Max Payne se vrací. Původní tvůrci oznámili remake prvních dvou dílů temné krimi akce

Atmosférická akce se vrací ve spolupráci Remedy Entertainment a tvůrců Grand Theft Auto Rockstar Games.

Michal MančařMichal Mančař

max-regular

Foto: Remedy Entertainment

Max Payne, hlavní hrdina hry Max Payne

„Všichni jsou mrtví. Poslední výstřel byl jen vykřičníkem za vším, co k tomu vedlo. Sundal jsem prst ze spouště – a byl konec…“ Těmito slovy vtáhl před jednadvaceti lety bývalý detektiv Max Payne hráče do osidel strhujícího příběhu stejnojmenné hry. Jenže tentokrát konec není. Naopak. Max Payne se po jednadvaceti letech vrací spolu s druhým dílem ve vysokorozpočtovém remaku od původních tvůrců.

Zasněžený New York. Sníh jen skrývá hnilobu zkaženého města. Droga Valkyr ničí jeden život za druhým. Zkorumpovaná policie tomu jen přihlíží. A do těchto kulis vstupuje Max Payne, agent protidrogového úřadu s temnou minulostí. Stalo se tak v roce 2001 a už od prvního výstřelu na cestě za spravedlností a pomstou bylo jasné, že tato střílečka z pohledu třetí osoby zasáhne cíl.

Max Payne a jeho o dva roky mladší pokračování patří k nejznámějším jménům videoherní historie. Tu se nyní rozhodli původní vývojáři z finského studia Remedy Entertainment připomenout moderními předělávkami prvních dvou dílů. A spolupracovat na nich budou s autory třetího Maxe. Na tom už Finové nepracovali, projekt a práva pořídili – a dodnes drží – tvůrci ještě známější značky Grand Theft Auto z Rockstar Games.

„Když nás přátelé z Remedy oslovili s tím, jestli bychom s nimi nechtěli předělat obě hry, byli jsme nadšení. Jsme velkými fanoušky jejich tvorby a nemůžeme se dočkat, až si nové verze Maxe Payna zahrajeme,“ říká k čerstvě ohlášené spolupráci Sam Houser, zakladatel studia Rockstar Games, které se kromě GTA proslavilo i westernovou sérií Red Dead Redemption.

„Max Payne má zvláštní místo v srdcích celého Remedy a víme, že stejně to mají i miliony fanoušků po celém světě,“ řekl šéf finských vývojářů Tero Virtala. „Jsme nadšení, že můžeme opět pracovat s Rockstar Games, abychom hráčům přinesli příběh, akci a atmosféru původních her v nové podobě,“ dodal. O popularitě a kvalitě Maxe Payna není třeba pochybovat, agregátor recenzí Metacritic u prvního dílu hlásí 89% hodnocení, uživatelské skóre dokonce ještě o něco lepší.

Ve svém jádru – a dvojnásob optikou moderního hráče – přitom první hra ani její pokračování nenabídly kdovíjak propracovanou hratelnost. Nesmírně však zpopularizovaly takzvaný bullet time, kdy se po vzoru filmového Matrixu veškeré dění zpomalí pro ještě přesnější likvidaci kriminálníků. A především jejich jinak velmi přímočarou akci povznášela atmosféra tisíckrát hutnější než tuhnoucí krev pomalu odkapávající z rány po zásahu devítimilimetrovým projektilem.

Depresivní příběh detektiva, který přišel o všechno, v sobě spojoval osobní ztrátu se zkažeností zločinného podsvětí a zkorumpované policie, smrtící drogou vyvolané psychedelické okamžiky i špetku severské mytologie. Pro neznalého čtenáře možná na první pohled prapodivná kombinace, pro každého, kdo hru spustil, ale ingredience nezapomenutelného zážitku, kterému leckterá filmová tvorba sahá sotva po kotníky.

max-payne-2

Foto: Remedy Entertainment

Záběr ze hry Max Payne 2

Kdo viděl vynikající seriál Temný případ neboli True Detective, mohl by si z neo-noirového Maxe snadno představit další sérii. O to víc pak nejskalnější fanoušky zamrzela skutečná adaptace Max Payne z roku 2008 s Markem Wahlbergem v hlavní roli, která se snažila o podobnou stylizaci jako první hra, ale jinak mířila hodně vedle.

Celý projekt předělávky titulů Max Payne a Max Payne 2: The Fall of Max Payne je zatím v nejranější fázi vývoje, prohlášení nicméně slibuje, že bude mít rozpočet „tříáčkové“ hry. Financování přitom zajistí Rockstar Games. Modernizované verze zamíří na PC i nové generace konzolí a využijí vlastního enginu s názvem Northlight.

Kromě nejdůležitějších zkušeností z prvních dvou dílů a podpory giganta v podobě Rockstaru (jehož Max Payne 3 se z temného New Yorku přesunul do slunného, ale stejně prohnilého São Paula) se Remedy Entertainment mohou při tvorbě remaků opřít i o své pozdější portfolio. Akci z pohledu třetí osoby zkombinovanou se skvělým příběhem – tentokrát hororovým – totiž zvládli na jedničku v Alanu Wakeovi, jenž se sám loni dočkal remasteru, v podobně atmosféricky akčním duchu s příměsí sci-fi se pak nesl i jejich Control.

A kdybyste se snad nemohli moderních předělávek dočkat, původní Max Payne i jeho druhý a třetí díl jsou stále k dostání na Steamu.