Košík vyrostl ke třem miliardám a mění strategii. Čím větší nákup uděláte, tím větší slevu dostanete
Český online supermarket se přebarvuje na fialovo. Chce se zaměřit na velké rodinné nákupy či množstevní slevy a vyjíždí do dalších regionů.
Během téměř desetileté historie online supermarketu Košík.cz došlo k řadě velkých změn. Prodávali si ho mezi sebou miliardáři, spojoval se s konkurencí, na začátku rostl, pak se trápil, hledal ideální strategii. Teď pod vedením Ivana Utěšila a dohledem většinového akcionáře v podobě jednoho z nejbohatších Čechů Daniela Křetínského dochází k další významné proměně firmy. Hlavní barvou Košíku je nově fialová, kterou se prý chce v online prodeji potravin odlišit od konkurence, a přichází také upravená strategie. V ní se bude obchod soustředit na velké rodinné nákupy, u nichž chce nabídnout výraznější slevy.
Fiskální rok sice Košíku skončil teprve v březnu, a tak se kompletní výsledky ještě finalizují, ale jeho výkonný ředitel Ivan Utěšil už teď ví, že to bylo pro firmu z pohledu čísel nakonec slušné období. „Rok samozřejmě nebyl jednoduchý, ale i tak jsme vykázali meziroční růst na obratu lehce pod třicet procent. Velmi dobře se nám dařilo hlavně v regionech a český Košík vyrostl těsně pod tři miliardy obratu. A přestože naše ambice byla vyšší, z onlinových supermarketů jsme rostli nejrychleji,“ říká člověk, který do čela online supermarketu přišel ze skupiny EPH Daniela Křetínského.
Majoritním akcionářem Košíku je dnes právě Křetínský, a to prostřednictvím společnosti EC Investments, kterou ovládá společně se svým slovenským parťákem Patrikem Tkáčem. Menšinový podíl má německá společnost Metro AG, pod kterou patří tuzemská síť obchodů Makro a v níž je česko-slovenské duo miliardářů největším akcionářem. Loni pak firmu definitivně opustilo Rockaway Capital Jakuba Havrlanta. V roce 2022 Košík.cz vykázal čistý obrat ve výši 2,3 miliardy korun a jeho ztráta se prohloubila na 565 milionů, přičemž kumulovaná ztráta firmy přesáhla 2,2 miliardy korun.
Hospodářský výsledek za loňský rok zatím znám není, ale mělo by v něm být znovu červené číslo. S ním nicméně firma ve svých plánech prozatím počítá. „Přestože se nám uplynulý rok dařilo snížit velikost naší relativní ztráty o třetinu, stále upřímně nejsme tam, kde bychom chtěli být. Počítáme tedy s nějakou mírou podpory od akcionářů ještě na následující dva roky. Nemalá část investic půjde příští rok samozřejmě i do zahraničí,“ popisuje Ivan Utěšil.
K dlouhodobě udržitelnějšímu a výnosnějšímu byznys modelu má online supermarket nasměrovat upravená strategie, která navazuje na změny v posledních letech. Košík se ještě více propojil se skupinou Metro, respektive jejími obchody Makro, u nichž využívá například skladové zásoby nebo část logistiky. Vedení českého Makra loni převzal Jiří Nehasil, s nímž je prý Utěšil a spol. v intenzivním kontaktu a spolupráce se upevňuje.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Je strategická a klíčová pro celý náš byznys model, bez ní bychom nebyli tam, kde jsme nyní. Aktuální novinky jsou tedy vyvrcholením více než ročních příprav a Makro na nich má z pozice našeho velkoobchodního partnera svůj důležitý podíl,“ vysvětluje šéf Košíku. Ten svým zákazníkům nově nabídne službu zvanou Multikup s množstevními slevami. To znamená, že čím více kusů daného produktu nakoupíte, tím větší slevu dostanete.
V nabídce Multikupu má figurovat zhruba tři a půl tisíce položek, které podle Košíku pokryjí kompletní sortiment často kupovaného zboží a zahrnují každou třetí potravinu. Průměrná sleva při jeho využití má dosahovat třiceti procent z běžné ceny produktů. Spolu s dalšími akčními cenami plánuje Košík nabízet každý den až pět tisíc položek v akční nabídce. Občas se prý firma domluví na lepší ceně s dodavatelem, jindy si sáhne do vlastní marže, aby byla nabídka široká a vyvážená na velký nákup.
„Pracujeme s takzvanými cenovými prahy. Cena za jeden kus je vždy běžná. Od definovaného množství – většinou dvou nebo tří, ale někdy i více kusů – se dostanete na první úroveň slevy. S dalšími kusy pak ještě o úroveň výš. Vycházíme z toho, že u velkých nákupů s větším množstvím položek do zásoby zákazníci málokdy kupují je jeden jogurt nebo jeden plátkový sýr. Takže možnost nakoupit si za zajímavou cenu při nákupu třeba tří položek je pro ně na Košíku stále více atraktivní,“ vysvětluje strategii dvaatřicetiletý manažer.
Novou nabídkou chce Košík oslovit domácnosti po celém Česku. Ještě během jara se jeho dodávky ve spolupráci s logistickým operátorem DoDo rozjedou do pětadvaceti nových regionů. Již funguje například kolem České Lípy, Nového Jičína nebo Valašského Meziříčí a plánuje obsluhovat také Karvinou, Písek, Břeclav nebo Hodonín. Zákazníci se budou zároveň potkávat s upraveným logem a převážně fialovou barvou, do které se přebarví nejen samotný e-shop, ale také celý vozový park nebo uniformy kurýrů.
Ivan Utěšil říká, že od zákazníků má jeho firma zpětnou vazbu, podle které je nekonečný koloběh akčních cen začíná frustrovat. I ty sice bude Košík dál nabízet, ale více bude sázet na zmíněné množstevní slevy. „Je to jiná strategie, která je pro nás výrazně udržitelnější,“ říká šéf online supermarketu, který by rád i letos v Česku rostl minimálně stejným tempem jako loni. Zároveň prý očekává zajímavé výsledky od zahraničních trhů, kde začíná vykukovat na Slovensku a v Bulharsku, ale bližší podrobnosti zatím neuvádí. Na Slovensku funguje jako Košík.sk, v Bulharsku, kam se vydal opět díky spolupráci s Metrem, jako Kolichka.bg.