Oldřich Neuberger: Internetové trendy v roce 2018

Olda NeubergerOlda Neuberger

Oldřich Neuberger

0Zobrazit komentáře

Právě vyšel Internet Trends Report pro rok 2018. Nejdůležitější technologické statistiky a trendy sleduje Mary Meekerová, která do svého každoročního přehledu zahrnuje vše od mobilních zařízení po konkureční boj mezi technologickými giganty. Její zpráva o internetových i technologických trendech čítá 294 slajdů, tady je to nejdůležitější.

V roce 2018 bude mít přístup k internetu přibližně polovina světové populace, tedy 3,6 miliardy lidí. Ačkoli počet uživatelů internetu stoupá, procento rychlosti růstu se rok od roku snižuje. Levnější telefony zaplavily i rozvojový svět a není už moc kam rychle růst. Čas strávený na mobilních zařízeních online dále roste. V roce 2016 to bylo 5,6 hodiny, v roce 2017 už 5,9 hodiny denně. A firmy, na jejichž službách čas trávíme, si přijdou na své. Facebooku narostla ziskovost na uživatele během posledních tří let na dvojnásobek. Průměr sledování video obsahu na mobilních zařízeních roste každý rok o deset minut denně.

Služby, vzdělávání i kryptoměny

Kryptoměny: Zájem o kryptoměny už nestoupá, ale doslova tryská a exploduje. Počet uživatelů populární kryptosměnárny Coinbase se totiž od ledna 2017 téměř ztrojnásobil.

trezor-m1

Přečtěte si takéČeská kryptoměnová peněženka nové generace Trezor T míří do oficiálního prodejeČeská kryptoměnová peněženka nové generace Trezor T míří do oficiálního prodeje

Hlasové technologie: Podobně raketovým procesem procházejí i technologie rozpoznávání řeči. Ty dosáhly totiž 95% přesnosti. Konkrétně u produktu Amazon Echo to znamenalo od konce roku 2017 prodejní boom: Za pět měsíců se zvýšil počet prodaných kusů z 10 milionů na více než 30 milionů.

trendy-2018-1

Vzpomeňte si na svých posledních deset plateb. Jakými způsoby jste platili? V USA už jenom 40 % plateb proběhne cash přímo v obchodě, zatímco 60 % zahrnuje všechny způsoby plateb přes internet

E-commerce: Růst elektronického obchodování se stále zrychluje. Už 13 % všech maloobchodních nákupů se odehrává online. Zásilkové firmy se tomu přizpůsobují a zvětšují své kapacity. Stále více lidí totiž začíná hledat konkrétní produkty přímo na Amazonu místo klasického vyhledávače (v USA kde dominuje) .

trendy-2018-2

Ubytování přes Airbnb vyjde levněji. Např. v New Yorku ušetříte díky Airbnb ve srovnání s hotelem 120 dolarů za noc. V Berlíně už ale nejsou rozdíly tak znatelné — noc v hotelu vyjde přibližně o 12 dolarů dráž než ubytování přes Aibnb

Doprava: Na Uberu, který v roce 2017 vyrostl o 50%, láká řidiče především pracovat kdykoli chtějí a nastavit si pracovní dobu v souladu s osobním životem. Jezdit Uberem se oproti vlastnictví auta často i vyplatí. A nebo používat carsharing. Ten se v roce 2017 zdvojnásobil.

Freelancing: Zaměstnanci touží po vlastním sebeřízení a častější práci z domova. A pilní freelanceři rostou jako houby po dešti. Právě díky technologiím mohou lidé na volné noze snáze najít práci, a to nezávisle na tom, zda ji vykonávají z centra Prahy nebo hotelu na Bali. Díky jednoznačným výhodám freelancingu roste počet lidí na volné noze třikrát rychleji.

trendy-2018-3

Nabídka prací z domova a počet pracovníků “na dálku” rychle roste

Zdraví: Technologizace zdraví je trend který v České republice zatím nespatřujeme. Podle zahraničí tedy čekejme virtuální AI lékaře, komunikaci s lékárníkem v messengeru či čistě počítačová diagnostická centra.

trendy-2018-4

Uživatelé personalizaci chtějí čím dál více

Personalizace: Boj o soukromí, ať už kvůli kauzám Facebooku nebo GDPR nemění fakt, že 79% lidí rádo sdílí osobní data, pokud z toho mají užitek. Jen 66% je ale chce sdílet s rodinou.

Čína: Čísla v Číně jsou pořád větší. V top dvacítce největších internetových služeb už vyrovnává Spojené státy. Dále výrazněji dominuje v dodávkách mobilních telefonů. Především ale obrovsky nastupuje v počtech absolventů univerzit a postgraduálních titulů. A online video tam předehnalo televizi.

Vzdělávání: Celoživotní vzdělávání táhne. Klasickým rekvalifikačním kurzům pomalu zvoní hrana. Zaměstnanci hledají totiž stále častěji vzdělávací a rekvalifikační online kurzy nebo se chtějí vzdělávat prostřednictvím videí na YouTube. Stále více lidí má také potřebu udržet krok s novými požadavky na práci.