta. Zároveň zde může být výraznější aspekt praktického zapojení nabytých znalostí.

S přispěním ČTK