O krok blíž k záchraně. Věřitelé schválili ozdravení e-shopu Dedoles, našel i nového investora

Slovenský prodejce známý i díky reklamám s tančícími křečky má pětiletý plán na splacení dluhů. Věřitelé mají dostat zpět 65 procent svých pohledávek.

Peter BrejčákPeter Brejčák

dedoles-kiosk-pezinok-2

Foto: Dedoles

Prodejna společnosti Dedoles

0Zobrazit komentáře

Dlouhodobě rychle rostl. V loňském roce se ale slovenský e-shop s veselou módou Dedoles dostal do problémů, které vyústily vyhlášením ochrany před věřiteli. V Česku zavřel své prodejny a zahájil zde insolvenční řízení. Nyní došlo ke zásadnímu kroku na cestě k ozdravení firmy – její věřitelé minulý týden schválili pětiletý restrukturalizační plán a zároveň našla investora.

Nezabezpečení věřitelé, jako třeba banky, by tak měli v příštích pěti letech získat téměř 65 procent svých pohledávek, informuje slovenský Denník N. Z pohledávek o celkové hodnotě 20,4 milionu eur (486 milionů korun), by měli zpátky dostat více než 13 milionů eur (310 milionů korun). Zabezpečení věřitelé s pohledávkami ve výši 4,6 milionu eur (110 milionů korun) by je měli dostat v plné výši.

„Máme pětiletý plán na splacení našich dluhů ve výši 18 milionů eur,“ cituje deník E15 Jaroslava Chrapka, zakladatele Dedolesu, jenž v reakci na problémy loni v říjnu přenechal pozici ředitele firmy Jánu Cifrovi. Firma je v problémech od jara, kdy přestala být schopná splácet faktury a propustila dvě stě zaměstnanců. Koncem roku pak zavřela kamenné prodejny v Česku, které předtím bylo jejím největším trhem, a vyhlásila zde insolvenční řízení. Na Slovensku probíhá restrukturalizační řízení.

Pro E15 Chrapko zároveň přiznal, že má podepsané smlouvy s novým investorem, což je zahrnuté ve schváleném restrukturalizačním plánu. Jméno neprozradil, do firmy by ale měl vložit deset milionů eur, zhruba 240 milionů korun ve formě konvertibilní půjčky. Dedoles přitom loni utržil 61 milionů eur (1,5 miliardy korun), což je meziroční propad o přibližně třetinu z 93 milionů eur (2,2 miliardy korun).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Pracujeme na ozdravení firmy, optimalizujeme všechny náklady včetně marketingu, aby každé euro bylo vynaložené co nejefektivněji a umožnilo nám zachovat si také naše marže. Zaměřujeme se i na celkové zkvalitnění služeb, jako je například vybavování objednávek,“ řekl Chrapko pro slovenský Forbes.

Dalším krokem pro Dedoles je nyní schválení výsledku schůze věřitelů soudem. „Soud posuzuje, jestli se naplnily zákonné podmínky restrukturalizace. Jsem přesvědčen, že my jsme všechny požadavky dodrželi a měl by rozhodnout v náš prospěch. Po právní restrukturalizaci pak následuje ta ekonomická, ve které je zásadní, aby firma splácela všechny své závazky podle termínu podle stanoveného plánu,“ dodal Chrapko.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Notino posiluje Jonáš Čumrik alias Johny Machette. Českou online parfumerii má přiblížit mladé generaci

Zaměřit se na lepší marketing v online světě a oslovit tím mladší generace chce Notino, které si na to najalo zkušeného influencera v důchodu.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jonas-cumrik

Foto: Notino

Jonáš Čumrik nastupuje do Notina

0Zobrazit komentáře

Největší internetový obchod s parfémy a kosmetikou v Evropě je z Česka. Jmenuje se Notino, vybudoval ho Michal Zámec a předloni prodal zboží za 18 miliard korun. Loňské výsledky zatím neprozrazuje, ale je jasné, že se v růstu ideálně nebude chtít zastavit. Proto do firmy nastupuje Jonáš Čumrik, třicetiletý odborník na marketing na sociálních sítích, který je známý také pod pseudonymem Johny Machette. Do Notina přichází na nově vytvořenou pozici Strategy & Idea Director, z níž se bude snažit přiblížit parfémy a další zboží od Notina mladé generaci spotřebitelů včetně Generace Z a mileniálů, což jsou zejména současní dvacátníci až třicátníci.

„Cíl je vcelku jasný. Vybudovat brand, jenž bude pozitivně vnímán generací, kterou spousta firem přehlíží. Vždyť jen v České republice více než 79 procent značek nemá žádnou strategii pro Gen Z. Chci, aby můj tým potřeby mladé generace vnímal, věnoval jim pozornost a nebral je na lehkou váhu,“ říká Jonáš Čumrik. Notino dnes působí na sedmadvaceti evropských trzích, kde provozuje šestadvacet prodejen, ale silné je především v online světě. Ročně prodá přes 100 milionů produktů a podle svých údajů oslovuje přes 24 milionů zákazníků po celé Evropě. Nově chce ještě více zacílit na mladší generace, a to třeba prostřednictvím otevření účtu na TikToku či zapojováním influencerů.

Právě těmto oblastem se dlouhodobě věnuje Čumrik, který na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy vede vlastní předmět zaměřený na marketing napojený na influencery. V posledních deseti letech nejprve na internetu budoval osobní brand spojený s pseudonymem Johny Machette, spolupracoval s firmami jako O2, Coca-Cola či Procter & Gamble a naposledy působil v agentuře katz83 Tomáše Jirsy, v níž se věnoval především aktivitám pro T-Mobile. Novinkou v Notinu pro něj je, že nebude jen samostatnou jednotkou, ale jeho úkolem bude vybudovat celý tým pro rozvoj online komunikace.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jonáš je člověk, který se na věci dívá nevšedním pohledem. Srší novými nápady a jeho síla je v oblastech, ve kterých máme ještě jako firma co dohánět,“ říká Radek Ondrášik, marketingový ředitel Notina. Jelikož firma za poslední rok výrazně navýšila nabídku svého sortimentu, v němž je přes 100 tisíc produktů od dvou a půl tisíce značek, a plánuje dál růst, potřebuje také lépe pracovat s objevitelností a vyhledatelností produktů a jejich prezentací v online světě. Zároveň se Notino snaží pomáhat zákazníkům vybírat tu správnou kosmetiku, která jim bude vyhovovat, což je směr, který zaujal Jonáše Čumrika.

„Snažit se co nejvíce zjednodušit život zákazníkům, zaměřit se na segment zdraví, podporovat wellbeing a chovat se zodpovědně byla slova, která se mnou rezonovala. Jedná se o oblasti, které osobně považuji za důležité a jsem rád, že se na jejich rozvoji mohu podílet,“ dodává Čumrik, který se s nadsázkou označuje za „influencera v důchodu“. Přestože na svůj kanál na YouTube už prakticky nepřispívá, má na něm přes 230 tisíc odběratelů a jeho hit Se zbláznim přes 21 milionů zhlédnutí. Aktuálně je aktivní zejména na Instagramu, kde má jako @johnymachette přes 174 tisíc sledujících.