Libeňský most musí lidé využívat nahoře i dole. Podobně k přemostěním přistupují i ve světě

Autor Štvanické lávky a nového konceptu Libeňského mostu Petr Tej říká, že okolí mostů jsou cenná a zároveň velmi přitažlivá místa.

Eliška NováEliška Nová

tej_1

Foto: CzechCrunch

Architekt Petr Tej

0Zobrazit komentáře

V roce 2018 rozhodli pražští radní o zbourání Libeňského mostu, který spojuje Holešovice s Palmovkou. O čtyři roky později – a s novou politickou garniturou – má Praha návrh, který unikát mezi mosty přivádí zpátky k životu. Tím, že umisťuje do jeho jednotlivých oblouků obchody, kavárny nebo služby. Autorem je mostní inženýr a architekt Petr Tej, který o své práci mluví v novém díle podcastu Město.

„Snažili jsme se na celé soumostí podívat jako na urbanistický prvek, chtěli jsme k tomu přistupovat jinak. A nakonec jsme si řekli, že to musí být stavba, kterou mohou lidé využívat jak nahoře, tak i dole,“ říká Petr Tej v novém podcastu, který si můžete poslechnout v přehrávači níže nebo na SpotifyApple PodcastechGoogle Podcastech či na YouTube.

K mostům tak podle architekta přistupují i ve světě. Podobné projekty má Berlín nebo třeba Los Angeles. „Mají tam spoustu mostů a také spoustu různých nadjezdů. Lidé si začali uvědomovat, že prostory pod mostem jsou velmi cenné a také velmi přitažlivé. Lidé by je proto měli využívat namísto toho, aby tam byly jen betonové opěrné zdi, kolem kterých se chodí a kde případně přespávají bezdomovci,“ líčí Tej.

Inspirací pro nový Libeňský most byl ale také Negrelliho viadukt. I jeho mostní oblouky mají postupně ožít. Zatím hotovo není, zkušenost ze světa ale ukazuje, že podobná místa jsou velmi oblíbená.

A tak zatímco dnes je na holešovické straně silnice a přebývají tu lidé bez domova, nově tu budou dvě prosklené kavárny s posezením venku. U nich budou dvě schodiště, která umožní sejít přímo k řece. Úplně na druhé straně, okolo Palmovky, je zase v plánu vybetonovaný plac, který může mít různá využití. Od skateparku po zimní kluziště.

Vášnivé diskuze o zbourání Libeňského mostu se vedly mimo jiné proto, že jde patrně o jediný kubistický most na světě. Dílo je autorem architekta Pavla Janáka a při jeho slavnostním otevření k výročí založení Československa v roce 1928 ho navštívil i Tomáš Garrigue Masaryk.

Most je ale dlouhodobě v zuboženém stavu, a to především proto, že se za celou dobu své existence neopravoval. Podle Teje, který je zároveň mostním inženýrem v Kloknerově ústavu, ho lze ale zcela jistě zachránit.

Petr Tej ale doplní ještě jednu spojnici do hlavního města. Jde o Štvanickou lávku, která propojí Holešovice s Karlínem. Přemostění bude hotové už zkraje příštího roku. Lávka bude unikátní nejen pro volbu materiálů, ale i proto, že je zdvihací. A to pro případ povodní.

Podcast Město s architektem Petrem Tejem si můžete poslechnout v přehrávači výše nebo na SpotifyApple PodcastechGoogle Podcastech či na YouTube. Uslyšíte v něm mimo jiné odpovědi na tyto otázky:

  • Bude v opravě a nové koncepci Libeňského mostu pokračovat i nová politická reprezentace Prahy?
  • Jak bude rekonstrukce probíhat?
  • Proč už se Štvanická lávka nejmenuje Holka?
  • Proč je lávka zdvihací a nakolik je to nezvyklé?
  • Proč Petr Tej navrhuje výhradně mosty a lávky?

Načítám formulář...

Diskuze (0)

Novinka

Anonym