MHD, taxi i sdílená auta a kola. PID Lítačka nově umí navrhnout trasu kombinující všechny typy dopravy

V aplikaci PID Lítačka si koupíte jízdenku, kupon a nově i najdete spojení z bodu A do bodu B na míru. Zjistíte, jak dlouho bude trvat i kolik bude stát.

litacka_1-1

Foto: OICT / CzechCrunch

Aplikace PID Lítačka nově dokáže vyhledávat kombinace MHD, taxi, chůze či sdílených kol

2Zobrazit komentáře

Mobilní aplikace PID Lítačka dostala upgrade, který ji proměnil na důmyslný vyhledávač spojení po Praze a Středočeském kraji. Na rozdíl od jiných aplikací totiž dokáže kombinovat městskou a veřejnou hromadnou dopravu, vlaky, taxi, chůzi, ale také sdílená i vlastní auta a kola. Kromě nabízených tras uživatelkám a uživatelům rovnou ukazuje, kolik bude zvolená trasa stát. Cestu totiž naplánuje včetně nákupu jednotlivých jízdenek, dlouhodobých kuponů či plateb za parkování.

„Vyhledávač spojení nové generace v aplikaci PID Lítačka představuje revoluci v pražské dopravě. Umožní zcela nové kombinace způsobů pohybu po městě propojených do jedné trasy, které ocení všichni cestující, chodci a cyklisté v rámci úspory času,“ říká k nové funkci v aplikaci pražský náměstek pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Spojení „vyhledávač nové generace“ se nabízí proto, že oproti ostatním aplikacím nabízí PID Lítačka využití všech dopravních módů osobní dopravy i jejich kombinace v rámci jedné trasy. Což je podle městské společnosti Operátora ICT (OICT) unikátní nejen v Česku, ale i ve světovém měřítku.

„Vyhledávač kromě odjezdů a příjezdů informuje uživatele také o zpožděních, o umístění zastávek veřejné hromadné dopravy, o místech, kde parkují sdílená kola či auta, a parkovištích, kde je možné zaparkovat vlastní auto. Stačí zadat, jaké dopravní prostředky má vyhledávač zahrnout, a výsledkem je cesta šitá cestujícímu na míru,“ doplňuje radní pro veřejnou dopravu Středočeského kraje Petr Borecký.

litacka-1

Foto: OICT / CzechCrunch

Aplikace ukáže délku trvání i cenu

To nový vyhledávač dokáže díky tomu, že zvládá pracovat s daty od vícero soukromých poskytovatelů služeb, která jsou dostupná na datové platformě Golemio. K dispozici má datovou základnu, která je tvořená více než 30 rozdílnými podklady: silničními mapami, cyklistickou infrastrukturou, jízdními řády, reálnými daty s polohami vozidel, obsazeností parkovišť, výlukami, intenzitou dopravy, či dokonce funkčností výtahů a eskalátorů v metru.

Aktuálně si lze v aplikaci vybrat ze dvou variant vyhledávání – z klasické a rozšířené, která se zatím zobrazuje v beta verzi. Do parametrů se dá zadat i chůze, použití vlastního kola nebo automobilu, u něhož je pak pro větší přesnost možné vyplnit i spotřebu a cenu paliva. V případě každé varianty pak ukáže, na kolik daná trasa vyjde peněz, včetně částky za parkování v případě jízdy vlastním autem.

Díky tomu, že přes aplikaci lze zakoupit i jízdenku – loni si jich její uživatelky a uživatelé pořídili celkem 8,4 milionu –, nabízí v rámci trasy i tuto možnost. Zároveň nabídne takovou jízdenku, která pokryje celou délku trasy. V případě každé varianty zobrazí také její časovou náročnost. Jediné, co chybí, je už jen přibližná uhlíková stopa jednotlivých tras.

„Oceňuji především, že záměrem OICT při vývoji vyhledávače nové generace bylo podpořit zájem obyvatel Prahy a Středočeského kraje o udržitelné a šetrné formy dopravy a snížit časovou náročnost při cestování. Využíváním veřejné dopravy se snižuje automobilový provoz ve městě, což přispívá k ochraně životního prostředí,“ dodává náměstkyně pražského primátora pro oblast životního prostředí a klimatického plánu Jana Komrsková.

Do přípravy vyhledávače tras byly zapojeny společnosti Umotional a CHAPS a následující poskytovatelé dat a služeb mobility: Rekola bikesharing, nextbike Czech Republic, HoppyGo, CAR4WAY, Autonapůl, Anytime Carsharing CZ, Liftago, Asociace českého carsharingu, Ředitelství silnic a dálnic, Správa železnic, Regionální organizátor pražské integrované dopravy, Integrovaná doprava Středočeského kraje, Dopravní podnik hl. m. Prahy, Technická správa komunikací hl. m. Prahy, Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy a KORID LK.

Diskuze (2)

Novinka

Anonym