Levný číňan v garáži? Už to jde i v Česku. Donfeng či GWM poutají designem i směšnými cenami

Čínské automobilky jako BYD či Nio si na náš trh cestu prozatím hledají. Jiné se v Česku již usadily a nabízí vozy, jejichž hlavním lákadlem je cena.

m-hero-1

Foto: Dongeng/Lynk & Co/CzechCrunch

K zajímavým čínským modelům se může český zákazník dostat již poměrně snadno

0Zobrazit komentáře

Čínská automobilka BYD nedávno představila svůj extrémně levný elektromobil zvaný Seagull, který je nabízen v přepočtu za neuvěřitelných 225 tisíc korun. V Česku na toto nejnovější čínské lákadlo prozatím musíme počkat. Nebude ale trvat dlouho a BYD, podobně jako další velké čínské značky, si cestu na náš trh proklestí. Některým se to dokonce již podařilo, často však svůj rodokmen maskují západně znějícím jménem, případně jsou takovou exotikou, o které jste nejspíš ani neslyšeli. O jakých značkách byste tedy měli vědět?

MG

Začněme v aktuální chvíli největším a nejznámějším čínským hráčem na českém trhu, kterým je automobilka MG. Za zkratkou jména Morris Garages se ukrývá bohatá historie psaná z velké části na území Velké Británie. Nyní je ale značka v rukou Číňanů, kteří překopali původní koncept automobilky vyrábějící sportovní vozy a začali pod MG nabízet dostupné osobní automobily.

Na českém trhu je aktuálně k mání hned osm modelů značky, mezi kterými jsou menší vozy, velké SUV modely a nechybí ani elektromobily. Nejsilnější zbraní automobilky je dostupnost nabízených produktů. Například nabídka SUV ZS startuje na částce 400 tisíc korun. Kompaktní elektromobil MG4 je k mání od 780 tisíc korun.

mg4electric

Foto: MG

Čínský elektromobil MG4 Electric

Donfeng

To Donfeng nemá potřebu schovávat se za mezinárodně znějícím jménem. Ostatně má být na co hrdý, protože doma patří mezi vůbec největší producenty automobilů. Na český trh Donfeng dorazil v roce 2021 a aktuálně zde prodává jedenáct modelů osobních vozů. Sází především na větší SUV modely s poměrně atraktivními designy.

Tím nejdostupnějším je model Glory 500, kompaktní crossover s výkonem 78 kW, jehož cena startuje na částce 560 tisíc korun. Sáhnout lze ovšem i po sportovním kupé Shine za 450 tisíc korun. A ani Donfengu nechybí nabídka elektromobilů. Těch má hned několik, přičemž cena základního kompaktu Box startuje na částce 570 tisíc korun.

Pod svým vlastním jménem Donfeng nabízí dostupné osobní vozy, nicméně i na český trh přivedl dvě dceřiné značky, které nemají svou prodejní strategii postavenou na dostupnosti, ale na exkluzivitě. První je M-Hero nabízející model 917. Jedná se o elektrický offroad za 3,6 milionu korun, který se tváří, že by dokázal konkurovat i G-Klasse od Mercedesu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Druhou značkou je Voyah s nabídkou luxusního SUV Free za 1,4 milionu korun a elektrickým modelem Dream, který značka řadí do kategorie tzv. super-MPV, tedy velkých vozů nabízejících dynamiku i maximální pohodlí.

m-hero

Foto: M-Hero

Přísný čínský model M-Hero 917

GWM

Za touto trojicí písmen se ukrývá název značky Great Wall Motor, tedy velkého čínského producenta automobilů pojmenovaném po Velké čínské zdi. Přestože má automobilka ve svém výrobním repertoáru širokou paletu SUV modelů, na českém trhu nabízí pouze dva pick-upy, konkrétně model Poer a Steed 7.

I tentokrát se bavíme o vozech, které ve svém segmentu patří k těm nejdostupnějším volbám. Model Steed 7 je k dostání již za částku lehce převyšující hranici 700 tisíc korun, což je nabídka, které se zavedení výrobci pick-upů, jako je Toyota či Ford, nemohou ani přiblížit.

steed-gwm

Foto: GWM

Pick-up Steed 7 od GWM

SWM

Podle názvu by se mohlo zdát, že jsou SWM a GWM příbuzné společnosti, ale není tomu tak. SWM jsou totiž zkratkou pro název Sironi Vergani Vimercate Milano, což jasně prozrazuje kořeny automobilky. Podobně jako v případě MG se jedná o producenta s bohatou evropskou historií, týkající se v tomto případě výroby motocyklů, který nakonec skončil v rukách čínských investorů.

Ti nyní na českém trhu nabízejí dva v Číně vyráběné modely této značky, a to SWM G01 a SWM G01F. V obou případech se jedná o středně velká SUV, která lákají zákazníky především na zajímavou cenovku. Cena prvního jmenovaného modelu začíná na částce 619 tisíc korun, zatímco z něj vycházející G01F je o 15 tisíc korun dražší.

6518fbbb8583d225dde31214

Foto: SWM

Model G01 od SWM

Číňany jsou i Tesla či Volvo

Tím končí výčet čínských automobilek, které mají na našem trhu své oficiální zastoupení. Samozřejmě však existují cesty, jak se dostat i k vozům dalších čínských automobilek, jejichž progresivní modely se zajímavými designy, technologiemi a atraktivními cenovkami plní stránky médii.

Jmenovitě se jedná například o automobilku Lynk & Co. Několik kusů modelu 01 této automobilky má v nabídce Cardion Cars v Brně a Průhonicích. Jedná se o autorizovaného partnera značky Volvo spadající pod čínské Geely, které vlastní i Lynk & Co. Atraktivně vyhlížející hybridní SUV s nájezdem okolo 20 tisíc kilometrů je nabízeno za částky mezi 600 až 650 tisíci korun.

Přes třetí stranu se lze dostat i k modelům značek, jako je Zeekr, zmiňovaný BYD, Aiways či Nio. Některé z těchto značek má ve své nabídce například společnost Cario a i její nabídka prozrazuje, že většina čínských značek si chce svou část z koláče ukrojit díky často až nesmyslně nízkým cenám.

lyncco_01_020

Foto: Lynk & Co

SUV Lynk & Co 01

To ostatně ukázala i společnosti Xiaomi. Známý výrobce smartphonů nedávno pobláznil celý svět elektrickým modelem SU7 s nadupanými parametry a cenou, která může konkurovat i Octavii. Samo Xiaomi ovšem přiznalo, že na každém prodaném kusu tratí nemalé peníze.

Pro některé však ani nízká cena není důvodem, proč zavřít oči před pověstnou horší kvalitou čínských vozů. Jenže v některých případech si člověk nepomůže ani nákupem modelu zavedené značky. Díky svému propojení s Geely je v Číně produkováno například Volvo EX30. Čínské produkce je také jediný elektromobil Dacie jménem Spring. A z fabriky v Šanghaji sjíždí i vozy automobilky Tesla určené pro evropské trhy, po kterých se nyní mohou zájemci z Čech díky dotacím utlouct.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Bolt v Praze rozjíždí carsharing, do ulic nasadí čtyři stovky aut. Je dostupný ze stejné aplikace

Služba nazvaná Bolt Drive nabídne různé modely vozů Audi a Toyota se spalovacím i hybridním pohonem. Dostupné mají být ve dvou cenových kategoriích.

Peter BrejčákPeter Brejčák

img_1066-copy-min-22

Foto: Peter Brejčák/CzechCrunch

Bolt v Česku spouští carsharing Drive

0Zobrazit komentáře

Taxíky, koloběžky, rozvoz jídla a nově také carsharing. Estonská aplikace Bolt oficiálně od pondělí 3. června do výčtu služeb, které nabízí v Praze, přidává další, v níž bude nabízet rychlé půjčování aut. Ve flotile bude mít čtyři sta sdílených vozů značek Toyota a Audi s nápisem Bolt Drive na předních dveřích.

Konkrétně půjde o modely Audi A1, A3 a Q2 a Toyoty Yaris, Corolla a CH-R, na výběr bude mezi spalovacím a hybridním pohonem. Vozy by mělo být možné vypůjčit téměř kdekoliv na území Prahy, společnost je po městě bude rozmisťovat již v průběhu pátku a víkendu. Cena za vypůjčení auta se bude počítat z délky trvání jízdy a ujeté vzdálenosti a již zahrnuje pohonné hmoty, pojištění i dálniční známky.

Dostupné mají být dvě cenové kategorie – startovací za nejmenší modely aut je od jedné koruny za minutu plus tři koruny za kilometr. Druhá úroveň pak účtuje tři koruny za minutu plus čtyři koruny za kilometr. V nabídce mají být i výhodnější hodinové, denní i týdenní tarify.

Například konkurenční služba Anytime u nejlevnějšího modelu a podle času začíná na 2,99 koruny za minutu plus 6,99 koruny za kilometr, u nejdražšího pak 8,49 koruny za minutu plus 3,99 koruny za kilometr. Anytime nedávno spustil také sdílení skútrů, naopak koncem loňska do likvidace zamířil jeden vůbec z prvních carsharingů v Česku Ajo.

img_1056-copy-min

Foto: Peter Brejčák/CzechCrunch

Jeden z modelů vozů Bolt Drive

Bolt Drive je již součástí mobilní aplikace, uživatelé si tak na jeden klik mohou vybrat, zda se nechají odvézt taxíkem, půjčí si koloběžku nebo nově také auto. Pro aktivaci je nutné nahrát do aplikace fotografii řidičáku, občanky a svého obličeje, následné schválení by mělo proběhnout do několika minut. Věkový limit je od 21 let, řidičský průkaz musí uživatel mít minimálně rok.

V aplikaci se pak zobrazí nejbližší dostupné vozy, vybraný automobil si zákazník může zdarma zarezervovat na patnáct minut, aby měl čas k němu dojít. Pro ukončení jízdy je nutné vozidlo zaparkovat ve vyhrazené parkovací zóně, která pokrývá téměř celou Prahu.

Díky čipům fungujícím na bázi internetu věcí Bolt sleduje i samotnou jízdu řidičů a hlídá například překročení rychlosti. Služba slibuje, že bezohledné řidiče po několika upozorněních může z využívání aplikace také odstranit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Nedávno jsme si zadali reprezentativní průzkum mezi Pražany, kteří vlastní auto. Vyšlo z něj, že přes třicet procent motoristů vydá za údržbu vozidla nejméně 25 tisíc korun za rok s tím, že další sedmina dotázaných ani přesně neví, kolik je auto vlastně stojí,“ komentuje Václav Soukup, ředitel služby Bolt Drive na českém trhu.

„Zároveň ale téměř polovina pražských motoristů auto používá pouze jeden či dva dny v týdnu. Lidé jsou totiž zvyklí, že když potřebují auto, byť jen pár dní v roce, musí jej vlastnit. Služby soustředěné v aplikaci Bolt jim dávají alternativu,“ doplňuje Soukup.

Služba Bolt Drive byla poprvé spuštěna před třemi lety v estonském Tallinu, postupně expandovala do lotyšské Rigy, litevského Vilniusu a německého Berlína. Praha je dalším hlavním městem, kde je dostupná. Celková flotila čítá přes 8 700 vozů.