Obrat se nekoná, Mall Group s Allegrem u nás během tří měsíců propálily přes půl miliardy
E-commerce gigant Allegro ukázal výsledky za první čtvrtletí. Zatímco polské operace mu dále rostou, u nás pokračuje ve výrazné ztrátě.
Allegru se daří doma v Polsku, ale u nás je situace už méně veselá. E-commerce hráč, pod kterého spadá i Mall Group včetně e-shopu CZC, ve čtvrtek publikoval své hospodářské výsledky za první tři měsíce letošního roku. V Polsku firma nadále roste – celkem prodala zboží (GMV) za více než 79 miliard korun s meziročním růstem o deset procent. Silná byla také ziskovost (EBITDA) na úrovni přes 4,7 miliardy korun s meziročním růstem o 36,6 procenta.
Zato pohled na mezinárodní působení nadále ukazuje nepříznivý vývoj. Právě sem Allegro zařazuje výsledky skupiny Mall Group z pěti zemí, e-shop CZC, ale také tržiště Allegro.cz a nedávno spuštěné Allegro.sk. Navzdory vstupu tržiště na nový trh zaznamenal celkový objem prodaného zboží meziročně propad o 8,1 procenta na 4,2 miliardy korun.
I když výrazně, a to až o 75 procent, stoupl počet prodaného zboží na šest milionů kusů, průměrná útrata v přepočtu na jednoho nakupujícího klesla o 26,6 procenta na necelé čtyři tisíce korun. To dokazuje, že i když stoupá počet zákazníků Allegra, nakupují na něm spíš menší a méně cenné zboží, než jak byli zvyklí například na e-shopech Mall a CZC. Indicie a zákulisní informace už dříve naznačovaly, že CZC zvoní umíráček.
To následně vede i ke stoupající ztrátě (upravená EBITDA) – během letošního prvního kvartálu ve srovnání se stejným obdobím loni se navýšila o 63,7 procenta na 661 milionů korun. Zatímco ztráta českého a slovenského tržitě Allegro dosáhla 320 milionů korun, segment Mall Group ji vykázal na úrovni 350 milionů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsKvůli tomuto vývoji ostatně muselo Allegro již dvakrát účetně snižovat hodnotu Mall Group, naposledy o tom informovalo v březnu – z původní více než dvacetimiliardové valuace zůstala už jen čtvrtina. Allegro se přitom dlouhodobě snaží otočit byznys Mall Group do kladných čísel, což bylo i jedním z důvodů hromadného propouštění zaměstnanců z e-shopů Mall a CZC na jaře.
„Allegro postupně transformuje značky Mall a CZC na efektivní obchodníky na Allegru. Pokles hrubého objemu prodaného zboží a tržeb v segmentu Mall stlačil příslušné hodnoty v prvním čtvrtletí níže, než se očekávalo v celém mezinárodním segmentu, ale postupná transformace a zahájení provozu nových platforem se promítly do nižší než očekávané upravené ztráty (EBITDA) v mezinárodním segmentu,“ doplnila společnost v tiskové zprávě.
Allegro spouštělo své tržiště v Česku v průběhu loňska – a kvůli obřím výdajům na marketing vykázalo větší ztrátu než Mall Group a CZC v pěti zemích dohromady. Na Slovensku k tomuto kroku došlo v březnu. Další země v regionu by pak měly následovat.
„Allegro.sk následovalo Allegro.cz po méně než roce, protože nyní máme k dispozici návod pro mezinárodní expanzi. Náš model expanze je nenáročný na aktiva, což znamená, že s každým spuštěním klesají kapitálové investice a zároveň se zvyšuje pokrytí a odemyká nové GMV,“ komentoval Roy Perticucci, generální ředitel Allegra.