Košík vyrostl ke třem miliardám a mění strategii. Čím větší nákup uděláte, tím větší slevu dostanete
Český online supermarket se přebarvuje na fialovo. Chce se zaměřit na velké rodinné nákupy či množstevní slevy a vyjíždí do dalších regionů.
Během téměř desetileté historie online supermarketu Košík.cz došlo k řadě velkých změn. Prodávali si ho mezi sebou miliardáři, spojoval se s konkurencí, na začátku rostl, pak se trápil, hledal ideální strategii. Teď pod vedením Ivana Utěšila a dohledem většinového akcionáře v podobě jednoho z nejbohatších Čechů Daniela Křetínského dochází k další významné proměně firmy. Hlavní barvou Košíku je nově fialová, kterou se prý chce v online prodeji potravin odlišit od konkurence, a přichází také upravená strategie. V ní se bude obchod soustředit na velké rodinné nákupy, u nichž chce nabídnout výraznější slevy.
Fiskální rok sice Košíku skončil teprve v březnu, a tak se kompletní výsledky ještě finalizují, ale jeho výkonný ředitel Ivan Utěšil už teď ví, že to bylo pro firmu z pohledu čísel nakonec slušné období. „Rok samozřejmě nebyl jednoduchý, ale i tak jsme vykázali meziroční růst na obratu lehce pod třicet procent. Velmi dobře se nám dařilo hlavně v regionech a český Košík vyrostl těsně pod tři miliardy obratu. A přestože naše ambice byla vyšší, z onlinových supermarketů jsme rostli nejrychleji,“ říká člověk, který do čela online supermarketu přišel ze skupiny EPH Daniela Křetínského.
Majoritním akcionářem Košíku je dnes právě Křetínský, a to prostřednictvím společnosti EC Investments, kterou ovládá společně se svým slovenským parťákem Patrikem Tkáčem. Menšinový podíl má německá společnost Metro AG, pod kterou patří tuzemská síť obchodů Makro a v níž je česko-slovenské duo miliardářů největším akcionářem. Loni pak firmu definitivně opustilo Rockaway Capital Jakuba Havrlanta. V roce 2022 Košík.cz vykázal čistý obrat ve výši 2,3 miliardy korun a jeho ztráta se prohloubila na 565 milionů, přičemž kumulovaná ztráta firmy přesáhla 2,2 miliardy korun.
Hospodářský výsledek za loňský rok zatím znám není, ale mělo by v něm být znovu červené číslo. S ním nicméně firma ve svých plánech prozatím počítá. „Přestože se nám uplynulý rok dařilo snížit velikost naší relativní ztráty o třetinu, stále upřímně nejsme tam, kde bychom chtěli být. Počítáme tedy s nějakou mírou podpory od akcionářů ještě na následující dva roky. Nemalá část investic půjde příští rok samozřejmě i do zahraničí,“ popisuje Ivan Utěšil.
K dlouhodobě udržitelnějšímu a výnosnějšímu byznys modelu má online supermarket nasměrovat upravená strategie, která navazuje na změny v posledních letech. Košík se ještě více propojil se skupinou Metro, respektive jejími obchody Makro, u nichž využívá například skladové zásoby nebo část logistiky. Vedení českého Makra loni převzal Jiří Nehasil, s nímž je prý Utěšil a spol. v intenzivním kontaktu a spolupráce se upevňuje.