Nejsou tu jen Slack a Teams. Ve firmě komunikujeme přes Facebook Workplace, píše Martin Navrátil z Bistro Social

Facebook Workplace je komunikační nástroj pro firmy

0Zobrazit komentáře

Současné podmínky karantény jsou velkou zatěžkávací zkouškou pro všechny. Základem pro pokračování v operativě firem je a bude funkční komunikace. Provoz firmy kompletně online jsme si poprvé vyzkoušeli i my v Bistro Social a k „hladkému“ chodu nám značně pomáhá Workplace od Facebooku. Jak jsme se k němu dostali a jak může pomoci i vám?

Na jaře 2017 jsme v Bistru začali testovat nový nástroj. Po Basecampu, Trellu a Slacku přišel na řadu Workplace z dílny Facebooku. Proč jsme chtěli zkusit něco nového? Jsme social media agentura, takže máme k řešením od Facebooku blízko. Dnes jsou to skoro tři roky, co se z Workplace stal náš primární kolaborativní nástroj.

Jelikož jsme už měli s tímto nástrojem zkušenosti, obrátil se na nás náš partner Heineken. Ten se chystal Workplace integrovat jako svůj celosvětový nástroj pro interní komunikaci firmy a my jsme se toho společně mnoho naučili. Na následující řádcích vám popíšu, proč se nemusíte Workplace od Facebooku bát a jaké jsou jeho největší výhody i nevýhody.

***

Umí ho používat každý

Na začátku hraje nejdůležitější roli intuitivní uživatelské rozhraní. To je záměrně velmi podobné Facebooku. Obdoba ale u UX začíná i končí. Nečekejte žádné „chytré“ propojení. Facebook jako provozovatel obou platforem silně akcentuje oddělení soukromé a pracovní roviny.

martin-navratil-bistro-digital1

Foto: Bistro Social

O zkušenostech s Facebook Workplace píše Martin Navrátil z Bistro Social

Vaše osobní aktivita, informace a konverzace se neprotnou s tou pracovní. Uživatel nemusí mít ani účet na Facebooku, aby mohl fungovat v rámci Workplacu. To vnímáme jako jeden z faktorů, které stojí za úspěšným růstem platformy Workplace v korporátním segmentu (v říjnu 2019 dosáhl projekt na 3 miliony platících uživatelů).

Facebook každopádně postavil platformu Workplace na stejných základech jako největší sociální síť světa. Díky tomu každý, kdo se někdy setkal s Facebookem, intuitivně pochopí, jak s Workplace pracovat. Nenastává tu tak frustrace z nového nástroje a neznámého ovládání, jako tomu může být u jiných nově implementovaných služeb.

O firemní data se bát nemusíte

Víme, že Facebook v poslední době čelil problémům s uživatelskými daty, napojení pochybného softwaru třetích stran a obavám o soukromí uživatelů. Jak se k tomu staví Workplace?

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve světě korporátních nástrojů si Workplace staví samostatný brand. Od začátku na projektu podle jeho představitelů pracuje dedikovaný tým, který se nezapojuje do jiných aktivit Facebooku. Logicky čelí otázkám ohledně bezpečnosti a zneužití poměrně často.

Asi nejzásadnějším krokem bylo odpojení od mateřské domény Facebook.com a založení dedikované Workplace.com. O tranzici byl jako první informován největší klient Walmart. Stalo se tak v den úniku dat na Facebooku. Společnost oddělení domén oficiálně komentovala jako vývoj samostatného brandu, ale spekuluje se, že šlo do jisté míry i o bezpečnostní opatření a uklidnění korporátního segmentu.

facebook-workplace2

Foto: Facebook

Facebook Workplace se velmi podobá sociální síti Facebook

Mezi další dlouhodobé klienty, kteří platformě důvěřují, patří řada globálních gigantů. Jedná se o firmy jako Nestlé, Starbucks, Makro, Spotify, Air Asia nebo již zmíněný Heineken.

Hlavní funkce jsou zdarma

Co vaší firmě Workplace nabídne? Začněme s náklady. Podobně jako někteří konkurenti je Workplace postaven na tzv. freemium modelu. Základní verze je zdarma, ale i tak nabízí poměrně rozsáhlé portfolio služeb a nástrojů. V nabídce je dále „pokročilý“ režim, který stojí 4 dolary za uživatele, a nejrobustnější model je „enterprise“ za 8 dolarů.

Klíčový benefit obou placených verzí je pokročilejší administrativní správa, analytické nástroje, otevřené API a technologické vychytávky jako integrace chatbotů nebo tzv. safety check.

Největším důvodem pro zapnutí placené verze je určitě integrace aplikací a nástrojů třetích stran. Od úložišť jako Dropbox, OneDrive nebo Google Drive přes ověřování identity prostřednictvím aplikací Okta a OneLogin až po entreprise software jako ADP, SmartSheet, ServiceNow a Netskope.

donio-tym-top

Přečtěte si takéNárod sobě. Donio chtělo letos vybrat 20 milionů korun, nakonec Češi poslali na dobrou věc jen za 14 dní už 30 milionůNárod sobě. Donio chtělo letos vybrat 20 milionů korun, nakonec Češi poslali na dobrou věc jen za 14 dní už 30 milionů

V Bistru jsme testovali 90 dní pokročilou verzi a po návratu na základní se necítíme ochuzeni. Nejdůležitějšími funkcemi je pro nás týmový chat, hromadné videohovory a projektové skupiny. Workplace chat předběhl Messenger a nabízí i desktopovou aplikaci (pro Mac i Windows), která doplňuje mobilní aplikace a rozhraní v prohlížeči.

V době karantény jsme udělali zátěžový test skupinového hovoru a týmový status vykopli ve 23 lidech a vše šlo hladce. Někdo se připojil přes mobil, část týmu přes prohlížeč a já prostřednictvím desktopové aplikace.

facebook-workplace3

Foto: Facebook

Facebook Workplace nabízí pro komunikaci chat i video

V současnosti jsou pro naši práci klíčové tzv. „projekty“, které by mohly najít paralelu ve facebookových skupinách. Slouží prakticky ke všemu od řízení tvorby klientského obsahu až po interní debaty nad rozvojem našeho webu nebo příštího teambuildingu (snad nejen virtuálního).

Projekty mají svou nástěnku, souborovou strukturu, notifikace a přehledy pro členy. Snadno se dá nastavit úroveň soukromí, takže máme projekty uzavřené i dostupné pro všechny.

Nejde jen o komunikaci

A jak si Workplace stojí vůči konkurenčním řešením? Z vlastní zkušenosti můžeme říct, že pro řízení komplexnějších projektů nenabízí tak robustní řešení jako třeba Trello nebo Basecamp.

Budu upřímný. Pokud tento text čte projektový manažer, account director nebo kdokoli, kdo řídí komplexní projekty napříč několika týmy, může narazit na limity funkcionalit a customizace. Na druhou stranu přichází s bohatším rozhraním než Teams či Slack, které jsou primárně postaveny na chatovacím modulu.

facebook-workplace4

Facebook Workplace

U některých projektů nicméně využíváme paralelně i Microsoft Teams, a tak můžeme zhodnotit, že největší rozdíl spočívá právě na komplexnějším UX mobilní i desktopové verze Workplace. Pro co největší analogii je Workplace jako Facebook. Velké množství skupin, diskuzí, sdílení obsahu, tvorba a zpětná vazba k obsahu. Workplace chat je nejlépe přirovnán k Messengeru. Chaty, hovory, video, posílání souborů, integrace chatbotů. V tomto kontextu se Teams spíše blíží Workplace chatu než Workplacu samotnému.

Zástupci Workplacu tvrdí, že další konkurent Slack má svou expanzi postavenou na růstu z týmu na tým v rámci jedné organizace. Workplace bývá nejčastěji nasazován jako celofiremní řešení. Tak to bylo rovněž i v Heinekenu.

Jak využívá Workplace nadnárodní korporace?

V Heinekenu měli vizi o nahrazení monofunkčních komunikačních nástrojů, jejichž množství postupně narůstalo. Interní komunikace fungovala především prostřednictvím e-mailu, k videohovorům sloužil Skype a zbytek fungoval ne zcela konzistentně napříč odděleními a trhy.

Plán byl ambiciózní. Nahradit většinu nástrojů jedním a zapojit do něj 80 000 zaměstnanců v 70 zemích světa. Český Heineken byl na spuštění připraven na podzim 2017, kdy se k novému nástroji začali zaměstnanci přihlašovat.

A jak to dnes funguje v praxi? „Platforma komunikačně umožňuje přiblížit jednotlivá oddělení Heinekenu od výroby až po marketing či finance napříč celým světem. Sdílíme novinky, pracovní tipy, rady, zkušenosti, doporučení. Chceme lidi sbližovat pracovně i neformálně a díky platformě Facebook Workplace má naše komunikace široký záběr, je pestrá, rychlá, nenucená a hlavně baví,“ dodává Michaela Ďurišová z Heinekenu, se kterou projekt rozvíjíme společně dál.

V Los Angeles nosí roušky minimum lidí, tak přísná omezení jako v Česku tady nebyla, píše investor John Vanhara z USA

John VanharaJohn Vanhara

john-vanharaKomentář

Foto: John Vanhara

Česko-americký podnikatel a investor John Vanhara píše o koronaviru z USA

0Zobrazit komentáře

Nejen na Asii a Evropu, ale také na Spojené státy ve velkém doléhá aktuální pandemická situace, která ovlivňuje životy nás všech. Nasazení různých opatření na západě byl poněkud pomalejší než například u nás, ale o to intenzivnější jsou nyní následky, které nebude jednoduché přejít. Do tamní ekonomiky začíná ve velkém pumpovat peníze americká vláda, který chce poslat kolem 2 bilionů dolarů (50 bilionů korun).

Nikdo ale vlastně pořádně neví, co bude zítra. Na americkém území žije i množství českých podnikatelů, kteří začínají start krize taktéž pociťovat. Jedním z nich je i Čechoameričan John Vanhara, který v USA žije už 20 let a za sebou má úspěšné firmy IncParadise na zakládání dalších firem nebo Shipito na zasílání balíků do celého světa, které před pěti lety prodal odhadem za vyšší desítky milionů dolarů.

Nyní se věnuje především výstavbě vlastních komerčních skladů, jejich pronájmu, ale i investicím a mentoringu startupů. Vanhara v blogpostu, který jsme s jeho svolením převzali a rozšířili, popisuje, jaká je aktuálně situace v oblasti Los Angeles, kde žije, srovnání s Českem nebo jak vidí budoucnost amerického trhu i vliv na ekonomiku.

***

Myslím, že spousta majitelů nemovitostí v USA teď se zatajeným dechem čeká, jestli dostanou zaplacený nájem na duben. Dnes je prvního. Většina nájmů je splatná prvního dne v měsíci.

Většina firem je zavřená a zatím to vypadá, že budou zavřeny na 100 % až do konce dubna. Co bude dál, se neví. Ale v Kalifornii očekávají, že vrchol úmrtí a nových případů bude někdy v polovině až na konci května.

Když si představím zavřené firmy ještě v květnu, tak si myslím, že bude velké množství firem, které to nepřežijí. A to i s tím stimulativním balíčkem a půjčkami od vlády, co se nemusí vracet. Doufám, že teď přemýšlím až moc pesimisticky a nakonec to dopadne jinak.

la-plaz

Foto: John Vanhara

Aktuálně prázdné pláže v okolí Los Angeles

Když jsme s Milošem Čermákem 16. března natáčeli podcast, bylo v Los Angeles County kolem 100 potvrzených případů. V Česku bylo 380 případů. Porovnávali jsme to, protože počet obyvatel je téměř totožný (10,1 milionu v LA County vs. 10,6 milionu v České republice).

Jen pro zajímavost, dnes (31. března) máme v Los Angeles County 3 011 případů. V Česku 3 181. Počet případů je podobný. Samozřejmě může být za pár týdnů vše jinak. To se uvidí, jak se situace dále vyvine.

V Los Angeles každopádně není povinné nosit roušky. A nosí je naprosté minimum lidí. Já třeba ano, protože jsem proti rouškám nikdy žádné stigma neměl. Navíc jsem zjistil, že rouška na kole mi velmi pomáhá s alergiemi. Začala alergická sezona a s rouškou téměř nemám žádné problémy.

„Zatím žádný kolaps není. Připravujeme se na nejhorší.“

Tak přísná nařízení, jako jsou teď zavedená v Česku, tady nebyla. Restaurace zůstaly otevřené déle. Až když je zavřeli, tak to hodně lidí zaskočilo a panikařili s nakupováním. To bylo před 14 dny. Teď je už vše zase relativně v normálu.

Třeba v obchodech, kam jsem šel, je zásobování velmi dobré. Sice sem tam něco chybí (nějaké trvanlivější věci), ale celkově žádné strádání to není. Fronty už u obchodu také nikde nejsou (i když je na hodně místech limitován počet, kolik lidí může vstoupit do obchodu).

Loď USNS Mercy, která připlouvá s pomocí americkým občanům. Disponuje 1 000 lůžky a 10 operačními sály

Ještě do pátku se dalo chodit na pláže. Většina lidí se docela dost sdružovala. Poslední čtyři dny se zpřísnilo, kam můžete venku chodit, takže rekreační místa a oblíbené stezky na procházky jsou zavřené. V pátek jsem byl naposledy kitesurfovat. Teď už to možné není, i když pláže jsou doopravdy obrovské a dá se jednoduše dodržovat odstup. Surfovat se taky nemůže. Prostě na pláž nikdo nesmí ani vstoupit (nebo na stezky u pláží či u útesu).

Americká námořnictvo nám poslalo do Los Angeles nemocniční loď USNS Mercy. Ta má tisíc lůžek a deset operačních sálů. Bude se používat pro případy lidí, co potřebují jít do nemocnice a koronavirus nemají. Když loď připlouvala do přístavu v L.A., tak se mi hrnuly v této pohnuté době do očí slzy. Nemohl jsem si pomoci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na Dockweiler pláži, která je hned vedle losangelského letiště (LAX), se zaparkovala obytná auta, které guvernér Gavin Newson získal od federální agentury pro zvládání krize (FEMA). Jsou určena hlavně pro bezdomovce nebo lidi, co potřebují izolovat třeba od vlastních rodin. Byl to první krok a další místa, kam se obytná auta zaparkují, se řeší.

V Los Angeles máme také výstaviště, které teď Národní garda předělala na polní nemocnici pro situaci, že bude potřeba větší počet nemocničních postelí. Dále bylo zajištěno přes 900 hotelových pokojů pro potřebné a bezdomovce, aby mohli být v karanténě. Major vyzval další hotely, ať nabídnou pokoje městu. Zatím žádný kolaps není. Připravujeme se na nejhorší.

„Musíme testovat, testovat a testovat.“

Přátelé, je to šílená krize. Píšu tento text, abyste viděli, jak to funguje lokálně. Amerika je obrovská země a nemůže se všechno řešit jako celek. Proto jsem i porovnával ta čísla, že L.A. County je stejně velká jako Česká republika.

Podle mého názoru se pořád testuje v Americe málo (teď kolem 100 tisíc testů denně). Mělo by se testovat tak třikrát více. Ale věřím, že se to brzy změní. Zároveň mám obrovský strach o podnikatele, firmy a zaměstnavatelé – jak dlouho vydrží. I když je nepopulární volat po obnovení provozu a je považováno za extrémně důležité držet karanténu, tak taky mam pocit, že nesmíme zlikvidovat těmi opatřeními firmy co přináší zaměstnání a platí daně.

martin-kasa0boxed2

Přečtěte si takéKrize mění a digitalizuje společnost. Teď je Pilulka na dvojnásobku, což bude nový normál, říká její zakladatel Martin KasaKrize mění a digitalizuje společnost. Teď je Pilulka na dvojnásobku, což bude nový normál, říká její zakladatel Martin Kasa

Tento týden jsem šel i do japonského supermarketu v Torrance. Máme tady velkou japonskou komunitu a hned jsem byl doslova příjemně překvapen, jak tam vše řešili. Do obchodů se sami rozhodli nepouštět více než 15 lidí. Přitom je to velký supermarket.

solarni-panel

Přečtěte si takéVelká rána pro solární byznys. V úpadku je pionýr oboruVelká rána pro byznys se soláry na střechách domů. V úpadku je pionýr oboru s miliardovými tržbami

Před vchodem stojí ochranka, která to inteligentně organizuje (ti Japonci to fakt umí). Hned po vejití dovnitř tam byla paní uklízečka, která dezinfikovala každý nákupní vozík a košík, než ho předala dalšímu nakupujícímu. Přímo před ním, aby to viděl. Samozřejmě všichni roušky.

Prostě úplně jiná kultura a přemýšlím, jestli tohle není důvod, proč se jim daří lépe bojovat s koronavirem. Je to ostatně cesta, kterou bych chtěl jít. Musíme testovat, testovat a testovat. Pak zavést opatření, jak být více opatrní. Pořád vše čistit a podobně. A snad se brzy začneme krok za krokem (pomalu) dostávat do normálu. Protože zavřené firmy fakt dlouho mít nemůžeme!