Slavné české videohry najdete snad pod každým písmenem abecedy. Od série Arma a Bulánků přes Mafii a Samorost až po Žhavé léto. Ale která je ta vaše nejoblíbenější? Až se rozhodnete, můžete se ve videu podívat, jestli na české hry máte stejný vkus jako moderátor Martin Veselovský, influencerka Naomi Adachi, vývojář Daniel Vávra a další herní i neherní osobnosti.
Na CzechCrunchi jsme oslovili známé hráče, kteří na sebe prozradili různé videoherní zajímavosti. A mezi nimi i to, jaký je jejich vůbec nejoblíbenější český titul. Jste zvědaví, jakou hru „Made in Czechia“ má nejraději například tvůrce domácího historického hitu Kingdom Come: Deliverance Daniel Vávra?
Zajímá vás, kolik desítek (anebo stovek?) hodin strávil v online střílečkách novinář Martin Veselovský? Jaká byla první hra, kterou hrál Čestmír Strakatý? Co má zrovna nainstalované známý herní překladatel Filip Ženíšek? Tak se podívejte na herní speciál CzechCrunche, kde jejich video zpovědi najdete. A kromě nich také seznam top 20 českých videoherních studií včetně jejich rekordních výdělků nebo rozhovory se zakladateli a šéfy největších domácích herních firem od Bohemia Interactive až po Warhorse Studios.
Herní speciál CzechCrunche vznikl za podpory společnosti Grip Studios. Firma založená Jakubem Mikyskou a Janem Cabukem v rámci takzvaného co-developmentu spolupracuje s dalšími studii na vysokorozpočtových zahraničních titulech, zapojila se například do vývoje úspěšných her Subnautica, Pillars of Eternity či Marvel’s Midnight Suns.
Jak se dostali k tvorbě her a co je pohání vpřed? Co podle nich v Česku chybí a čím jsme naopak výjimeční? Vyzpovídali jsme několik výrazných osobností herního průmyslu.
Videohry nejsou jen mnohamiliardová záležitost. Kdepak, hry jsou především zábava a také řemeslo, kterému se věnují i menší studia, nezávislé týmy nebo studenti. A právě studenty nejen videoherního vývoje jsme oslovili s možností vytvořit hru pro CzechCrunch. Představujeme vám Terezu Langovou, Jana Kutálka, Dana Juříčka a Filipa Barvu, kteří naši výzvu přijali.
Studentští vývojáři měli na dodání své hry pouhé dva měsíce. Jak to dopadlo? To se můžete sami nejlépe přesvědčit na stránkách videoherního speciálu CzechCrunche. Mladí autoři z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy a Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického pro vás stvořili hned trojici hříček. Beak Quick si užijete na počítači i na telefonu, Fabulous Infinidrive a Carsick Carventure jsou určené pro větší obrazovku. Dnes vám představíme autory první jmenované hry.
Beak Quick je dílem čtveřice sympatických mladých vývojářů z týmu Cozy Games Studio. Ten tvoří Tereza Langová, studentka informatiky z FEL ČVUT, a tři podobně zaměření parťáci z matfyzu Jan Kutálek, Dan Juříček a Filip Barva. „Ale to, že jsme se vůbec poznali, je úplná náhoda. Já s Filipem jsme měli vývoj her jako volitelný předmět, ve kterém naše hra vyhrála první místo. Honza a Dan předmět absolvovali už dříve, ale rozhodli se vyzkoušet hry i z dalšího ročníku,“ popisuje pro CzechCrunch Tereza.
„Ještě vtipnější je, že to všechno skoro ani nenastalo,“ přidává se smíchem Dan. „Když jsme se měli po pandemické době psaní online prvně potkat naživo, já na schůzku úplně zapomněl, Honza zase Terezu s Filipem neznal a měl skoro vybitý telefon. Takže ti dva nás hledali a ptali se náhodných dvojic, jestli to zrovna nejsme my. Pár hodin to trvalo, ale našli jsme se,“ připomíná úsměvný, ale nakonec úspěšný zrod Cozy Games.
Foto: Cozy Games Studio
Vtipná a zábavná hříčka Beak Quick od studentských vývojářů z týmu Cozy Games
Od té doby tahle veselá parta tu více, tu méně pravidelně spolupracuje. Naposledy společnými silami stvořili pro herní speciál CzechCrunche příjemně návykovou hru Beak Quick, v níž s ptačím protagonistou utíkáte přes překážky. Tereza měla na starosti výtvarnou stránku hry a animace, Jan programování a generování herních úrovní, Dan audio design spolu s ovládáním, Filip pak zbývající disciplíny. Možná by vás napadlo, že dvouměsíční termín, který pro dokončení hry měli, byl velice šibeniční. Ale jak autoři říkají, Beak Quick vzniklo svižně a bez větších problémů.
„Vzhledem k našim předchozím zkušenostem pro nás nebylo udělat takovou hru příliš obtížné. Spíš jen některé části byly časově náročnější než jiné. Za mě to byla tvorba nových úrovní, jejich testování mezi kamarády a následné úpravy. To by se dalo opakovat ještě několikrát,“ říká Honza. Ony zmiňované zkušenosti tvůrci nabírali na takzvaných game jamech, zjednodušeně řečeno setkáních, na kterých studenti a začínající vývojáři v časovém limitu klidně jen pár hodin vytvoří menší, ale kompletní hru.
Na výsledku je to znát. Beak Quick je veselá věc, kterou vyplníte pár desítek sekund při cestě autobusem – anebo klidně i minut ve snaze překonat nejvyšší skóre ostatních hráčů. „Dopadlo to přesně tak, jak mělo. Chtěli jsme, aby hru mohl hrát každý, ale zároveň aby se postupně ztěžovala a bavila i zkušené hráče,“ popisuje Filip. Beak Quick si můžete zahrát na stránkách herního speciálu CzechCrunche i na online portfoliu Cozy Games spolu s jejich dalšími hrami.
Při pohledu na povedený počin stojí za zmínku skutečnost, že ne všichni jeho tvůrci studují přímo herní vývoj. Tereza Langová se coby studentka magisterského programu Otevřená informatika a zaměření Počítačová grafika na Fakultě elektrotechnické ČVUT vyloženě videohernímu zaměření věnovala pouze v rámci volitelně zapsaného předmětu. A byla to prý velmi dobrá volba.
„Předtím mě ani nenapadlo, co všechno je pro vznik hry potřeba. Od té doby vidím ve videohrách mnohem víc, baví mě je analyzovat. Nedivila bych se, kdyby bylo víc lidí, kterým k vývoji stačilo právě takhle nakouknout a už je to nepustilo,“ popisuje svůj vstup do herního průmyslu. „Asi bych se bála s tím začít sama od sebe, ale díky škole jsem zjistila, že to nic hrozného není,“ dodává.
Tři další členy týmu spojuje Matematicko-fyzikální fakulta Univerzity Karlovy, konkrétně program Informatika a zaměření Vizuální výpočty a vývoj počítačových her. Navzdory názvu ani to není stoprocentní průprava pro práci videoherního vývojáře. Na to je herní průmysl příliš obsáhlé odvětví. Jan Kutálek, Dan Juříček i Filip Barva se nicméně shodují v tom, že studium poskytne silné základy matematiky a programování. Tedy nepostradatelné dovednosti pro tvorbu her.
„Pro práci v herním vývoji se stále musíte hodně věcí naučit sami. Ale pokud chcete být programátor v herní sféře, je tato specializace skvělá. Dostanete drahocenné znalosti třeba i v herních enginech, které jinak může být těžké získat,“ míní Dan. „V rámci studia se potkáte s užitečnými předměty, ale pro mě má škola hlavní smysl v řadě semestrálních prací silně orientovaných na herní vývoj. Tam máte možnost pracovat z části i podle sebe a vyvíjet se vlastním směrem,“ přidává svou zkušenost Honza.
„Bakalářské studium vám k tomu dá dost základních znalostí, ale jak dělat hry, to se musíte naučit ve volném čase. Nejlepší je zúčastnit se různých game jamů. I následně na magisterském studiu se musíte o herní průmysl aktivně zajímat, ale magistr na matfyzu už vám nabízí mnohem víc předmětů a možností se specializovat na jednotlivá odvětví ve videoherním vývoji,“ přibližuje potenciální studentskou dráhu Filip.
Terezu, Filipa a Honzu už za půl roku čeká dovršení právě magisterského studia (držíme palce!), Dana jen o něco později. Už teď tak v Cozy Games Studio přemýšlejí o budoucnosti. I proto začátkem prosince navštívili pražskou konferenci Game Developers Session. Ta totiž kromě vystoupení herních osobností z Česka i ciziny – například tvůrce Tetrisu Alexeje Pažitnova, producenta Falloutu Briana Farga nebo designéra Kingdom Come Daniela Vávry – byla i přehlídkou mladých tvůrců či možností získat kontakty v herním průmyslu. A možná tak pomohla i v plánech studentských vývojářů.
„Po škole se budeme snažit najít si práci a vedle ní pokračovat ve společném vyvíjení her. A to i dlouhodobějších projektů, kolem kterých bychom rádi vybudovali komunitu, co by se na ně těšila. Vysněná budoucnost je mít vlastní indie studio, kde bychom pracovali pod rozehřátým kotacu,“ uzavírá Filip Barva jménem Cozy Games Studio. Že nevíte, co je to kotacu? To je japonský stolek s pokrývkou a topením, u kterého ideálně s přáteli sedíte a on vás zahřívá. Inu, cozy přece znamená útulný.
Jak se dostali k tvorbě her a co je pohání vpřed? Co podle nich v Česku chybí a čím jsme naopak výjimeční? Vyzpovídali jsme několik výrazných osobností herního průmyslu.
Herní speciál CzechCrunche vznikl za podpory společnosti Grip Studios. Firma založená Jakubem Mikyskou a Janem Cabukem v rámci takzvaného co-developmentu spolupracuje s dalšími studii na vysokorozpočtových zahraničních titulech, zapojila se například do vývoje úspěšných her Subnautica, Pillars of Eternity či Marvel’s Midnight Suns.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.