Na Prahu rád vzpomínám, říká otec Tetrisu Alexej Pažitnov. A kromě ní i na World of Warcraft a Minecraft
Jaké hry má rád tvůrce jedné z nejslavnějších videoher vůbec? Nejen o tom se zkušený programátor rozpovídal v rozhovoru pro CzechCrunch.
Otec Tetrisu Alexej Pažitnov na pražské herní konferenci Game Developers Session
Minulý víkend Praha hostila významnou videoherní konferenci Game Developers Session. O tom, že má zvuk i za hranicemi Česka, svědčí i seznam řečníků. Po boku vývojářů, kteří se podíleli na Falloutu, DayZ, Pillars of Eternity, Tomb Raideru a dalších známých titulech, vystoupila i skutečná legenda oboru. Tvůrce Tetrisu, programátor Alexej Pažitnov.
Tetris netřeba dlouze představovat. Jako v něm skládáte kostky do jednotlivých řádků, tak i tato logická hra pomohla položit základy historického úspěchu videoher. Ty ale na rozdíl od tetrisovských kostiček nezmizely. Osmašedesátiletý programátor Alexej Pažitnov vymyslel Tetris před už téměř čtyřiceti lety a o svých dekádách v herním průmyslu hovořil na konferenci Game Developers Session v kongresovém centru na Vyšehradě. Kde si v nabitém programu našel čas i na rozhovor pro CzechCrunch.
Na videoherní akci vystoupily význačné herní osobnosti. Například Brian Fargo, se kterým jsme hovořili o jeho kariéře, v níž najdete Fallout i Baldur’s Gate, designér Daniel Vávra z Warhorse Studios nebo zakladatel Bohemia Interactive Marek Španěl. Dost možná by se ale na herní dráhu nevydali, nebýt Pažitnova a jeho Tetrisu. Přitom do hlavy stoupající slávu nebo přehnané sebevědomí byste u něj ani s lupou nenašli. Alexej Pažitnov je stále nadšený hráč, zkušený vývojář i milý řečník.
Na Game Developers Session jste připomněl, že v Praze nejste poprvé. Kdy jste tady byl?
Ano, můj otec tu pracoval, když mi bylo asi sedm, a pár let jsem zde vyrůstal. Chodil jsem s dalšími dětmi zahraničních pracovníků do mezinárodní třídy ve škole tady kousek od Vyšehradu.
Takže si Prahu pamatujete.
Samozřejmě! I řidiče jsem se po cestě ptal, jestli už jsme v Dejvicích. Tam jsme tehdy bydleli.
Dvě rozdílné herní generace. Tvůrce Tetrisu Alexej Pažitnov s fanoušky na pražské konferenci Game Developers Session v roce 2023
Vy jinak cestování úplně nevyhledáváte.
To ne, ale jsem velice rád, že jsem do Prahy zavítal. Je to pro mě trochu zkouška neobvyklé osobní odvahy. Cestovat zrovna takhle v zimě do Evropy, navíc ve chvíli, kdy jsem se sotva vrátil z herní konference v Brazílii… To pro mě byla náročná cesta. Vrátil jsem se domů a říkal jsem si, že už ne – žádné cestování, žádné konference. Ale Prahu mám opravdu rád a těší mě, že jsem přijel.
Najdete si i dnes čas na hry?
Hraju skoro každý den. Ale nic náročného, spíš odlehčené hříčky. V poslední době mě hodně chytil Minecraft, zrovna nedávno jsem v něm ukončil delší rozehranou hru. Seznámil jsem se s jeho vývojáři a na jednom projektu jsme spolupracovali. Tak mě to takříkajíc inspirovalo k tomu, abych si ho opět zahrál. Opravdu jsem si to užil.
Zaujala vás podobně i jiná hra?
Strávil jsem asi osm let v online světě World of Warcraft. Nebyl jsem kdovíjak zapálený hráč, ale stále v sobě mám herního designéra, který prostě musel vyzkoušet všechna herní povolání, všechny rasy. Chtěl jsem vyzkoušet všechny jejich schopnosti, prozkoumat celý ten svět a zjistit, jak to všechno funguje. Měl jsem asi šest hrdinů na nejvyšší úrovni a se špičkovým vybavením. Ale pak už jsem si řekl dost a víceméně ze dne na den skončil.