Na placení bez obsluhy utáhli zákazníky i investory. Qerko získává 60 milionů a jde za hranice

Startup naučil lidi odcházet z restaurací bez toho, aby vyndali peněženku. Model plateb přes QR kód se líbí podnikům i zákazníkům.

Iva BrejlováIva Brejlová

Lukáš Kovač

Foto: Qerko

Lukáš Kovač, zakladatel Qerka

0Zobrazit komentáře

Celkem 2,5 milionu eur – tedy přes 60 milionů korun – získává hned od tří investorů mladá česká společnost Qerko. Peníze jí posílají investorské duo Robert Kyncl a Jaroslav Beck, technologický fond Greenshark a skupina Miton. Té se Qerko obzvlášť zalíbilo, protože pro ni jde už o třetí vstup do firmy. Celkem tak Qerko získalo na investicích téměř 100 milionů korun a s nimi teď směle hodlá jít za hranice.

V tuzemsku totiž Qerko rychle vyrostlo. Ještě v polovině roku 2020 ho využívalo 230 podniků a 20 tisíc zákazníků. Na konci loňska už to byla skoro tisícovka podniků a přes 170 tisíc uživatelů. První zemí, kam se chce firma rozšířit, je Slovensko. Už má domluvenou Kolkovnu v Bratislavě, brzy po ní přibudou města Berlín nebo Vídeň.

„Když náš produkt funguje v České republice a lidé jej mají rádi, je na čase více šlápnout do pedálů a zrychlit ve škálování i expandovat na další trhy,“ vysvětluje Lukáš Kovač, zakladatel a CEO Qerka, který nicméně dodává, že i doma díky penězům firma zrychlí. Do zahraničí se ale těší. „I když jsou Německo a Rakousko trhy s vlastními specifiky, vstupujeme na ně s prověřeným a vyladěným produktem a věříme, že si sousedy získáme,“ říká.

Nepřekáží, urychlí

Startup přišel se systémem, jak se v restauracích a hospodách může zákazník obsloužit sám, rovnou od stolu, bez nutnosti někoho volat a bez potřeby jakéhokoliv zvláštního vybavení. Stačí vlastní mobil. Kouzlo je v QR kódu umístěném na stole. Plochá destička zákazníkům, kteří o službu nemají zájem, nepřekáží, ale urychlí placení těm, kteří zrovna nechtějí čekat na obsluhu.

Hostům restaurací, kaváren nebo třeba i barů naskenování QR kódu otevře účet s útratou u stolu. Každý z nich si pak může z virtuální účtenky vybrat, co zaplatí, a pár kliknutími to také udělat. Čímž odpadá nutnost volání obsluhy nebo stání fronty u baru, když chce každý platit zvlášť.

qerko_platba_1

Foto: Qerko

Aplikace Qerko zjednodušuje návštěvy restaurací

Qerko s oblibou přepočítává hodiny, které zákazníci a obsluha podle startupu ušetří – dohromady to prý bylo skoro devadesát tisíc hodin. Ještě zajímavější je ale informace, podle které podniky s takovým systémem placení zvyšují svůj zisk. Otočí prý více stolů a obsluha obdrží až o 44 procent vyšší spropitné, než kdyby lidé platili přes terminál.

„Dostali jsme se do fáze, kdy si hosté QR kód na stole automaticky spojí s brandem Qerko, tedy možností okamžité platby,“ chválí si Kovač. Čtvrtina z aktuálních uživatelů s aplikací platí pravidelně a víc než polovina využívá k platbám mobilní peněženky Apple Pay a Google Pay. Na konci loňska se pak Qerko spojilo se službou Mallpay, takže zákazníkům navíc umožnilo platit aktuální útratu až za několik týdnů.

Logický krok

Robert Kyncl a Jaroslav Beck do firmy posílají jeden milion eur, stejnou částku přidal i fond Greenshark. Miton pak přihodil půlmilion. Tato investiční skupina Qerku věří dlouhodobě, s první investicí ve výši 10 milionů korun začala už v roce 2019. A v době, kdy ještě restaurace doplácely na koronavirovou krizi, k ní přihodila 15 milionů.

Za své peníze investoři získávají podíl a blíž tuto informaci nerozvádějí. Podle obchodního rejstříku má nicméně Miton přes 55 procent, Greenshark skoro sedm procent a další investoři řádově jednotky procent. Podíly si nechává i zakladatel Lukáš Kovač, který má asi 10 procent, i další klíčoví lidé týmu Roman Kantor a Miloslav Mrvík.

„V Qerku máme dlouholetého partnera. Digitalizace placení v gastronomii je v dnešní době logickým krokem. Hosté ušetří svůj čas při čekání na zaplacení a zároveň není potřeba zbytečně tisknout účtenky, čímž se snižuje negativní dopad na planetu,“ říká Milan Zemánek, zakládající partner skupiny Miton s tím, že třetí investice do Qerka potvrzuje, že byznys modelu fond důvěřuje a vidí v něm budoucnost. „Věříme, že po covidové pandemii opět nastane příliv hostů do kaváren a restaurací, ve kterých lidé opět začnou trávit více času se svými přáteli,“ dodává.

V dalším rozšiřování Qerko nehodlá zpomalovat. Podle Kovače je napojeno na největší světové pokladní systémy, jako jsou Micros, NCR, Lightspeed a další, což má expanzi pomoct. A jak doplňuje zakladatel, investice jde také do lidí. Myslí tím především country manažery v jednotlivých zemích, kteří si budují vlastní oddělení obchodu i zákaznické péče.

Qerko disponuje licencí ČNB a podniky láká na to, že jim umožňuje poznat vlastní zákazníky, odměnit je za věrnost a motivovat k návratu. Data o platbách totiž transformuje do vhledu o zákaznickém chování. V Praze s Qerkem zaplatíte například v Kolkovně Dock, Baru Čekárna, Pivu Karlín či Turnovské pivnici Waltrovka. Mimo hlavní město si jej vyzkoušíte třeba v Restauraci Símalka v Klášterci nad Ohří, Bowling centru v Kopřivnici nebo Coradia Cafe v Teplicích.

Načítám formulář...

Rubriku Startupy podporujíjt-retina

Diskuze (0)

Novinka

Anonym