Mrkající obr je tu. Elektrické Volvo EX90, které pojme až sedm lidí, vyráží na turné po showroomech

Zákazníci si budou moct v prodejnách poprvé prohlédnout elektrické SUV Volvo EX90, které chce být etalonem rodinného vozu pro 21. století.

Luboš KrečLuboš Kreč

volvo-hp

Foto: Volvo Cars

Volvo EX90

Milovníci skandinávského designu budou mít ve druhé polovině dubna veselo: na tour po českých prodejnách automobilky Volvo totiž vyrazí její vlajková loď, obří elektrické SUV s označením EX90. Fanoušci a zákazníci tak budou moct poprvé na vlastní oči zamrkat na doposud nejbezpečnější vůz značky, jehož cena startuje těsně pod hranicí 2,5 milionu korun a který je prošpikovaný moderními technologiemi.

Zmínka o mrkání není náhodná, naopak jde o jednu z dovedností EX90 a jeho světel, která sestávají z 1,3 milionu LED pixelů. A protože jsou rozdělená do několika segmentů, umí se podobně jako kostičky v Tetrisu pohybovat – a třeba i mrkat.

To ale samozřejmě není ta jediná – ani klíčová – dispozice rodinného auta, které na jedno nabití ujede téměř 600 kilometrů, a dokonce pojme sedmičlennou rodinu. Protože je EX90 vybavené sadou snímačů, je hlavně mimořádně bezpečné jak pro své okolí, tak pro posádku.

Co se vnějších senzorů týče, jádrem systému je technologie známá jako lidar. Tento senzor je umístěn nad čelním sklem a skenuje prostor před vozem, dohlédne i ve tmě až 250 metrů před auto a dokáže rozpoznat cyklistu či chodce. Senzorová vnější sada je vedle lidaru vybavená ještě pěti radary, osmi kamerami a 16 ultrazvukovými snímači. Díky tomu lze získat i komplexní 360stupňový obrázek okolí vozu.

Kdy a kde bude tedy Volvo EX90 k vidění? 

Statická prezentace proběhne v níže uvedených showroomech, registrovat se můžete zde

  • 12. 4. Auto In, Ústí nad Labem
  • 12. 4. Sven Car, Ostrava
  • 13. 4. Auto Stodůlky (Auto Dejvice), Praha 5
  • 15. 4. Auto Průhonice, Čestlice
  • 15. 4. SPX-Car Group, Zlín
  • 16. 4. Auto Palace Vysočany, Praha 9
  • 16. 4. Autokomplex Matějka, Olomouc
  • 17. 4. Auto Stodůlky, Praha 5
  • 17. 4. Auto Palace Brno, Brno
  • 18. 4. Frederal Cars Liberec, Liberec
  • 18. 4. AUTO CARDION, Brno
  • 19. 4. Tukas Auto-Staiger CZ, Praha 10
  • 19. 4. Dekom System, Pardubice
  • 20. 4. Dekom System, Pardubice
  • 22. 4. Srba Servis, Praha-západ
  • 22. 4. Auto Volf spol., Plzeň

Zaparkované Volvo EX90 ale také cestující při vystupování upozorní, aby neskočili jinému autu pod kola nebo nesrazili projíždějícího cyklistu. Zároveň hlídá vnitřní prostor a dokáže rozpoznat i jemné pohyby dýchajících dětí nebo domácích mazlíčků – automaticky jim proto zapne klimatizaci.

Protože automobilka podobně jako celá Skandinávie hodně sází na udržitelnost, EX90 je v tomto směru na špičce. Na loketní či záhlavní opěrce nahradil kůži materiál nordico, což je mix recyklovaných prvků od PET lahví po korek. Textilní čalounění tvoří ze 30 procent vlna a ze 70 procent polyester. Dekorativní dřevo, které Volvo používá v EX90 na výzdobu palubní desky nebo středového tunelu mezi řidičem a spolujezdcem, má zase certifikát FSC, tedy doklad, že pochází z udržitelného lesního hospodářství. A dalo by se pokračovat…

Co se technických parametrů týče, k dispozici budou dvě varianty Volva EX90: verze s označením Twin Motor a silnější Twin Motor Performance. První model má výkon 300 kW a dojezd až 585 kilometrů na jedno nabití, druhý má výkon 380 kW a dojezd podobný. Oba typy mají ale maximální rychlost omezenou na 180 km/h.

Základní cena Volva EX90 je 2 434 900 korun se základní motorizací a s nižším stupněm výbavy Plus, vyšší stupeň Ultra včetně výkonnějšího pohonu vyjde na 2,7 milionu korun. Nakonfigurovat si ho lze online přímo na stránkách Volva.

Volvo EX90 je už třetím plně elektrickým vozem z dílny švédské automobilky: nedávno měl premiéru městský crossover EX30 a už dřív se začala prodávat elektrická dvojice EX40 a EC40.

CC Native

Partnerem článku je Volvo

Nadupaný elektromobil v ceně Octavie: Xiaomi SU7 ujíždí Tesle, vypadá jako Porsche a jde na dračku

Novinka SU7 od Xiaomi je elektromobil, který stojí za pozornost. Je levnější než Model 3 od Tesly a značce na chvíli pomohl předehnat i Ford.

su7-verdant-green

Foto: Xiaomi

Xiaomi SU7

1Zobrazit komentáře

Koloběžky, zubní kartáčky, robotické vysavače, mobilní telefony, to všechno a mnohem víc se dá nalézt v portfoliu značky Xiaomi. Nyní jej ale obohatil produkt, který mezi ostatními vyniká. Výroba elektromobilu SU7 sice Xiaomi finančně bolí, podařilo se s ním však, aspoň zatím, udělat pořádný rozruch a dokonce ukázat záda i Tesle. Cíl je přitom jednoduchý – dostat značku známou hlavně díky mobilním telefonům z kapes i do garáží.

Když zakladatel a šéf Xiaomi Lein Sun v roce 2021 odhalil plány společnosti týkající se elektromobility, bylo jasné, že to s ní Číňané myslí vážně. Společnost se tehdy zavázala investovat do projektu 10 miliard dolarů a Sun jej označil za svůj vůbec poslední velký podnikatelský počin. Navíc se nechal slyšet, že by se chtěl s Xiaomi do pár let vypracovat na jednoho z pěti největších producentů vozů na světě.

První krok k naplnění těchto ambic udělala automobilka minulý týden, když zahájila prodej modelu SU7. A debut je to povedený. Jen za první den si mělo novinku objednat bezmála 89 tisíc zájemců. Prvním z nich již začalo Xiaomi dodávat pět tisíc naskladněných kusů z takzvané Founder’s Edition, ostatní držitelé rezervací budou na dodávky čekat čtyři až sedm měsíců.

Na úspěšný start zareagovala hodnota společnosti, s jejímž akciemi se obchoduje na hongkongské burze. Valuace podniku předčila i některé tradiční producenty automobilů, jako jsou Ford či General Motors. Minulé úterý totiž atakovala hranici 55 miliard dolarů, tedy přibližně 1,3 bilionu korun, když cena akcií společnosti vzrostla o 16 procent. Od té doby došlo k mírné redukci, cena firmy se nicméně i nadále pohybuje kolem 50 miliard dolarů.

Přesto SU7 pro Xiaomi neznamená jednoznačné vítězství. Jedním z největší lákadel novinky je její cena pohybující se okolo hranice 700 tisíc korun. Jedná se o skvělou strategii, jak zaujmout zákazníky, ovšem ekonomice společnosti to do karet moc nehraje – ve skutečnosti bude Xiaomi na každému prodaném kusu svého elektromobilu prodělávat.

Podle analytiků by se mělo jednat o částku 9,5 tisíce dolarů, v přepočtu tedy zhruba 225 tisíc korun na každý kus. Letošní produkční plán zahrnuje 60 tisíc vyrobených exemplářů SU7, které by tak ve finále mělo pro Xiaomi znamenat ztrátu nejméně 13,5 miliardy korun ročně. Společnost, která má největší profit z prodeje chytrých telefonů, za poslední kvartál roku 2023 v čistém vydělala 800 milionů dolarů, tedy asi 20 miliard korun. I proto zatím nebere na peníze ohledy a v reakci na silnou poptávku ze strany čínských zákazníků údajně požádala dodavatele o navýšení produkce na 10 tisíc kusů měsíčně.

Právě dostatečné finanční rezervy jsou důvodem, proč má Xiaomi šanci uspět. Čína představuje světově největší trh pro elektromobily a konkurence tu je ohromná, Xiaomi však může těžit ze své pozice zavedeného hráče a může se opřít o kapitál pramenící z prodeje elektroniky. Otázkou zůstává, zda má SU7 na převálcování konkurentů i dostatečné množství technologických es v rukávu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

SU7 po designové stránce není vůbec špatné, přičemž je patrné, že se inženýři v Číně inspirovali prací kolegů z německého Porsche. SU7 skutečně z některých úhlů evokuje elektrický Taycan. Nicméně co se interiéru týče, ten je relativně osobitý.

Jak se dalo čekat, Xiaomi vzhledem ke svým bohatým zkušenostem s chytrými telefony hodně sází na komunikaci mezi vozem a řidičem. Jejím středobodem je, jak už to dnes bývá, velká obrazovka infotainmentu, která do sebe vstřebala v podstatě všechny ostatní prvky ovládání vozu a přebíjí až miniaturní displej přístrojové desky. Ten ovšem svou velikost kompenzuje schopností přetáčet se, čímž přináší opět trochu jiný způsob nabídky informací.

Několik málo manuálních ovladačů je k nalezení pod obrazovkou infotainmentu, na volantu a netradiční kolébkové přepínače ovládající klimatizaci a vytápění se usadily na středovém tunelu. Jinak je ale interiér strohý s důrazem na čistotu linií a sportovní eleganci.

xiaomi-su7

Foto: Xiaomi

Interiér SU7 od Xiaomi

Koho spíše než vzhled vozu zajímá jeho výkon, i pro něj by mělo být SU7 lákavé. Při testu novinářů měl vůz na jedno nabití ujet až 634 kilometrů podle čínského testovacího cyklu CLTC. Konkurenční Model 3 od Tesly ve stejném testu ujel o 66 kilometrů méně a Nio ET5 dokonce o více než 150 kilometrů méně. Stejným soupeřům ukázalo SU7 záda i v rychlostních testech, kdy z 0 na 100 km/h zvládlo akcelerovat za 3,24 sekundy.

Dost možná největším trumfem je ale cena. Ta se pohybuje v přepočtu okolo 700 tisíc korun a doma v Číně poráží právě i výše zmíněné konkurenty. Nio ET5 je na domácím trhu k dostání přibližně za 974 tisíc korun a přestože je cena Modelu 3 od Tesly v Číně podstatně nižší než u nás (konkrétně hovoříme o částce 1 053 990 korun na českém trhu oproti ceně 800 tisíc korun na trhu čínském), stále na cenu SU7 nestačí.

Xiaomi tak potvrzuje, že by jej konkurenti rozhodně neměli podceňovat. A mimochodem, jen pár týdnů předtím, že Xiaomi zahájilo prodej SU7, oznámil naopak Apple, tedy jeden z jeho hlavních mobilních konkurentů, že svůj projekt na vývoj auta ukončuje.