Mall v roce 2023: Někdejší dvojce na českém trhu klesly tržbu o třetinu, ztráta přesáhla miliardu
Publikovaná závěrka ukazuje pozadí byznysu, který se polský vlastník v rámci transformace snaží obrátit do černých čísel.
Mall se dlouhodobě držel na pozici druhého největšího hráče zdejšího e-commerce trhu, vývoj posledních let ho ale zařazuje na stále nižší příčky a konkurence jej předbíhá. Byznys e-shopu, jenž se i pod vedením polského Allegra stále primárně specializuje na elektroniku, ale prodává i další spotřební zboží, nadále klesá. Nejnovější čísla za loňský rok teď ukázala oficiální závěrka.
Společnost Internet Mall loni vykázala tržby ve výši 6,642 miliardy korun s meziročním poklesem o třicet procent. Jak firma píše v závěrce, celkem bylo na e-shopu Mall.cz loni uskutečněno 3,5 milionu objednávek od více než dvou milionů zákazníků. Ti z Česka se na tržbách podíleli částkou 4,934 miliardy korun, zahraniční pak 1,708 miliardy.
„Obchodování společnosti v roce 2023 bylo ovlivněné pokračujícím poklesem celého trhu online nákupů v důsledku složité makroekonomické situace (zejména vysoké inflace a vyšších cen energií). Navíc došlo k posílení konkurenčního prostředí příchodem tržiště Kaufland, ke kterému ke konci roku také přispěly aktivity asijských e-shopů Shein a Temu,“ vysvětluje své výsledky Mall.
V reakci na dlouhodobě nepříznivé hospodářské výsledky tak ve firmě pod vedením Allegra probíhá snaha o transformaci, a to ve formě optimalizace interních procesů. „Zlepšení finančních výsledků vnímá vedení jako nezbytné pro stabilizaci dalšího rozvoje a na pokles prodejů reaguje důrazem na nákladovou efektivitu napříč firmou,“ zní oficiální stanovisko.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Konkrétně pak z těchto důvodů ještě začátkem loňska Mall uzavřel svou vlastní síť obchodů, a naopak se zaměřil na budování sítě výdejních míst, kterých má mít ve spolupráci s partnery jako WeDo, DPD, Česká pošta a Packeta přes třináct tisíc. Společnost dále loni omezovala i externí brandovou komunikaci a soustředila se na zvyšování efektivity v oblasti PPC marketingu. Kromě práce s náklady Mall také optimalizoval své skladové zásoby, které se meziročně podařilo snížit o 613 milionů korun, tedy o 51 procent.
„Úspory se pak odrazily ve snížení režijních personálních nákladů z roku na rok o 15,1 procenta,“ uvádí firma. Dle dat v závěrce klesl počet zaměstnanců z 947 ke konci roku 2022 na 706 ke konci loňska. Samotná Mall Group přitom v propouštění pokračovala v další vlně i letos, kdy zároveň mateřské Allegro z účetní hodnoty skupiny opět odepisovalo miliardy korun.
„Díky přijatým opatřením se podařilo většinu meziročního snížení obchodní marže vykompenzovat, ve srovnání se stejným obdobím roku 2022 nicméně i přesto došlo k mírnému prohloubení ztráty o 41 milionů korun. Celková ztráta byla ovlivněná i vytvořením opravné položky k ostatnímu dlouhodobému nehmotnému majetku k 31. prosinci v částce 174 milionů korun,“ pokračuje dále firma. Její ztráta za loňský rok dosáhla výše 1,038 miliardy korun.
Přijatá opatření minimálně zatím kýžené výsledky nepřinesla, Mall Group s Allegrem během prvních tří měsíců roku propálily přes půl miliardy. Podobně jako samotnému Mallu se přitom loni dařilo i jeho sesterskému e-shopu CZC, kterému dle závěrky tržby klesly o šestinu a ztráta narostla téměř trojnásobně, včera Allegro pak oznámilo, že CZC jako samostatný e-shop v září končí.
Allegro dění v jednotlivých společnostech v rámci své skupiny dlouhodobě nekomentuje. Stejně jako v případě CZC je i tato závěrka společnosti Internet Mall, a.s. za rok 2023 poslední, která ukazuje bližší vhled do fungování firmy. Od 1. ledna se totiž společnost sloučila se zanikajícími CZC.cz, AMG Media a WE|DO CZ. Jmění končících firem přešlo právě na Internet Mall, které se zároveň přejmenovalo na Allegro Retail a.s. Do budoucna tak výsledky jednotlivých prodejců budou „schované“ ve struktuře celé společnosti.
„Pozitivní příležitost v podobě nového prodejního kanálu představuje spuštění platformy Allegro.cz na českém trhu, kde začala prodávat od května jako jeden z prvních prodejců,“ komentuje také Mall s tím, že právě na tomto tržišti si chce budovat silnou pozici a růst jako jeden z významných partnerů. „Mezi další důležité faktory budoucího vývoje přirozeně patří pokračující zefektivňování provozu a zjednodušování interních procesů s cílem dosáhnout vyšší profitability,“doplňuje společnost.
Přejít do diskuze
CzechCrunch Jobs
-
CzechCrunch Weekly
V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.
Vyhledávání
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.