Krypto loni obsadilo Super Bowl, letos má utrum. Přes 200 milionů padlo na pivní spot se Serenou Williams
Překoná někdo loňský geniální výstup kryptoburzy Coinbase? Možná bývalá tenisová jednička, která ve finále NFL udělá promo pivu a golfu.
Super Bowl, ostře sledovaný největší sportovní svátek ve Spojených státech, loni po stránce reklam s velkým náskokem ovládla kryptoměnová burza Coinbase se svým dokonalým marketingovým tahem. A ani několik dalších kryptofirem neváhalo za půl minuty reklamního prostoru platit obrovské sumy. Letos je však situace jiná. Žádná kryptoměnová společnost do nejexkluzivnějšího reklamního času nezamíří. A na vině je i velká kauza okolo FTX, kvůli které řada podniků své plány přehodnotila. Naopak velký prostor dostává bývalá tenistka Serena Williams.
Z neděle na pondělí se v Arizoně odehraje další ročník sportovní události, která přitahuje zraky nejen fanoušků amerického fotbalu, ale díky svému bohatému programu během poločasové pauzy i široké veřejnosti, jež tomuto sportu jinak tolik holdovat nemusí. Super Bowl, finálový zápas a vrchol ligy NFL, je zkrátka nesmírný tahák, kterému zvýšenou pozornost věnují i firmy.
Jen ve Spojených státech sleduje Super Bowl nevídaná masa lidí. Největší sledovanost padla před osmi lety, kdy se na finále dívalo přes 114 milionů Američanů, loni si zápas nenechalo ujít téměř 100 milionů diváků. Není proto divu, že se firmy snaží alespoň drobnou část této divácké obce oslovit – a neváhají za to utrácet astronomické sumy. Pokud je totiž Super Bowl slavný pro něco jiného než samotnou hru, jsou to reklamy.
Prostor pro třicetivteřinový reklamní spot letos vychází až na zhruba sedm milionů dolarů, tedy více než 150 milionů korun. To je přibližně o půl milionu dolarů více než loni, o 3,5 milionu dolarů více než v roce 2010 a zhruba o 6,5 milionu dolarů více než v roce 1985. Firmy ale jednoduše na největší sportovní události Ameriky chtějí být vidět, proto se i tento rok všechny volné reklamní prostory vyprodaly.
Vyprodání reklamního prostoru po dobu celého Super Bowlu pro agenturu AP potvrdil Mark Evans, výkonný ředitel sportovní divize společnosti Fox, která zápas vysílá. Standardně během zápasu inzeruje osmdesát až sto společností – pokud se tedy bude brát nejnižší hranice a jednoduchou matematikou se vypočítá celkový reklamní příjem Foxu, jde o částku okolo 560 milionů dolarů, asi 12,4 miliardy korun.
Na sumě se nicméně letos nepodílí žádné firmy z kryptoměnového průmyslu, které v minulém roce Super Bowl naprosto ovládly. Ať už šlo o burzy Coinbase, která na obrazovce nechala poletovat obyčejný QR kód, Crypto.com s Mattem Damonem v hlavní roli nebo FTX, která zaplatila komiku Larrymu Davidovi, aby kryptoměny před zraky desítek milionů lidí propagoval. A velkou zásluhu na tom, proč na letošním zápase nejsou, má právě poslední zmíněná.