Kéž by ‚žena hraje hry‘ bylo stejně normální jako ‚poslouchám hudbu‘, říká česká herní šéfredaktorka

Šárka Tmějová je novou šéfkou herního magazínu Games.cz. Jak vnímá pozici žen ve videoherním světě a budoucnost herní žurnalistiky?

sarka-tmejova-games-tiscali-good-game

Foto: Šárka Tmějová

Šárka Tmějová, šéfredaktorka herního webu Games.cz

2Zobrazit komentáře

Vnímání videoher veřejností ušlo pořádný kus cesty. Ze záležitosti přinejlepším podivínů se stala zábava prakticky pro každého bez rozdílu… I když jak v čem. Šárka Tmějová se na české herní scéně pohybuje coby novinářka přes deset let a nyní usedla na post šéfredaktorky serveru Games.cz – jako první žena na podobné pozici mezi herními weby. V jiných odvětvích by to nebyla kdovíjaká zpráva. Ale co ve hrách?

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

„Společnost dnes hraní her u žen bere jako trochu menší senzaci než dřív. Samozřejmě, předsudky úplně nezmizely, ale i s tím, jak se videohry celkově posouvají do mainstreamu, roste i podíl žen, které se jim věnují,“ popisuje nová šéfredaktorka Games.cz. Ale tenhle posun zdaleka není dokončen. „Doufám, že ‚hraju hry‘ bude jednou podobně pozoruhodná věta jako ‚poslouchám hudbu‘, ale to asi ještě nějakou dobu potrvá,“ říká.

Naráží tím především na publikum čtenářů, hráčů a fanoušků spíš než na situaci v herních médiích či mezi vývojáři. „V hráčské komunitě je situace složitější. Většina lidí už si na naši přítomnost zvykla, ale najdou se skupiny, které naopak mají potřebu být vůči ženám v herním prostoru o to více nepřátelské,“ vysvětluje Tmějová. Proč? „V jádru asi ze strachu ze změny statusu quo a pocitu ohrožení ‚výsostně mužské zábavy‘,“ říká.

Herní žurnalistika u nás nikdy nebyla obor, kde by si člověk během pár let snadno vydělal na dům s bazénem.

Naopak v pracovní sféře prý už ženská přítomnost nikoho moc nezaskočí. Což připomíná třeba i příklad Alžběty Trojanové, někdejší šéfky pořadu Re-Play a dodnes jedné z nejvýraznějších českých herních osobností. „I když sama jsem zrovna nedávno dostala pozvánku do debaty, kde jsem evidentně měla primárně rozředit složení panelu mužů 45+,“ přidává Tmějová trochu hořce úsměvný případ. „Na jednu stranu cítím určitou povinnost reprezentovat hráčky, na té druhé nechci být senzace ani jednoduché řešení, jak si odškrtnout kolonku diverzity.“

Tmějová vedení svého dlouhodobě domovského serveru převzala poté, co se dosavadní šéfredaktor Aleš Smutný posunul výš v hierarchii mateřské společnosti Tiscali. Už pod Smutným se tento herní web snažil odlišit od konkurence větším důrazem na komentáře spíš než na klasickou honbu za novinkami, pod Tmějovou se má tento přístup ještě prohloubit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Odezva čtenářů je prý vesměs pozitivní – ale druhou stranou mince jsou třeba stížnosti na tahání politiky do videoher. „Což mi přijde spíš úsměvné, protože hry nikdy nevznikaly v nějakém bezstarostném apolitickém vakuu a z principu média vždy nějakým způsobem odráží svou dobu a prostředí. Řešit, jestli jsou hry politické, mi připadá zhruba stejně přežité jako otázka, jestli jsou hry umění,“ míní Tmějová.

Leckoho by mohlo napadnout, jestli se tenhle přístup vyplácí. Dvojnásob v době, kdy to herní média nemají vůbec lehké. Další populární web Vortex loni překvapil čtenáře dramatickou výzvou k záchraně před potenciálním koncem, samotné Games.cz zase zasáhly výrazné personální škrty.

gg26

Přečtěte si takéGood Game: Byznys s Čínou? Ve hrách jsou OK, říká Marek RabasNechci Čínu hájit, ale v našem oboru si na ni nemůžu stěžovat, říká šéf brněnské firmy s miliardovou hrou

„Většina herních médií funguje na kombinaci příjmů z reklamy, předplatného, sponzoringu a osobního entuziasmu lidí, kteří jim věnují svůj čas a úsilí,“ říká Tmějová. A přidává vzpomínku na to, jak sama v mládí psala recenze nikoliv za peníze, ale pouze výměnou za kopii testované hry. „Herní žurnalistika u nás nikdy nebyla obor, kde by si člověk během pár let snadno vydělal na dům s bazénem,“ říká žena, jež kromě Games.cz působí například na Radiu Wave v pořadu Quest.

To nezní jako prostředí, ve kterém by se úžeji zaměřeným herním projektům mělo kdovíjak dařit. Navíc když do té rovnice přičtete sílu a objem obsahu sociálních sítí a influencerů. A přece Tmějová nepropadá panice. „Se současným rozmachem umělé inteligence mám trochu obavy, jestli pomyslné majáky lidmi vymyšleného obsahu zvládneme v oceánu AI internetu vůbec časem najít. Ale snažím se být optimistická,“ říká.

České herní publikum je hodně nostalgické. Otázka je, zda jsou čtenáři ochotní přijmout, že se svět od devadesátých let změnil.

„Čtenáři si nebudou chtít procházet záplavu informací, budou chtít vědět, co je doopravdy podstatné. A tam vidím naši roli,“ přibližuje Tmějová svou vizi budoucnosti, v níž se má ještě posílit role médií coby kurátorů obsahu.

A na závěr přidává jedno zamyšlení: „České herní publikum je hodně nostalgické. Často slýchám, jak se lidem stýská po zlaté éře Levelu a Score – což je pochopitelné. Tehdy to bylo nejen o hrách, které si málokdo mohl dovolit a muselo se o nich hlavně číst, ale i o budování komunity a spiklenectví nad společným koníčkem. Nostalgie někdy vytváří dojem, že ‚dřív bylo všechno lepší‘, což není nutně pravda. Herní média se musí přizpůsobit době a hledat nové způsoby, jak oslovit notně větší publikum. Otázka je, zda jsou čtenáři ochotní přijmout, že se svět od devadesátých let změnil.“

Top novinky ze světa her

❤️ Čeští vývojáři pomáhají. Madfinger Games finančně podpořili malou Madlenku, jež potřebuje dárce krvetvorných buněk, a vyzývají herní komunitu k darování kostní dřeně. Další domácí studio Amanita Design už poněkolikáté spustilo týdenní akci, při níž výdělky ze svých her jako Machinarium nebo Chuchel daruje Člověku v tísni na humanitární pomoc Ukrajině čelící ruské agresi.

🏰 Kingdom Come 2 nedávno spustilo turistickou spolupráci s českými obcemi a hrady… Ale už teď na Google Maps najdete recenze míst z KCD2 psané z pohledu herních postav. Trosky jsou třeba „skvělé místo, navzdory přivítání od stráží a komořího“

💸 CD Projekt vydělává, chystá novou hru a seriál. Polské studio si v roce 2024 trochu pohoršilo v tržbách, ty meziročně klesly o pětinu v přepočtu na šest miliard korun, ale zisk zůstává lehce pod třemi miliardami. Taky oznámilo spolupráci s vývojáři mobilních her Scopely na novém titulu a připomnělo novou seriálovou adaptaci Cyberpunku 2077.

🎸 Příští týden 4. dubna bude pražským Forem Karlín znít hudba z League of Legends (a vstupenky lze ještě koupit). Hlavním lákadlem představení Chronicles je kombinace rockové a symfonické hudby, kterou doplní vizuální show. Fanoušci se mohou těšit na písničky od skupin K/DA, Imagine Dragons nebo Linkin Park.

🗻 Poslednímu dílu ze série Assassin’s Creed se poměrně daří, v počtu hráčů už překonal 2 miliony. A v samotných prodejích za první den po vydání ho údajně předstihl akorát vikinský díl Valhalla.

🍎 Zato Applu to ve hrách úplně nešlape. Jeho služba Apple Arcade měla mít během prvního roku jen dva miliony uživatelů, z nichž asi čtvrtina navíc využívala bezplatnou verzi. A vyhráno nemá mimochodem ani jeho streamovací služba.

🤠 Jedna z nejlepších her loňského roku míří po Xboxu i na PlayStation 5. Indiana Jones and the Great Circle tam vyjde 17. dubna, což oslavili ve videu ti nejpovolanější dobrodruzi Indiana Jones a Nathan Drake. Hra zároveň dostane optimalizaci pro PS5 Pro.

🥳 Game Informer je zpátky. Herní magazín, který po 33 letech fungování loni na podzim dostal stopku od majitelů z GameStopu, našel s celým původním týmem záchranu díky firmě Gunzilla Games.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.