Na jedno tričko padne dvanáct lahví. Miliardová firma z Ústí vyrábí oblečení z recyklovaného plastu

Použité lahve Malfini rozdrtí a pak rozebere na vlákna pro trička a mikiny. Vyjdou zhruba o polovinu dráž než ty polyesterové.

malfini

Foto: Malfini

Radek Veselý, předseda správní rady společnosti Malfini

Česká příroda je každý rok o něco víc zaneřáděná plastem. Podle webu Zálohujme.cz v ní každoročně skončí až sto milionů PET lahví. Ty mají přitom mnohem lepší využití, než aby zabíraly životní prostor srnkám a veverkám. Dá se z nich totiž vyrábět oblečení. Ústecká firma Malfini na trh uvedla trička a mikiny, které jsou vyráběné právě z použitých plastových lahví. Na výrobu jednoho trika je jich zapotřebí kolem dvanácti.

„Pro výrobu našich produktů nakupujeme post-spotřební recyklované PET materiály, což znamená, že jsou vyrobeny z již použitých PET lahví,“ uvedla pro CzechCrunch tisková mluvčí společnosti Marie Logrová. PET lahve se nejprve rozdrtí, pak rozeberou na vlákna a z nich se vyrábí výsledný produkt. Materiály jsou certifikované, stejně jako konečný produkt. Oblečení by podle firmy mělo vydržet léta a není poznat, že je z plastu.

Oděvy Malfini prodává jen registrovaným zákazníkům, jedná se totiž o model business-to-business. Společnost tak neuvádí cenu, obecně lze ale podle Logrové říct, že je zboží o skoro padesát procent dražší než klasická polyesterová trička. Vyšší jsou totiž náklady na výrobu.

„Jedná se především o zhruba třicet procent dražší vstupní materiál, než je primární polyester. Ke konečné ceně je ale nutno připočítat i náklady na mezinárodní certifikaci, což jsou stovky tisíc ročně podle počtu komodit. Certifikace sice není povinná, chováme se ale odpovědně ve všech směrech a chceme, aby si mohl kdokoliv podle přiděleného čísla certifikace dohledat postup výroby,“ uvádí Logrová.

V dohledné době chce společnost na trh uvést ještě jeden produkt. Ten kombinuje recyklát s bavlnou. Půjde o mikiny, které budou obsahovat většinu přírodního materiálu, konkrétně osmdesát procent, dvacet bude tvořit recyklovaný plast. „Stále častěji se v rámci udržitelnosti a společenské odpovědnosti setkáváme s mnoha ekologickými aspekty a s konceptem cirkulární ekonomiky, ať už jde o úsporu primárních zdrojů, zvyšování podílu druhotných surovin, nebo přechod na obnovitelné zdroje,“ uvádí ředitel firmy Jan Chovanec.

Malfini dodává zboží do třiceti pěti zemí Evropy. Vyráběno je přitom v Číně. „Z hlediska konkurenceschopnosti a výrobních kapacit není jiná možnost. Každý den máme na skladě v průměru dvacet milionů kusů textilu. Pro takové množství nenajdete v Evropě dodavatele. V Bangladéši i v Číně máme vlastní pobočky a naši lidé osobně dohlíží na kvalitu zboží přímo ve výrobě nebo distribuci,“ vysvětluje Logrová.

Společnost, která obchoduje primárně s reklamním textilem, má roční tržby ve výši 1,8 miliardy korun a zaměstnává 320 lidí. Zboží je distribuováno mimo jiné i ze skladu v Ostravě, který má kapacitu 25 milionů kusů textilu.

Eliška Nová

Obdivovatelka měst i přírody. Obojímu se věnuje i ve svých článcích jako redaktorka CzechCrunche.

Obdivovatelka měst i přírody. Obojímu se věnuje i ve svých článcích jako redaktorka CzechCrunche.