Jan Černošek z Pixelmate: Jak nás nejúspěšnější fuckup naučil, že vedle dobrého IT je třeba i dobrý byznys plán

Jan ČernošekJan Černošek

0Zobrazit komentáře

České inovační studio Pixelmate v loňském roce zdvojnásobilo svůj obrat na 30 milionů korun, letos plánuje jednou tolik a rychlý růst podporuje i svou zahraniční expanzí. Přestože mnoha svým klientům pomohlo díky digitálním produktům inovovat a růst taktéž, neobejde se rozvoj ani bez přešlapů. Business Consulant z Pixelmate Honza Černošek ve svém komentáři pro CzechCrunch popisuje, že Češi jsou sice skvělí ajťáci, ale ne vždy i dobří byznysmeni. A to se ukázalo na jednom z nejúspěšnějších průšvihů Pixelmate.

Vyvinout digitální produkt už dnes umí kdekdo. A v Česku obzvlášť. Doba, kdy by lidé kvalitním programátorům utrhali ruce, nebude trvat věčně. O to důležitější je dnes nabídnout něco víc než jen kvalitní kód. V současné změti digitálních produktů a startupů nakonec o úspěchu stále rozhoduje kvalitní byznys plán.

V Pixelmate jsme to zjistili na našem „nejúspěšnějším fuckupu“ – platformě na tvorbu webových stránek Webonio. Mezi lidmi měla ohromný ohlas: jen za první půlrok jsme získali 15 000 uživatelů, na diskuzních fórech Webonio vyzdvihovali nad globální konkurenty. Vše fungovalo skvěle, nicméně byznys plán nebyl dotažený. Samotný vývoj Webonia stál přes 6 milionů korun a s dobou a tlakem konkurence bylo třeba jeho funkce stále rozvíjet. Nakonec jsme projekt museli zastavit.

Zlaté české ručičky za monitorem, ale s malým sebevědomím

Dnes už totiž nestačí jen dobře programovat. Vývoj IT se ubírá stále více ke komplexnímu řešení a zákazníci se nechtějí starat o byznys a vývoj projektu zvlášť. V momentě, kdy jsme si to uvědomili, nastala v Pixelmate velká transformace. S každým klientem je zapotřebí vytvořit dlouhodobě funkční byznys model projektu a až poté začít vyvíjet. Pokud projekt postrádá byznys logiku, jsou peníze investované do IT vývoje vyhozené z okna. Projekty je potřeba stavět tak, aby klientům vydělávaly peníze.

Není příjemné na první schůzce klientovi sdělit, že jeho projekt nemá šanci na úspěch. V ten moment se ale projeví rozdíl mezi vývojáři a inovátory. Inovátoři zasedají ke stolu, kreslí návrhy a kalkulují byznys plán, který bude dlouhodobě udržitelný.

mac

Dodávat společně s vývojem i kompletní byznys řešení a marketing má mnoho výhod. Klient má celý projekt pod jednou střechou, pracovní procesy jsou tak mnohem efektivnější a produkt znáte do detailů. Dalším faktorem úspěchu je podle nás sledovat technologické trendy. Pokud chcete inovovat u klientů a stavět kompletní projekty od A do Z, musíte začít nejdříve u sebe. IoT, AI, VR či využití blockchainu by nemělo chybět v portfoliu žádného inovátora.

V České republice platí, že máme výborné vývojáře. Zlaté české ručičky se jen přesunuly z řemeslných dílen za monitory. Stále ale nejsme dobří byznysmeni a máme malé sebevědomí. Když se setkáváme s klienty v zahraničí, jsme až překvapeni, jak je konkurence v prodeji sebevědomá, přestože má slabší vývojářský tým i poloviční technologický stack.

To se musíme naučit i my tady v České republice, abychom mohli být na západě úspěšní.