Nejhorší rok, Stalker ve stínu GTA, pokulhávající PC. Jaké hry se loni (ne)prodávaly na Alze, JRC a Xzone?
Z trhu zmizelo sto tisíc her a 130 milionů v tržbách. Fyzické kopie her stále ustupují. A hráče i obchody trápilo herní i konzolové sucho.
Jaké hry byly v roce 2024 v Česku nejprodávanější? V čem byl loňský herní rok nejhorší? Co stojí za ústupem Xboxu a PC? Na tyhle i další otázky jsme se zeptali zástupců největšího domácího e-shopu i videoherních specialistů. Podívejte se, jak se hernímu zboží dařilo na Alze, Smarty.cz, pod které patří JRC, a Xzone.
Pojďme začít tím největším hráčem na českém trhu. Alza sice není videoherní specialista, ale k pohádkovému obratu v desítkách miliard korun přispívají i videohry. A tím nejúspěšnějším titulem roku 2024 na Alze byl… fotbal EA Sports FC 25. Ale další medailové příčky vás možná překvapí. „Největší konkurencí mu byly Minecraft a GTA V,“ říká pro náš herní newsletter Good Game Eliška Čeřovská z alzáckého PR.
Prvenství sportovní simulace není vítězstvím na všech frontách. „Na PlayStationu 5 byl nejprodávanější hrou Astro Bot, před EA Sports FC 25 měl přibližně dvacetiprocentní náskok,“ dodává Čeřovská. Zato hry na PC a Xbox ve fyzických prodejích pokulhávají. „Nadále se u nich projevuje trend přechodu k digitální distribuci,“ popisuje zástupkyně Alzy.
Stalker, Astro Bot i Farming Simulator jsou skvělé hry. Ale nejsou to GTA, Zaklínač nebo God of War.
Čím byl jinak herní rok 2024 na největším českém e-shopu zajímavý? „Výrazným růstem prodejů her na PlayStation 5, meziročně o desítky procent. Konzole PS5 definitivně převzala štafetu od PS4. Překvapivě si dobře vedl i Nintendo Switch, prodeje her pro něj zůstaly těsně za PS4,“ říká Čeřovská. „A co se hardwaru týče, konzole čelily obtížím i kvůli absenci velkých titulů a meziročně klesly. Jedinou kategorií, která zaznamenala významný růst, byly handheld PC.“
Z trhu zmizelo sto tisíc her
Od začátku abecedy se teď přesuneme skoro na konec a Alzu vyměníme za Xzone. Herní a merchová speciálka se mainstreamovým trendům často vymyká, míří spíš na sběratele či videoherní veterány s osobitým vkusem. A třeba PC zůstává mezi jeho zákazníky stále populární. Tomu odpovídá i top 3 loňských prodejů – na vrcholku radioaktivně září S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, následují ho stříbrný Marvel’s Spider-Man 2 a bronzový Farming Simulator 25.
„Stalker byl jasný vítěz. Měl to ale jednoduché, protože loňský rok byl na velké novinky hodně slabý. To, co by dříve z pohledu čísel nestačilo, teď bylo s velkým odstupem na prvním místě,“ říká pro Good Game šéf a zakladatel Xzone Martin Schovanec. Co to znamená? „Pokud se bavíme o top titulu roku, tak na Xzone to jsou většinou nižší tisíce kusů,“ dodává.
Xzone ale na tržby kolem 160 milionů vyrostlo hlavně díky merchi. „Je pro nás násobně důležitější než hry a hardware,“ říká Schovanec. „Před lety bych si to nemyslel, ale třeba deskovka Heroes 3 nebo námi vydávané knihy jsou bestsellery.“
Ale ne všechno je tak sluncem zalité. „Kromě nasycení konzolového trhu byl navíc minulý rok u her, které se prodávají v krabičkách, zatím tím nejhorším na celém trhu. Podle dat agentury GfK lze vyčíst trend – oproti roku 2023 z trhu ‚zmizelo‘ sto tisíc prodaných her a 130 milionů tržeb,“ dodává šéf Xzone. Důvody už zazněly u Alzy – zrychlující se přesun do digitálu a nedostatek opravdu velkých titulů. „Stalker, Astro Bot i Farming Simulator jsou skvělé hry. Ale nejsou to GTA, Zaklínač nebo God of War,“ uzavírá Schovanec.
Ztráty u hardwaru se nedaří nahradit
Smarty.cz, které před časem pohltilo známou značku JRC, se nedávno pochlubilo tím, že jeho videoherní byznys celkově přináší skoro miliardu korun. Co se prodejů her týče, loni k tomu nejvíc přispělo opět EA Sports FC 25, druhou nejprodávanější novinkou byl Astro Bot, na třetím místě byste našli hokej NHL 25. Ale to jsou nově vydané tituly, v celkových číslech byl na druhém a třetím místě o rok starší fotbal od EA a Minecraft.
„V gamingu pozorujeme výkon srovnatelný s předminulým rokem, což vzhledem k vydávaným titulům i vývoji na konzolovém trhu bereme jako úspěch. V propadu jsou fyzické nosiče her a právě stárnoucí konzole, i když částečně to změnil PlayStation 5 ve verzi Pro,“ říká Petr Kratochvíl z marketingu firmy.