Od kontroly gramatiky až k jednorožci. Miliardové Grammarly dnes na zlepšení angličtiny využívá 20 milionů lidí

grammarly-kancelare-1

Kanceláře Grammarly v Kyjevě

0Zobrazit komentáře

Miliardový startup, který rychle roste, ale zároveň je již roky profitabilní. Mezi největšími startupy typu Uber, Airbnb nebo WeWork jde o poměrně nevídaný fenomén, byť by to tak vlastně nakonec mělo být u všech firem, které už překonaly svou počáteční fázi obrovského růstu a překlopily se ve víceméně klasický byznys. Mezi takové fenomény se zařadil už dávno i původem sanfranciský startup Grammarly.

V roce 2009 ho založila dvojice Alex Shevchenko a Max Lytvyn, která měla jediný cíl – automaticky vylepšovat psaný text tak, aby obsahoval co nejméně gramatických chyb. Od té doby se nástroj na bázi umělé inteligence posunul o několik úrovní výše a dnes mimo kontroly gramatiky dokáže hlídat i tón textu zprávy, posloupnost, zajímavost nebo odhadovaný dopad textu na čtenáře. Jednotlivé věty umí navíc zkontrolovat i s dalšími texty na internetu a pohlídat, aby uživatel náhodně odněkud příliš nekopíroval.

To vše v rámci webové či mobilní aplikace nebo rozšíření do prohlížeče. S Grammarly pracuje už nějakou dobu také Google, který umožnil integraci do dokumentů nebo tabulek, kde pak Grammarly všechny zmíněné věci hlídá. A co víc, startup se díky tomu všemu už po dvou letech fungování překlopil do černých čísel a nikdy tak nepotřeboval zásadnější investice jen proto, aby se vůbec udržel nad vodou.

grammarly

Dnes Grammarly využívá na 20 milionů aktivních uživatelů denně a služba se chce naplno zaměřit na větší firmy, které by mohly nástroj používat hromadně a v rámci svých existujících nástrojů, jako je právě online platforma Googlu, MS Office nebo třeba Slack.

Právě na to nyní Grammarly získává další investici ve výši 90 milionů dolarů, v přepočtu 2,1 miliardy korun, což startup nově řadí mezi takzvané jednorožce, tedy firmy s hodnotou více než jedné miliardy dolarů. Jde o teprve druhou investici do firmy, která z většiny plyne od amerického investičního fondu General Catalyst – ten ostatně přispěl největší částkou i v předchozím 100milionovém kole.

toyota-e-palette01

Přečtěte si takéOlympiáda bez řidičů. Toyota bude v Tokiu vozit sportovce v plně samořízeném vozítkuOlympiáda bez řidičů. Toyota bude v Tokiu vozit sportovce v plně samořízeném vozítku

Peníze by dle šéfa firmy, Brada Hoovera, měly samozřejmě sloužit i k další expanzi a integraci do více různých nástrojů. Digitální komunikace v dnešním světě již pomalu převažuje, především pak v pracovní sféře, a dle něj je tak třeba dbát na to, jakým způsobem se s ní prezentujeme. Chyby se bohužel stávají a Grammarly s nimi chce efektivně bojovat, ať už uživatel píše e-mail, textovou zprávu nebo na sociálních sítích.

Základní verze služby je přitom zdarma, což byl krok, který dokáže Grammarly na platformu přivést poměrně velký počet aktivních uživatelů. V základu jde nicméně používat pouze běžnou kontrolu gramatiky. Těmto uživatelům poté nabízí prémiové členství, které začíná v ročním plánu na necelých 12 dolarech za měsíc, a nabízí právě rozšířené funkce jako kontrolu čtenosti psaného projevu, návrh alternativních slov, kontrolu plagiátorství a další služby.

grammarly2

I Grammarly si přitom prošlo mnoha složitými fázemi. Uživatelé se například hromadně báli toho, že když je rozšíření kontroluje prakticky na každém kroku, zda nějakým způsobem nevyužívá nasbíraná data, zadané texty či podobně. Firma ale neustále zdůrazňuje, že vydělává jen a pouze na placených členstvích a data žádným způsobem dále nezneužívá nebo neprodává. A to ani k zobrazování reklam.

Nepomáhají tomu pochopitelně ani sáhodlouhé obchodní podmínky, se kterými musí uživatelé souhlasit. Nicméně zdá se, že tento přístup firmě, kterou založili Shevchenko a Lytvyn, vychází. Do roku 2011 byla dvojice ještě poměrně aktivní, od doby, kdy se firma přehoupla do černých čísel nicméně startup vede zmíněný Brad Hoover.

Nutno zmínit, že služby 20 milionům aktivních uživatelů nabízí Grammarly pouze v angličtině, a ani s novou investicí nemá přijít rozšíření na další jazyky. Produkt je tak komplexní, že se stále nepodařilo naplno ovládnout ani angličtinu – navíc je otázkou, kolik peněz je na dalších jazykových mutacích. Ani to ale nebrání růstu, jelikož na zmíněných 20 milionů startup vyrostl z pouhé třetiny za dva poslední roky.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym