Odolává čínskému Goliášovi, ale také s ním čile obchoduje aneb Jak to funguje na Tchaj-wanu

Tchaj-wan sice není samostatná země, není to ale ani Čína. Je to stát nestát, samostatný nesamostatný, taková asijská princezna koloběžka.

Tchaj-pej, hlavní město Tchaj-wanu

0Zobrazit komentáře

Česko samo sebe nazývá srdcem Evropy, Tchaj-wan sebe zase srdcem Asie. Podobnost není jen v zeměpisných orgánech, ale i tržní. Když se Tesco v roce 2005 domlouvalo s Carrefourem na rozdělení euroasijského trhu, Carrefour nabídnul své české (a čtyři slovenské) supermarkety výměnou za ty ostrovní na Tchaj-wanu. Obě země spojuje i podobná fáze rozvoje startupového trhu a všudypřítomný apel na inovace. Jak vypadá realita přímo na místě?

Tchaj-wan vehementně šlape do všeho nového – od přepravy drony po pohřbívání zvířátek v metaverzu. Zároveň ale nezapomíná na zpevňování svého „silikonového štítu“, jak se nazývá jeho nepostradatelnost na světovém trhu s polovodiči. V loňském roce mělo na Tchaj-wan proudit až 65 procent příjmů z globálního polovodičového trhu. Většinu má přitom na svědomí největší hráč v oboru, společnost Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC).

Polovodiče stojí za všemi chytrými součástkami a elektronikou – bez nich nic nenakódujeme, nenafotíme ani nenapíšeme tento článek. Aby toho nebylo málo, tak tchaj-wanské firmy vyrábí také drtivou většinu těch nejvyspělejších čipů, bez kterých se zase neprojedeme v autonomní budoucnosti automobilů.

Tchajwanská pozice

Když se vám představuje český konzul na Tchaj-wanu, používá k popsání své diplomatické role termín „Velký vezír“, na vizitce má ale napsáno „Representative“. Termín velvyslanec je totiž jen pro suverénní státy, což Tchaj-wan podle OSN (ani České republiky) není. Formálním názvem ostrova je Čínská republika a oficiálně je to kvazi-samostatné území Čínské lidové republiky.

Tchajwanská továrna TSMC na výrobu polovodičů

Tchaj-wan má vlastní armádu, vládu, daňovou politiku, vesmírný program a svého medvěda. Jeho pozice ale zároveň nedovoluje „Velkému vezírovi“ titulovat se velvyslanec. Čínský velký bratr totiž nemá rád, když se o Tchaj-wanu mluví jako „o státu“. V roce 2021 se herec John Cena v jednom rozhovoru promující nový film Rychle a zběsile takto „prořekl“ a musel pak rychle a zběsile nahrát veřejný omluvný vzkaz (v čínštině).

Tchaj-wan tedy sice není samostatná země, není to ale ani Čína. Je to stát nestát, samostatný nesamostatný, taková asijská princezna koloběžka, oblečená neoblečená. Princezna, která teď navíc otevírá jeden z největších investičních fondů pro region střední a východní Evropy. Taiwania Capital s penězi Národního rozvojového fondu má pro střední a východní Evropu připravených 200 milionů dolarů, v přepočtu téměř 4,5 miliardy korun.

Panda a medvěd

Veřejná prohlášení Číny, že je potřeba zatoulané ostrovní území jednou provždy sjednotit s pevninou, se stala zdejším denním rýžovým chlebem. Stejně tak čínská vojenská cvičení hned vedle hranic a časté překračování hranic vzdušného prostoru. Přímé boje se ale zatím drží jen v symbolických a podnikatelských zákopech – v prostoru takzvané soft power. Šťouchnutí jsou někdy lehká, jindy lehkovážná, někdy vážná. Tchaj-wan například dlouhodobě odolává čínské pandí politice i roztomilosti. Místo pandy používá jako semioficiální státní symbol svého ostrovního endemického černého medvěda.

Pevnina zase svou domnělou svrchovanost stvrdila tím, že v roce 2012 dala obrázek známého tchajwanského jezera na hlavní stranu čínského pasu. Pamatujete na film Světová válka Z? Zombie virus, se kterým bojoval Brad Pitt, měl původně pocházet z Číny, ale kvůli světové velikosti čínského filmového trhu se nakonec nemrtvá apokalypsa zrodila na Tchaj-wanu. Aktuální roztržkou je nedávné rozhodnutí tchajwanské vlády zakázat aplikaci TikTok na všech zařízeních vlastněných státem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tchaj-wan bývá vykreslován jako David, který odvážně odolává obrovskému Goliášovi. Analogii by ale bylo nutné rozšířit o to, že by David měl s obrem rozjetý velký byznys a zaměstnával ho na výrobu praků. Většina tchajwanských technologických firem má totiž výrobny v Číně – ta totiž nemá „byznysové neduhy“ demokratické společnosti, a tak Tchaj-wan přes všechny vzájemné šťouchy vehementně využívá čínskou levnou pracovní sílu.

Jak to funguje? Na Tchaj-wanu se průměrná mzda pohybuje v přepočtu kolem 35 tisíc korun, mají tu odbory, pevnou pracovní dobu a proplacené přesčasy. V pět se prostě odchází. A když se vám náhodou protáhne schůzka, může se vám snadno stát, že vám zhasnou a zamknou vás v budově – a to nehledě na to, že tam sedíte s ředitelem. Přitom ale do ostrovních veřejných institucí nesmí výrobky ani technologie s čínským původem.

taiwan-map

Foto: Google Maps / CzechCrunch

Nejbližším sousedem Tchaj-wanu je Čína

Často tedy dochází k paradoxní situaci. Například ostrovní výrobce DronesVision nemůže své armádní drony dodávat vlastnímu státu, protože má vrtule z Číny. V posledních měsících také Spojené státy vyhrožují zákazem využívání a dovozu některých vyspělých komponentů z Číny. To by ale pocítily i tchajwanské firmy, které sice jsou největším producentem polovodičů a jedním z největších výrobců součástek na světě, ale k jejich finiši často využívají své čínské kolegy.

Taková keramická anténa se vypálí a vyrobí na Tchaj-wanu, ale k přesnému doladění frekvencí a zabalení výrobků dochází v Číně. Finální produkt tchajwanského výrobce tak odchází z Číny a zůstává otázkou, jak se k takovým polovodičům Američané postaví.

Jak moc to medvěda pálí

Na Tchaj-wanu se potkáte s názory odlišnými jako duha. Od volání po okamžité nezávislosti až po návrat k velkému pevninskému tátovi. Někdo bere čínské výhružky jako tlachání, jiný jako důvod se přihlásit do aktivních záloh. Ty mají v logu medvěda se samopalem a v loňském roce získaly darem 33 milionů dolarů (730 milionů korun) od miliardáře Roberta Tsaa, zakladatele první tchajwanské firmy s polovodiči zvané United Microelectronics Corporation (UMC).

I mezi největšími zastánci nezávislosti panuje ekonomický pragmatismus. „Mám v Číně spoustu přátel, máme tam výrobu a několik poboček, Čínu rozhodně potřebujeme,“ říká Ellen Lee, obchodní ředitelka firmy Adam Tech. „To ale neznamená, že se od nich nechci co nejdříve osamostatnit. A kdyby zaútočili? To bych šla okamžitě bojovat za svou zemi,“ dodává.

„Nejchytřejší zemí druhé světové války bylo Česko – hned vedle nacistické mocnosti, přitom přežilo s minimálními ztrátami. Jak finančními, tak na životech,“ vysvětluje svůj pročínský postoj Frank Lin z National Formosa University ze západního okresu Jün-lin. Tchajwanské firmy podle něj s pevninou spolupracovat mohou, univerzity nikoli, což považuje za chybu.

Čísla ale mluví za vše – a pravda je, že absolutní většina Tchajwanců podporuje nějakou verzi současného statu quo. Pro úplné (a co nejčasnější) spojení s Čínou je podle posledních průzkumů, které zveřejňuje Centrum volebních studií při Národní univerzitě Čcheng-čch‘, jen 1,3 procenta obyvatel. Pro brzké úplné osamostatnění pak 5,3 procenta. Naprostá většina ostrovanů se vyjádřila pro udržení stávajícího kočkopsa.

Krypto loni obsadilo Super Bowl, letos má utrum. Přes 200 milionů padlo na pivní spot se Serenou Williams

Překoná někdo loňský geniální výstup kryptoburzy Coinbase? Možná bývalá tenisová jednička, která ve finále NFL udělá promo pivu a golfu.

Filip HouskaFilip Houska

serena_1

Foto: Anheuser-Busch

Herec Brian Cox a bývalá tenistka Serena Williams

0Zobrazit komentáře

Super Bowl, ostře sledovaný největší sportovní svátek ve Spojených státech, loni po stránce reklam s velkým náskokem ovládla kryptoměnová burza Coinbase se svým dokonalým marketingovým tahem. A ani několik dalších kryptofirem neváhalo za půl minuty reklamního prostoru platit obrovské sumy. Letos je však situace jiná. Žádná kryptoměnová společnost do nejexkluzivnějšího reklamního času nezamíří. A na vině je i velká kauza okolo FTX, kvůli které řada podniků své plány přehodnotila. Naopak velký prostor dostává bývalá tenistka Serena Williams.

Z neděle na pondělí se v Arizoně odehraje další ročník sportovní události, která přitahuje zraky nejen fanoušků amerického fotbalu, ale díky svému bohatému programu během poločasové pauzy i široké veřejnosti, jež tomuto sportu jinak tolik holdovat nemusí. Super Bowl, finálový zápas a vrchol ligy NFL, je zkrátka nesmírný tahák, kterému zvýšenou pozornost věnují i firmy.

Jen ve Spojených státech sleduje Super Bowl nevídaná masa lidí. Největší sledovanost padla před osmi lety, kdy se na finále dívalo přes 114 milionů Američanů, loni si zápas nenechalo ujít téměř 100 milionů diváků. Není proto divu, že se firmy snaží alespoň drobnou část této divácké obce oslovit – a neváhají za to utrácet astronomické sumy. Pokud je totiž Super Bowl slavný pro něco jiného než samotnou hru, jsou to reklamy.

Prostor pro třicetivteřinový reklamní spot letos vychází až na zhruba sedm milionů dolarů, tedy více než 150 milionů korun. To je přibližně o půl milionu dolarů více než loni, o 3,5 milionu dolarů více než v roce 2010 a zhruba o 6,5 milionu dolarů více než v roce 1985. Firmy ale jednoduše na největší sportovní události Ameriky chtějí být vidět, proto se i tento rok všechny volné reklamní prostory vyprodaly.

statista

Foto: Statista

Vývoj sledovanosti Super Bowlu v letech

Vyprodání reklamního prostoru po dobu celého Super Bowlu pro agenturu AP potvrdil Mark Evans, výkonný ředitel sportovní divize společnosti Fox, která zápas vysílá. Standardně během zápasu inzeruje osmdesát až sto společností – pokud se tedy bude brát nejnižší hranice a jednoduchou matematikou se vypočítá celkový reklamní příjem Foxu, jde o částku okolo 560 milionů dolarů, asi 12,4 miliardy korun.

Na sumě se nicméně letos nepodílí žádné firmy z kryptoměnového průmyslu, které v minulém roce Super Bowl naprosto ovládly. Ať už šlo o burzy Coinbase, která na obrazovce nechala poletovat obyčejný QR kód, Crypto.com s Mattem Damonem v hlavní roli nebo FTX, která zaplatila komiku Larrymu Davidovi, aby kryptoměny před zraky desítek milionů lidí propagoval. A velkou zásluhu na tom, proč na letošním zápase nejsou, má právě poslední zmíněná.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kauza okolo podvodného jednání Sama Bankmana-Frieda, zakladatele dnes už zkrachovalé kryptoměnové burzy FTX, před pár měsíci obletěla svět a vyvolala šokovou vlnu, která se dotkla celé kryptoscény. Vypařily se miliony dolarů, vytratila se důvěra investorů… Jako by se digitální měny a na ně navázané projekty najednou ocitly nad propastí, do které dříve nebo později spadnou. Teď se situace dostává do normálu, ale už to není jako dřív.

Jak vidno, projevilo se to i na Super Bowlu. Ještě před prasknutím bubliny okolo FTX, za což jejímu zakladateli hrozí přes sto let vězení, si reklamní prostor na letošním finále „zamluvily a zkompletovaly“ dvě kryptoměnové firmy – a další dvě to silně zvažovaly. Po krachu FTX ale od svých smluv – jak dále zmiňuje Evans z Fox Sports pro AP – odstoupily. „Nulové zastoupení v této kategorii,“ dodal stroze.

Tenisová hvězda na golfu s pivem

Tím, že z letošního Super Bowlu, ve kterém se proti sobě postaví týmy Kansas City Chiefs a Philadelphia Eagles, vypadly firmy z krypta, zbylo více prostoru pro jiné. Největším inzerentem je americký pivovar Anheuser-Busch, který má tři minuty vysílacího celostátního času za zhruba 42 milionů dolarů. A právě ten za stojí dost možná jedním z nejočekávanějších spotů, který tam bude puštěn.

Hlavní roli v něm má bývalá tenisová hvězda Serena Williams, která se po boku herce Briana Coxe a dalších objeví na golfovém hřišti, kde propaguje pivo Michelob Ultra. Minutová reklama, která měla údajně stát okolo deseti milionů dolarů (přes 220 milionů korun) navíc vzdává hold kultovnímu golfovému snímku Caddyshack z roku 1980.

apple-severance-emmy

Přečtěte si takéSkvělé komedie, sci-fi i kriminálky. Je Apple TV+ nové HBO?Skvělé komedie, napínavé sci-fi, chytré kriminálky a F1. Je Apple TV+ nové HBO?

Vedle tohoto spotu by pak držitelka třiadvaceti grandslamových trofejí, která svou kariéru ukončila loni v září, měla figurovat také v reklamě francouzské lihovarnické společnosti Rémy Martin. Své místo během Super Bowlu bude mít mimo jiné herec Adam Driver, známý pro roli Kyla Rena v nových filmech ze světa Star Wars. Toho si najala firma Squarespace.

Co se dalších reklam týče, vysílány budou i ta od T-Mobilu (s Johnem Travoltou), Booking.com (s Melissou McCarthy), Rakutenu (s Aliciou Silverstone), Paramountu (se Sylvesterem Stallonem) nebo Netflixu ve spolupráci s General Motors, kde se objeví Will Ferrell. O velmi očekávané poločasové hudební vystoupení se pak postará Rihanna.