Konica Minolta pomáhá firmám nasazovat rozšířenou realitu a chytré brýle. V servisu ušetří miliony

Řešení AIRe Link umožňuje technikům okamžitě vidět to, co vidí zákazník. Stačí vzít do ruky telefon nebo si nasadit chytré brýle.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

airelink1

Foto: Konica Minolta

AIRe Link umožňuje technikům na dálku vidět to, co vidí zákazník

Jak ušetřit čas i peníze a k tomu ještě ulevit životnímu prostředí? Takové otázky si pokládají ve stále více podnicích a výjimkou není ani Konica Minolta. Moderní technologie v čele s rozšířenou realitou a chytrými brýlemi se rozhodla nasadit do svého servisu a tisíce úkonů díky tomu zvládá řešit na dálku. Po celém světě používá Konica Minolta systém, který vyvinul brněnský inovační tým, a zároveň ho nabízí také dalším výrobcům a servisním organizacím.

Konica Minolta je výrobní, obchodní a servisní organizace, která dodává zákazníkům stroje a řešení v oblastech digitální kanceláře, profesionálního tisku, zdravotnictví či průmyslu. Jen po Evropě má rozesetých přes 680 tisíc zařízení a podobně jako další organizace řeší, jak neustále zlepšovat zákaznický servis, snižovat výpadky strojů a zefektivňovat své fungování pomocí moderních technologií.

Stroje, které Konica Minolta dodává, jsou stále komplikovanější a tím pádem náročnější na ovládání i údržbu. Ze strany zákazníků se přitom zvyšují očekávání na jejich rychlejší opravy a rovněž tlak na úspory nákladů. K mnoha strojům v čele s tiskárnami je již možné se připojit přes internet a řadu problémů vyřešit na dálku. To eliminuje řadu výjezdů servisních techniků, ale stále zůstává celá řada situací, pro které je nezbytný zásah na místě.

„Právě v takovém případě mohou pomoci technologie, jako je rozšířená realita nebo chytré brýle,“ popisuje Zdeněk Vrbka z brněnského inovačního centra společnosti Konica Minolta, které stojí za systémem zvaným AIRe Link kombinujícím rozšířenou realitu s dalšími technologiemi. Zkratka AIRe ostatně vychází ze spojení Assisted Industrial Reality. Díky tomu je možné využít pro servisní zásah na místě oči a ruce zákazníka, kterého vizuálně naviguje vzdálený technický odborník.

Velké úspory i šetření planety

Na místě přitom není potřeba žádná speciální technika, využívá se stávající infrastruktura – nejčastěji mobilní telefon nebo tablet zákazníka, připojený k internetu. Ne všechny problémy sice lze vyřešit tímto způsobem, ale dvouleté zkušenosti z používání v Evropě, USA i Asii, které má Konica Minolta za sebou, dokazují, že počty takto vyřešených úkonů mohou být v řádu tisíců za rok a že následné úspory v oblasti servisu dosahují milionů korun ročně.

Jednou ze společností, která řešení AIRe Link úspěšně vyzkoušela mezi prvními, je výrobce vědeckých přístrojů a analyzátorů Burker. Díky vzdálené podpoře využívající rozšířenou realitu se servisnímu týmu podařilo na dálku vyřešit problém s jejich zařízením u zákazníka v Chorvatsku. Výsledkem bylo ušetření servisního výjezdu o délce 1 250 kilometrů.

aire-link1

Foto: Konica Minolta

Využití rozšířené reality v servisu může ušetřit miliony korun

„AIRe Link nám umožňuje okamžitě vidět to, co vidí zákazník. Můžeme tak identifikovat příčinu problému nebo problém rovnou vyřešit. Zákazník má rychleji dostupný fungující přístroj a my šetříme náklady a emise. Zásadně tak zlepšujeme spokojenost zákazníků i naše pracovní prostředí,“ říká David Burian, šéf servisního týmu českého zastoupení společnosti Burker.

Přelomové na tomto způsobu je podle Vrbky právě aktivní zapojení zákazníků. „Ti byli zvyklí poskytnout výrobci součinnost formou krátkého telefonního hovoru nebo zadáním problému do reportovacího systému a pak čekat na příjezd technika. Příchod covidu před dvěma lety, s tím spojená nemožnost cestovat a riziko nákazy i trendy jako digitalizace či dostupná mobilní data ale zásadně změnily očekávání i postoj zákazníků,“ říká manažer projektu AIRe Link.

Zákazníci dnes podle zástupců Konica Minolta preferují digitální formu servisu a prioritou se stává rychlost opravy, a to i v případě, že to znamená jejich aktivní zapojení do servisního procesu. Stále více zákazníků také vyhodnocuje ekologické dopady svých činností a činností svých dodavatelů a pro mnohé je největší motivací zamezení zbytečného výjezdu z důvodů snížení emisí. Rychlé a efektivní vyřešení problému na dálku je tak ideální.

Vůbec nejčastějším důvodem, proč servisní organizace takové řešení nasazují, jsou ovšem finanční úspory. Především firmy, které vyváží své stroje do zahraničí, znají situace, kdy stroj u zákazníka na jiném kontinentu nefunguje správně a lokální servisní partner si se závadou neví rady. Komunikace přes e-maily a telefony má velká omezení a servisní výjezd může společnost stát i stovky tisíc korun.

„Nedávno jeden z našich zákazníků vyřešil během několika desítek minut problém se strojem v Malajsii, který nebyl schopen dalšími nástroji vyřešit po dobu dvou měsíců,“ uvádí Vrbka z inovačního centra Konica Minolta. „Zároveň je fér říct, že AIRe Link je pouze jeden z celé řady nástrojů, které moderní servisní týmy používají. I v tomto případě k úspěšné opravě vedla kombinace více nástrojů,“ dodává.

Z technologií v servisu bude standard

Jak to tedy funguje v praxi? Pomocí vzdáleného připojení ke stroji technici z Brna měnili konfiguraci softwaru a zároveň pomocí AIRe Linku navigovali technika lokálního servisního partnera pro fyzické nastavení stroje. „I proto AIRe Link umožňuje snadnou integraci do procesů a nástrojů, které servisní pracovníci již dnes používají, aby mohli různé nástroje používat v rámci jednoho pracovního prostředí,“ dodává Vrbka.

Když nestačí mobilní telefon, do hry navíc mohou nastoupit chytré brýle. V průmyslu se stále více nasazují jejich industriální verze, které taktéž využívají rozšířenou realitu. Jejich výhoda je především v tom, že uvolňují technikovi obě ruce. Nemusí v nich totiž držet telefon, jelikož vizuální podporu, kterou mu vzdáleně poskytuje kolega, vidí díky rozšířené realitě přímo před očima.

Obzvláště u větších strojů a komplikovanějších oprav jsou volné ruce nezbytné. Přes kameru na chytrých brýlích pak vzdálený odborník vidí situaci u zákazníka a přímo před oči technika na místě může zakreslovat postup opravy. Chytré brýle umožňují také přenos hlasu, takže se výsledná podpora blíží stavu, kdy by odborník fyzicky stál vedle servisního technika u zákazníka.

„V nedaleké budoucnosti se dočkáme toho, že bude většina servisních techniků i zákazníků mít po ruce chytré brýle a v případě problémů se strojem si je automaticky nasadí a požádají vzdáleného odborníka o pomoc formou rozšířené reality,“ je přesvědčen Vrbka. Konica Minolta aktuálně řeší například pilotní studii pro propad informací k 800 terénním pracovníkům s jedním z největších dodavatelů energií v Česku. Mezi její zákazníky patří také německý prodejce elektrokol, prodejce zemědělské techniky či výrobce dopravníkových pásů pro letiště a průmysl.

Podle dosavadních zkušeností a analýz, které mají v Konica Minolta k dispozici, se může zmíněnými způsoby rychlost opravy strojů zvýšit až o padesát procent a náklady servisních oddělení snížit až o dvacet procent. Rychlejší adopci moderních postupů v této oblasti prý zatím brzdí zejména přetrvávající opatrnost vůči novým technologiím, protože například chytré brýle se lidé teprve učí používat.

Proto je podle Vrbky řešení využívající chytrý telefon, který má v dnešní době v kapse téměř každý, elegantním způsobem, jak se mohou všechny firmy na přicházející revoluci v oblasti servisu připravit. Profesionální řešení AIRe Link a zkušenosti společnosti Konica Minolta z interního používání navíc umožňují rychle a efektivně zavést tuto technologii také dalším výrobním a servisním organizacím přímo v jejich prostředí.

Partnerem článku je společnost Konica Minolta. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.