Lze udělat ze školních jídelen školní restaurace? S kvalitou podávaných jídel se nesmíme smířit, říká odbornice
Jak lze povýšit kvalitu školních jídelen?
Ve školních jídelnách se denně stravují skoro dva miliony dětí. Každý rok se v nich vydá téměř 400 milionů pokrmů. Napříč generacemi se přitom na jídla ve školních jídelnách vzpomíná, a byť někdy v dobrém, mnohdy nejde o ty nejpozitivnější zážitky. Kvalita jídla podávaná žákům se přitom mnohdy neposouvá tak, jak by bylo záhodno.
Je ale vůbec možné udělat ze školních jídelen něco na způsob školní restaurace, ve kterých by žákům chutnalo a vařilo se dle moderních standardů? O tom ve svém komentáři pro CzechCrunch píše Alexandra Košťálová, která je spoluautorkou projektu ‚Máme to na talíři a není nám to jedno‘. Ten má za cíl ověřit možnou cestu rekonstrukce systému školního stravování založenou na kvalitě.
***
Školní stravování, to je vlastně taková samozřejmá služba. Všichni to známe na vlastní kůži, sem tam zableskne vtipná historka, někdo si ani nevzpomene, někomu se zprotivilo nějaké jídlo a někomu naopak začalo právě tam chutnat. Ale vcelku jde život dál a tohle ho nijak neovlivnilo. Ale sakra, mohlo by!
Vždyť denně se ve školní jídelně stravují skoro dva miliony dětí a za rok se takhle vydá skoro 400 milionů pokrmů. To je přece velká příležitost změnou ovlivnit spoustu lidí.
Realita je taková, že celý společenský a mediální obraz školního stravování vytváří lidé, kteří jsou nespokojení a jsou nespokojení zejména s jídlem, které děti dostávají. Ten, kdo do systému školního stravování nevidí a úplně mu neporozumí, neví, co vše se musí stát, než dítě dostane jídlo na talíř.
Má smysl posílat kuchařky na kurzy vaření, když nejsou motivovány dělat věci jinak? Má smysl řešit kvalitu surovin, když se s nimi poté nezachází správně? Má smysl vyžadovat na výběr více hlavních chodů, když je nedostatek rukou, které by je připravily? Má smysl požadovat, aby se vařilo zdravě, když doma děti zdravě nejedí? Má smysl stále dělit jídlo na zdravé a nezdravé? Kdo určí míru zdravosti a nezdravosti? Má smysl požadovat po personálu špičkový výkon, když nemají vybavení?
Ano, vše může dávat smysl, ale je potřeba nejdříve celé to zamotané klubko problémů rozplést a nabídnout jasné a jednoduché řešení. A přesně o tom je projekt Máme to na talíři a není nám to jedno. Chceme navrhnout a v praxi vyzkoušet, jak systém může fungovat lépe a moderněji. Tak, aby měly všechny děti nárok na určitý standard kvality. Chceme, aby dětem chutnalo a jídelna byla místem, kam se těší. Místem, kterému chceme říkat školní restaurace.
Na prvopočátku projektu jsme tedy sesbírali všechny dostupné informace a data a vypracovali z nich analýzu. Poté jsme se podívali do zahraničí. U nás v České republice si dlouhodobě myslíme, že naše školní stravování je mezi ostatními hvězdné. Ano, máme řadu výhod, ale rozvinutý svět chce kvalitu a v té pokulháváme, protože ji vlastně nijak nevyžadujeme, a i kdybyste hledali, v žádném zákoně ani vyhlášce o školním stravování ji nevyčtete.
Když jsme rozklíčovali nedostatky, slabá místa, ale i silné stránky a potenciál, pojmenovali jsme pět oblastí, ve kterých je potřeba si říct, co očekáváme a jak by taková standardní kvalita měla vypadat. Tyto oblasti spolu vzájemně souvisí a jedna bez druhé nemůže správně fungovat.
Personál
Pro jakoukoliv práci je důležité, aby lidi bavila, aby v ní viděli smysl, aby znali pravidla a aby byli adekvátně oceněni jak finančně, tak i třeba tím, jakou prestiž ono zaměstnání má. Protože právě lidé jsou alfa a omega úspěchu. A to je téma, které není mediálně příliš slyšet, není zajímavé jako spotřební koš (který upřímně v celém školním stravování není skoro žádným problémem).
Průměrný věk personálu ve školních jídelnách je vysoký. Co tedy bude za pět let? Proč nechtějí mladí po škole do školních jídelen nastupovat? Kolik je tam vlastně vyučených kuchařů? Toto jsou zásadní a urgentní věci, které stát musí začít řešit, protože pokud nebude kdo mít vařit, ať už z biopotravin, v krásných kuchyních s potřebným vybavením a nutričně hodnotnou stravu, nikdy školní stravování nebude kvalitně fungovat.