Jak se neztratit ve firemních datech? Startup BinarBase nasadil umělou inteligenci a zlepšuje byznys

Slovenská společnost nabízí jiným firmám jednoduché řešení, jak vizualizovat a správně chápat data, která se jim kupí v počítačích.

Luboš KrečLuboš Kreč

binar

Foto: BinarBase

Zakladatelé BinarBase Peter Augustín (vlevo), Daniel Janiga (uprostřed) a Tomáš Tiefenbach

To, čeho dnes lidé i firmy mají a produkují opravdu hodně, nejsou jen emise, ale také data. Jenže mít data a rozumět jim, to jsou dvě rozdílné disciplíny, zvlášť když se na vás valí v různých formátech a z různých zdrojů. Právě tomu, jak co nejsnáze přechroustat, vizualizovat a propojit s pomocí umělé inteligence zdánlivě nesouvisející informace, se věnuje mladá slovenská společnost BinarBase. A má na českém trhu smělé plány.

Jedním z byznysových směrů, na které se slovenští datoví experti zaměřují, jsou reality a development, se zákazníky z tohoto oboru totiž mají letité zkušenosti. Jedním z jejich klientů je třeba finanční skupina Wood & Company, která je v nemovitostech v Česku i na Slovensku hodně aktivní.

Spoluzakladatel a šéf BinarBase Peter Augustín uvádí příklad, jak taková aplikace pro developera může vypadat. „Manažer developerské firmy získá údaje o konkurenci prostřednictvím katastrálního a statistického úřadu. Tato data nahraje do BinarBase, my v nich najdeme propojení, souvislosti a vztahy a na základě toho je vizualizujeme.“

Snadno se tak na jedné obrazovce objeví informace o průměrných cenách konkurence, o cenách za metry čtvereční jen v určitých lokalitách, o nejoblíbenějších velikostech bytů… „Klient může ze získaných informací udělat rozhodnutí, které je podložené přesnými daty, a zároveň má celý reporting k dispozici okamžitě. Aplikace je jednoduchá na ovládání, práce s ní je intuitivní a rychlá,“ zdůrazňuje Peter Augustín.

Ten společnost BinarBase založil spolu s Danielem Janigou a Tomášem Tiefenbachem. První dva spolu už na vysoké škole podnikali, věnovali se vývoji webových stránek a mobilních řešení, zatímco Tiefenbach má firmu Lurity, jež v několika zemích provozuje síť stovek outdoorových i vnitřních digitálních reklamních obrazovek. Dohromady je dal byznys a u toho si uvědomili, že všichni vnímají podobně jednu věc: data jsou fenomén, s kterým ale spousta firem neumí či nechce pracovat, protože se v nich nevyzná a neví, jak v nich správně číst.

„Naši klienti z jiných projektů začali žádat nějakou přidanou hodnotu, zároveň hodně mluvili o síle dat. Jenže s nimi neuměli pracovat a logicky byli odkázáni na datové profesionály. Na trhu však nebyl nástroj, který by jim tu práci opravdu uměl ulehčit a který by data uměl zpracovat do podoby, které by rozuměli i byznysmeni, nikoli jen ajťáci,“ vzpomíná Peter Augustín, jaká byla primární úvaha za vznikem BinarBase v roce 2021.

dashboard

Foto: BinarBase

Ukázka dashboardu z dílny BinarBase

Hned si řekli, že nechtějí vytvořit další složitý agregační modul, který bude sice umět spoustu věcí, ale zároveň bude potřeba, aby jej někdo hodně zkušený ovládal. Místo toho vsadili na zapojení prvků strojového učení a umělé inteligence vytvořené ve známé technologické laboratoři OpenAI, jež stojí také za populárním generátorem obrázků DALL-E či chytrým chatbotem ChatGPT. Cíl byl jasný, říká Augustín: „Nástroj je pro lidi z byznysu, kteří potřebují mít výstupy rychle a potřebují si je zpracovávat sami.“

BinarBase už na svůj rozjezd získali silného investora, v přepočtu několik milionů korun do nich vložil přední slovenský startupový fond Zero Gravity Capital, další investiční kolo se pak brzy bude spouštět. Pro společnost aktuálně dělá 15 lidí a jejich plánem pro rok 2023 je získat dostatek klientů v Česku. Na Slovensku už BinarBase dělá pro několik desítek zákazníků. „Potenciál vidíme nejen na Slovensku a v Česku, ale i v jiných evropských zemích,“ naznačuje Augustín.

Dobře, takovou ambici má řada startupů, jenže co BinarBase odlišuje od jiných firem, které se věnují zpracování a vizualizaci dat? To přece není obor, který by byl neprobádaný. Peter Augustín pokrčí rameny. „Uvědomujeme si, že firem, které pracují s daty, je víc. Některé jsou také samoobslužné, ale u žádné nemáme pocit, že by to byla naše přímá konkurence. Každá sází na jiný přístup, jiné řešení, ale spojuje je, že u každé stejně nakonec potřebujete pomoc nějakého datového inženýra. U nás ne, my chceme zákazníkům opravdu pomoct a nezdržovat je.“

binarbase

Foto: BinarBase

Tým startupu BinarBase

A ještě pokračuje: „Fungujeme stylem – zaregistruješ se, připojíš data a získáváš nové pohledy. Efektivně využíváme znalostní bázi, prediktivní analýzu, integraci různých zdrojů, jsme unikátní v nasazení umělé inteligence od OpenAI.“

Od letošního ledna pak mají BinarBase venku novou verzi svého nástroje, který je přístupný veřejnosti a obsahuje nové prvky a funkce. Pro zájemce není nic snazšího, než si vytvořit registraci, napojit data z nástrojů, jako jsou Pipedrive, Google Analytics, CSV, SAP a další, pak si projít možnosti aplikace, kde s pomocí tzv. explorační analýzy získává automaticky generované otázky navázané na svá data a nakonec si vytvoří individualizovaný dashboard.

Partnerem článku je BinarBase. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.