Málo pravděpodobný úspěch. Tomáš Čupr ukázal, že i v Česku se dá vyrůst se službou pro každého

Ty nejgeniálnější nápady jsou ty nejjednodušší. Rohlík smetl ze stolu technologické projekty s valuacemi, které jsou často jen teoretické.

Iva BrejlováIva Brejlová

tomas-cupr2Komentář

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Tomáš Čupr, zakladatel online supermarketu Rohlik.cz

0Zobrazit komentáře

Slýcháme, že jsme národem šikovných ajťáků, programátorů a technologií. Že se u nás rodí skvělý software, vychovávají báječní inženýři a odborníci na strojové učení. A zatímco s velkým očekáváním a kryptoměnami v kapse hledíme k budoucnosti, co všechno tohle jednou způsobí, jeden podnikatel úplně mimo takovou sféru si – vlastně ne až tak potichu – došel pro nejvyšší investiční kolo, jaké kdy čistě český startup získal. Tomáš Čupr toho dosáhl tím, že se rozhodl lidem vozit tašky s nákupem.

Pro svůj nápad si vybral slovo, kterým uspokojí každého správného Čecha: rohlík. Tedy pečivo, které si nemálo lidí pro jistotu vozí s sebou na dovolenou. Paradoxně to přesně poukazuje na důvod, proč by uspět vlastně vůbec neměl. I tak ale online supermarket Rohlík v aktuálním kole vybral přes pět miliard korun.

Rozvážení nákupů je podnikání, ve kterém se dlouho nikomu nedařilo dostat do černých čísel. I odborníci jej považovali za oblast, kde si jde akorát tak vylámat zuby. Taky kdo by si chtěl otevřít obchod jen v online prostředí s dražším zbožím, než nabízejí kamenné prodejny. V zemi, kde se nakupující rozhodují o tom, do jakého supermarketu půjdou na základě informace, jestli v něm pečivo stojí o korunu víc, nebo míň. Jen tak na okraj – Česko je jedním z přeborníků v počtu vydávaných akčních letáků v regionu.

Čuprův online supermarket Rohlík uspěl na trhu, který nemíří na firmy, ale přímo na lidi. To je jedna z nejzásadnějších informací. Ať už vyjmenujeme téměř jakýkoliv další významný startup z Česka, jsou to firmy, které obsluhují jiné firmy – Productboard, Mews nebo třeba Rossum. Takzvaný B2C segment, tedy business-to-consumer, je pro nás Čechy těžší. Mohli bychom dlouho hovořit o kupní síle obyvatel, ale ta ve skutečnosti není až tak špatná. A tak se jen omezme na konstatování, že Češi prostě rádi šetří.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

O tom, že jídlo vozí Rohlík, ví ale lidé ve větších městech, v menších městech i v satelitech okolo nich. A říkají to, i když kurýři stojící u sousedů mají na dodávce napsáno jméno konkurence. Opravu, byli jsme u toho.

A když už jsme u Košíku – tahle firma se zřejmě vydává spíš cestou úplně původního přesvědčení mnoha odborníků, že online obchod s rozvozem potravin prostě nemůže být ziskový. Společnost raději její majitel Mall Group vyřadil ze své struktury, když se chystal na prodej. Aby podmínky zůstaly co nejlepší.

Bylo by ovšem nefér nedodat, že Rohlík technologický startup přece jen je. Bez hladce běžící aplikace by lidé jen těžko nakupovali. Sklady jsou technologiemi prošpikované. Stejně jako systém fungování. Když nedávno v polovině Prahy vypadl elektrický proud, Rohlík to na okamžik úplně zastavilo. A vzhledem k výpadku datacentra se firma téměř celý zbytek dne prala se zpožděním doručování a omezením možnosti objednávání. Do automatizace skladů před pár měsíci poslala víc než miliardu, investuje do nových a zrychluje a rozšiřuje síť doručovacích boxů.

Čuprův online supermarket Rohlík uspěl na trhu, který nemíří na firmy, ale přímo na lidi.

Ale všechno není do zlatova vypečené. Tamtamy napovídají, že vyjít s nejvyšším není pro zaměstnance Rohlíku jednoduché. Říká se, že náročný šéf vyžaduje naprostou poslušnost. A ne každý tu práci vydrží.

Rohlík se na přelomu roku musel vypořádat s nespokojenými kurýry, kterým se nelíbilo, že by snad jejich plat mělo krátit nelichotivé hodnocení od zákazníků. A k tomu s inspekcí práce musel řešit švarcsystém.

I tak ale Rohlík velmi nepravděpodobně vyrostl na českých zákaznících a až pak se začal rozšiřovat do světa. Rohlíkem je v tuzemsku i v Maďarsku. V Rakousku se stal okurčičkou, v Německu má odkazovat k pohádce o Jeníčkovi a Mařence a „něčemu křupavému“ a na jihu Evropy, kam naposledy expandoval, se zase prosazuje jako sezamové semínko.

rohlik-point2

Foto: Rohlik.cz

Výdejní box Rohlík Point pro doručení potravin

Daří se mu v době, kdy další velcí evropští hráči pokulhávají. Přestože pandemie nezpochybnitelně lidi poslala nakupovat na internet, tohle tažení začalo už před ní. Rohlíku tak roste konkurence. Objevují se hráči, kteří slibují dovoz nákupu do čtvrthodinky, nebo kurýři, které si podle svého můžete poslat přímo do vybraných kamenných obchodů.

Jsou to dobré nápady, které si nacházejí zákazníky. Jenže důležité je, že na tomto trhu si investoři můžou dobře spočítat výkon. A tady Čuprův supermarket prostě vede. Na klíčovém domácím trhu je Rohlík ziskový čtyři roky, dohromady měl loni milion aktivních zákazníků, deset milionů objednávek a čisté příjmy ve výši 490 milionů eur, tedy asi 12 miliard korun. A ano, rostl – o víc než polovinu.

Výkon se tady projevuje u zákazníků. Přestali počítat každou korunu, když jim kurýr vynese těžké vody a toaleťák až ke dveřím, a udělali z online supermarketu prvního čistokrevného startupového jednorožce v Česku. Když partner fondu Kaya Pavel Muchna vysvětloval, co znamená být jednorožcem, říkal nám, že je to magnet pro talent a další velký kapitál. Není to ani rok.

Rohlík už dlouho patří mezi nejrychleji rostoucí firmu v regionu. My myslíme, že velkým investicím není konec. A především, že ten úplně jednoduchý nápad – nosit lidem tašky – se může v Evropě projevit jako nápad za ještě o hodně víc než miliardu.

Zakládáte firmu? Zvolte si správně firemní kulturu, od které se vše odvíjí, radí Petr Skondrojanis

Aby firma byla úspěšná, je potřeba se pořádně zamyslet už na jejím začátku, co vlastně bude znamenat a proč má existovat.

skondr2Komentář

Foto: Archiv PS

Petr Skondrojanis, zakladatel pracovního portálu Cocuma

0Zobrazit komentáře

Přemýšlíte nad tím, že si založíte firmu a začnete podnikat? Pravděpodobně budete chtít, aby byla vaše firma dlouhodobě úspěšná. K tomu pochopitelně vede mnohdy klikatá cesta, během níž musíte překonat řadu překážek, ale několik klíčových oblastí je dobré mít promyšlených hned od začátku. Patří mezi ně i firemní kultura, která se zejména ve startupovém světě zmiňuje stále častěji.

Dlouhodobě se ji věnuje Petr Skondrojanis, zakladatel Cocumy, což je zkratka pro tržiště firemních kultur (Company Culture Market). Jeho cílem je přibližovat lidem firmy právě skrze firemní kulturu a Skondrojanis teď v komentáři pro CzechCrunch vysvětluje, proč je důležité o ní přemýšlet a jak ovlivňuje rozvoj jednotlivých společností.

***

Rád bych se krátce rozepsal o tom, co to vlastně taková firma je. Je to produkt? Generování zisků? Postupný růst, nebo hlavně právní entita? Firma je všechno z toho, ale aby byla úspěšná, je potřeba se pořádně zamyslet už na jejím začátku, co vlastně bude znamenat, jaký dopad bude mít její produkt, proč má existovat a také jaký bude její vnitřní ekosystém, protože v něm se to celé bude odehrávat.

V dnešní době není asi nikdo, kdo by nevěděl, co znamená zkratka CEO. Obecně vzato by to měl být Chief Executive Officer, tedy výkonný ředitel, člověk odpovědný za exekuci, ale já rád používám trochu jiný výklad této zkratky – Chief Ecosystem Officer (díky Jance Haderekové ze slovenského KROS za inspiraci), protože stát v čele firmy neznamená jen řešit výkonnost firmy a podepisovat smlouvy, ale především to znamená vytvářet pracovní prostředí a kulturu uvnitř vlastní firmy, budovat její vnitřní i vnější identitu. A snažit se rozpohybovat celý ekosystém, aby fungoval provázaně a synergicky.

A proč to vlastně vůbec dělat?

Odpověď je sice logická, ale pro mnoho podniků a ředitelů firem stále nepochopitelná. A to sice, že firmy s dobrou firemní kulturou, které staví na důvěře, vzájemných vztazích nebo vstřícnosti, jsou statisticky úspěšnější na trhu než firmy, které se nijak výrazně o vnitřní prostředí nestarají. Firmy jsou úspěšnější na trhu po stránce příjmů, mají až třikrát větší produktivitu, jejich zaměstnanci jsou angažovanější a mají větší ownership (což je ve volném překladu odpovědnost za svou výslednou práci).

Je na to mnoho výzkumů, avšak firmy si to začaly uvědomovat až ve chvíli, kdy tento výzkum potvrdil časopis Fortune 100, který zveřejnil v roce 2015 graf, podle kterého je zřetelné, že firmy s dobrým prostředím a kulturou rostou nad trhem až o pět procent. Když totiž zaměstnanec cítí svobodu a nevnímá neustálou potřebu kontroly od svého šéfa jako od hlídacího psa, tak jeho kompetence a produktivita roste. To ve výsledku znamená, že firmy jsou zároveň inovativnější, protože se lidé nebojí přicházet se zajímavými nápady a jsou dostatečně angažovaní je realizovat.

Firmy s dobrou firemní kulturou jsou na trhu statisticky úspěšnější

Navíc mají velkou míru odpovědnosti a komunikativně jsou s ostatními propojení, takže se špatné nápady velmi rychle podchytí a ukončí. Tím tyto firmy zaznamenávají zmíněný rychlejší růst. S tím jde ruku v ruce nízká fluktuace, protože zaměstnanec jen tak „svou“ firmu a tým neopustí kvůli lepším finančním podmínkám u konkurence, jelikož se ve své práci cítí jednoduše dobře. A to dnes, kdy je nezaměstnanost rekordně nízká, prostě potřebujete.

Navíc – a to už je třešnička na dortu – máte zdravější zaměstnance, kteří na „nemocenské“ tráví prokazatelně méně času než ve firmách, ke kterým žádnou angažovanost necítí. Abychom se ale nebavili jen o interní kultuře, tak firma s kvalitně vybudovanou image působí dobře i na své zákazníky. Zaměstnanci, kteří se zákazníkům věnují, nejsou svou prací otrávení a práce je naopak baví.

Postupně se nám tak před očima může rodit nový lovebrand. Motto Simona Sinka, který říká „Postarejte se o své zaměstnance a oni se vám pak postarají o zákazníky“, prostě platí.

A co teď?

Tento článek je určený těm, kteří přemýšlí nad tím, že začnou podnikat, že si vybudují firmu a těm, co chtějí, aby byla firma dlouhodobě úspěšná. A co teď?

Je potřeba se zaměřit na své proč a co – tedy váš produkt. Pokud chcete například zrychlit dopravu ve městech – to je vaše proč. Rozhodnete se, že to uděláte tím, že vymyslíte efektivnější aplikaci, jak cestovat hromadnou dopravou – to bude vaše co. To je to, co bude přidaná hodnota vaší firmy – trh by vám měl platit za tento nápad a to, co jim tento nápad řeší za problém. Bez „problému“, který řešíte, se do firmy nepouštějte, to si můžete dovolit, až budete mít v budoucnu volné prostředky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

U produktu je otázka proč velmi důležitá, protože pokud na ni nenajdete odpověď, tak jste ve fázi čistého nadšenectví. Můžete sice uspět, ale bude to složitější. Když jsme startovali Cocumu, tak jsme řešili dva problémy. Ten první byl to, že chceme, aby HR bylo kreativnější a firemní kultura se dala odprezentovat i v každém jednotlivém inzerátu. Druhý problém, na který jsme hledali řešení, byl ten, že ty skvělé firmy zapadají mezi tisíce firem na job portálech a nejsou nasvícené – přitom by měly být, protože jsou to často hvězdy.

Ale to klíčové, co si potřebujete načrtnout, je vaše jak! Ideálně začít tím, že budete na jednotlivých úrovních firmy designovat zážitek, který chcete poskytovat. Na úrovni zaměstnance se tomu říká employee experience a na straně zákazníků je to customer experience – tyto dvě velké části se dají tvořit po částech v malých objektech, ale ta klíčová otázky vždy zní jak to budeme dělat a jaký zážitek chceme lidem poskytovat.

Pozor, vždy je to o lidech, váš produkt nekupuje robot, vaši službu nevyužívá algoritmus, ale vždy člověk – ten má nějaký zážitek a na ten se můžete zaměřit. Nazvěte si vaše jak třeba „manifest“, „zakládající listina“ nebo „dopis všem lidem, se kterými nyní pracuji a v budoucnu budu pracovat“.

Chceme být velkou firmou, malou firmou nebo rodinnou firmou a co to pro nás znamená?

Od vašeho jak se následně odvozuje úplně všechno. Jak chceme dělat marketing a co chceme, aby si z našich reklam lidé odnesli? Chceme mít investory? A proč? Chceme být velkou firmou, malou firmou nebo rodinnou firmou a co to pro nás znamená? Jak se budeme rozhodovat? Jak budeme organizovaní, waterfall management, nebo agilně?

To vše bude definovat vaše fungování, bude definovat vaši přitažlivost, bude definovat vaši odlišnost. Budete díky tomu nabírat ty správné kolegy, budete se dobře rozhodovat při důležitých rozhodnutích. Toto bude tvořit pevné základy vašeho „ekosystému“, který se vám bude snáz udržovat v chodu a rozvíjet.

Pár příkladů

Uvedu pár jednoduchých příkladů. Co třeba koncept týmovost versus individualita? Pokud jste firma postavená na jednotlivcích a vaší silnou stránkou jsou samostatní excelentní střelci, co jdou jako buldoci za výsledkem, tak nemůžete nabírat lidi, co hrají týmově. Nebo můžete, ale do týmu, který má jinou subkulturu.

Pokud stavíte svobodný koncept na blockchainu a chcete mít absolutní nezávislost, protože je pro vás důležité v tomto velmi mladém sektoru validovat nápady a zkoušet různé cesty (a není to o zisku za rok), tak nemůžete mít investory, kteří budou chtít dvojnásobnou valuaci po dvou letech.

Chci tím říct, že můžete plout jako kus dřeva řekou byznysu a modlit se, abyste se někde nezasekli na břehu nebo v napadaném listí mezi kameny, anebo si můžete před tím, než se pustíte na vodu, postavit vaše plavidlo, které bude udržitelné minimálně v prvních fázích. Vaše jak samozřejmě můžete v průběhu redefinovat, ale je potřeba dbát na to, aby to nebylo moc často a vy jste měli pevné základy.

Říká se, že štěstí nalezneme ve chvíli, kdy si uvědomíme sami sebe a kdy přesně najdeme to, co nás dělá šťastnými. Design svého jak je velmi podobný – abyste byli spokojeni každý den v kanceláři příštích dvacet let, měli byste stavět firmu na svých hodnotách a pro sebe.

Potom půjde vše snadněji už od prvních měsíců. Přeji hodně štěstí do startu.