LEGO v Česku otevřelo první oficiální obchod. Je v něm mluvící rytíř na koni z 269 tisíc kostiček

Byznys dánského stavebnicového obra nepřestává růst. V Česku a na Slovensku se stále více prodávají i modely pro dospělé.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

lego-rytir

Foto: LEGO

Na model koně s rytířem bylo využito přes 269 tisíc kostek

Kostičky všech tvarů a barev s logem LEGO jsou součástí tuzemských dětských pokojů a domácností obecně už desítky let. Až teď ale v Česku hračkářský gigant z dánského Billundu otevřel svůj první oficiální kamenný obchod. A stejně jako jinde po světě si pro něj připravil unikátní model inspirovaný českou historií. Hned po příchodu tak narazíte na mluvícího rytíře na koni, který je vysoký přes 2,5 metru a v kladenské továrně ho tým třinácti stavitelek a stavitelů skládal přes 580 hodin. Na sochu, která se odkazuje k dominantě Václavského náměstí, včetně doplňujících mozaik bylo použito celkem 269 381 kostek.

Kamenné obchody jsou pro LEGO důležitou součástí jeho byznysu. „Před třemi lety jsme rozhodli o nové celosvětové strategii, chceme náš retailový byznys posilovat. V Česku jsme pořád hledali správné místo a teď se nám povedlo najít ideální kombinaci,“ vysvětluje pro CzechCrunch Adriana Jahňáková, generální ředitelka společnosti LEGO pro Česko a Slovensko. Na mysli má jednak otevření necelé dva měsíce před Vánoci, kdy vrcholí nákupní sezona, a také obchodní centrum Westfield Chodov, které mnoho prodejců často zmiňuje jako to nejlukrativnější v Praze. Nedávno například iStyle otevřel svou novou vlajkovou prodejnu také právě tady.

Tuzemská šéfka společnosti LEGO doplňuje, že byť prodeje stavebnic online mají rostoucí tendenci, zákazníci mají o kamenné prodejny stále velký zájem. V Česku a na Slovensku se prodávají produkty online a offline zhruba půl na půl, ale v obchodě si mohou zákazníci všechny stavebnice podrobně prohlédnout a navíc jim LEGO servíruje i další zážitky. Vedle unikátního 3D modelu koně a mluvícího rytíře je to třeba i věž pro stavění vlastních minifigurek nebo interaktivní hrací stůl pro děti, který mohou zákazníci znát z jiných zemí. Stavění z kostiček už ale dávno nepřitahuje jen nejmladší fanoušky.

legosety

Foto: LEGO

Dospělí nejvíce kupují stavebnice aut nebo kytic

„Objem prodejů všech produktů LEGO se v Česku a na Slovensku za posledních deset let ztrojnásobil. Stavebnice pro dospělé už přitom tvoří třetinu našich prodejů, vyrostly hlavně během pandemie,“ říká Adriana Jahňáková. Dospělí muži prý suverénně nejvíce kupují auta všeho druhu, přičemž jednou z nejprodávanějších stavebnic je aktuálně Ford Mustang z edice LEGO Technic, který má podle generální ředitelky nejlepší poměr cena/výkon.

Dámy zase nejčastěji sahají po kyticích z kostek. O Vánocích bude nicméně celkovým prodejům prý již tradičně dominovat policejní stanice, která je v nabídce už dvacet let, ale její popularita neutichá.

Ani LEGO není imunní vůči současné obtížné ekonomické a energetické situaci, a tak v září muselo sáhnout ke zdražení některých produktů. Podle Adriany Jahňákové nicméně nešlo o nijak zásadní navýšení proti předchozím letům, ceny stavebnic stejně jako většiny dalšího zboží na trhu rostou kontinuálně.

Oficiálních obchodů má LEGO po světě přes 180 a první v Česku má teď prodejům ještě více pomoci, přičemž nabídne některé stavebnice včetně van Goghovy Hvězdné noci exkluzivně. Do budoucna by se u nás mohly otevřít také další obchody, ale konkrétní plány zatím původem dánská společnost nemá.

V tom ve Westfieldu Chodov zákazníky vítá replika pohledu na Václavské náměstí, kde se právě pomník s koněm a Svatým Václavem nachází. V pozadí je vidět Národní muzeum a doplňující mozaika připomíná další významné české památky a známá místa. Na návrhu i stavbě samotného modelu pracovali již tradičně tuzemští designéři a stavitelé z kladenské továrny LEGO, kde se kostičky balí do krabic a expedují do světa už od roku 2000. Vedle 269 tisíc kostiček je v rytířově obličeji zakomponovaný také displej, aby byla vidět jeho mimika, když po stisknutí tlačítka promluví.