Nahoru a dolů, hodnotí loňský rok Ovečkárna. E-shop s vlněným zbožím překonal čtvrt miliardy

Zlínský e-shop, který sází na hřejivé vlastnosti ovčí vlny, loni vyrostl o polovinu. Letos chce otevřít kamennou prodejnu v Praze.

Peter BrejčákPeter Brejčák

martin-bernatek-boxed

Foto: Ovečkárna

Martin Bernátek, zakladatel e-shopu Ovečkárna

0Zobrazit komentáře

„Naše výsledky byly jako bitcoin – nahoru a dolů,“ hodnotí minulý rok Martin Bernátek, zakladatel zlínské Ovečkárny, která se zaměřuje na produkty z ovčí vlny. Navzdory výkyvům e-shop loňský rok ustál, a i když se během prvního pololetí propadl do ztráty, celkem loni v tržbách vyrostl o polovinu a překonal v nich čtvrt miliardy korun.

Bernátek přitom přiznává, že byl nervózní: „Naše ambice byly na začátku roku vysoké, ale brzy bylo jasné, že nebude tak úspěšný, jak jsme si představovali.“ Podle plánu měl e-shop vyrůst na 280 milionů korun, nakonec se jeho čistá tržba zastavila na 274 milionech, což znamená meziroční růst 48 procent, a jen těsně nenaplnila cíl.

Ovečkárně se tak dařilo navzdory obecnému dění na trhu, kdy u nás celá e-commerce loni vůbec poprvé ve své historii meziročně klesla, a to o dvanáct procent. Oproti roku 2020 firma vyrostla trojnásobně a v minulém roce rozeslala 240 tisíc objednávek, meziročně o 31 procent více.

„Zpětně vidíme, že jsme během března a dubna, kdy ve společnosti panoval šok ze situace na Ukrajině, zbytečně proinvestovali peníze do marketingu, což do léta vyústilo ve ztrátu na EBITDĚ (zisk před zdaněním, úroky a odpisy – pozn. red.) okolo deseti milionů korun,“ přibližuje Bernátek s tím, že zlom přišel v polovině května, kdy tržby začaly opět růst.

oveckarna-obchod-regular-2

Foto: Ovečkárna

Obchod e-shopu Ovečkárna

Zákazníci totiž podle Bernátka začali již v létě reagovat na dění na energetickém trhu a kvůli rostoucím cenám začali hledat možnosti, jak v chladnějším měsících ušetřit za topení. „Téma pokrývala média už na přelomu léta a podzimu, což poptávce po vlněných produktech pomohlo,“ doplňuje.

Příběh Ovečkárny se píše od roku 2009, kdy Bernátek začal na trhy vozit produkty z ovčí vlny, o dva roky později přesunul svůj byznys na internet. V roce 2021 firmu v rozvoji podpořili i investoři – fond Hartenberg Holding bývalého premiéra Andreje Babiše a skupina eRockets, do jejíhož portfolia spadají i značky jako VuchGrizly.cz nebo Astratex.

E-shop aktivně působí na pěti trzích, kromě Česka také na Slovensku, v Rumunsku, Maďarsku a od loňska také v Německu, kde Ovečkárna překročila deset tisíc objednávek a dvanáct milionů korun v tržbách. „Poptávka je podobná jako v Česku, němečtí zákazníci nejvíce kupují bačkory a produkty, které jim pomáhají od bolestí jako ledvinové pásy a ortézy,“ popisuje Bernátek, který loni zároveň přenechal křeslo ředitele Ondřeji Machalovi z logistického startupu Dodo a sám se věnuje víc strategickému rozvoji.

Součástí tohoto rozvoje je další zahraniční expanze, a to na tři nové trhy, jednotlivé země však zatím firma analyzuje. V aktuálním řešení je také otevření kamenné prodejny v Praze, konkrétní lokace však zatím nebyla vybrána. Letos má dojít i na rebranding privátní značky Vlnka.

I díky těmto aktivitám Ovečkárna v tomto roce vyhlíží růst tržeb o 15 procent na celkových 316 milionů. „Vzhledem k ekonomické situaci se hůře predikují výsledky na delší časové období, zároveň je poslední rok méně příznivá celková situace v e-commerce, proto se letos v plánech držíme při zemi a také se budeme snažit stabilizovat současné trhy,“ dodává Bernátek.