Pilulka je menší a menší, pokračuje v pádu – loni jí tržby klesly o třetinu. Letos má přijít obrat
V roce 2024 skupina čítající e-shop i kamenné prodejny utržila 1,35 miliardy korun. Od loňského roku řídí záchranu firmy tým Tomáše Čupra.
Se zpožděním oproti minulým letům zveřejnila lékárenská skupina Pilulka své předběžné výsledky za rok 2024. Potvrdilo se v nich to, co vedení firmy naznačilo už v září: že společnost, jež byla ještě během covidu považovaná za jeden z neúspěšnějších příběhů české e-commerce, nemá daleko k volnému byznysovému pádu. Meziročně se totiž propadla o více než třetinu.
Česká e-commerce zažila v roce 2024 návrat do růstových hodnot, protože poté, co se v letech 2022 a 2023 opakovaně zmenšila, loni už opět povyrostla. Podle dat Asociace pro elektronickou komerci a nákupního rádce Heureka utratili Češi minulý rok na internetu 194 miliard korun, což představuje nárůst o pět procent. Jenže Pilulky se toto vzedmutí nedotklo, právě naopak.
„Ani intenzivní postup v transformaci nestačil k tomu, aby společnost navýšila obrat oproti roku 2023. Její obrat v roce 2024 činil 1,35 miliardy korun, o 36 procent méně než o rok předtím,“ stojí ve zprávě pro investory, kterou Pilulka zveřejnila na svém webu. Pro ilustraci – v roce 2021 utržila jen na internetu víc, než za rok 2024 v online i offline dohromady. Nynější čísla jsou zatím neauditované výsledky a není do nich zahrnutá franšízová síť lékáren.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
V témže dokumentu online lékárna uvedla, že počet objednávek v e-shopu v Česku a na Slovensku jí spadnul o 41 procent (na více než 720 tisíc) a i přes inflaci se snížila jejich průměrná hodnota. Celou skupinu tak ekonomicky nad vodou udržely její kamenné lékárny: „Na rozdíl od e-shopu fungovala síť lékáren stabilně, stejně jako v předchozích letech.“
Původně přitom zakladatelé Pilulky bratři Petr a Martin Kasovi plánovali pro rok 2024 tržby na úrovni 1,8 miliardy korun a pozitivní EBITDA, tedy hrubý zisk před daněmi a odpisy. I ten se ale kvůli horším než očekávaným výkonům nedostavil. V průběhu roku se ale rozběhla intenzivní transformace a ta by prý už černá čísla měla přinést. Tržby podle zprávy mají zůstat zhruba stejné.
Strůjcem záchrany Pilulky je aktuálně tým zakladatele Rohlíku Tomáše Čupra a jeho fondu TCF. Z aktivního vedení společnosti se stáhli sourozenci Kasovi, dočasným generálním ředitelem, který kormidluje přeměnu společnosti, se stal slovenský manažer Peter Klekner.
Tomáš Čupr momentálně Pilulku fakticky ovládá na základě půjčky ve výši 80 milionů korun, kterou problémy zmítané firmě loni poskytnul. Díky ní získal i opci na převzetí majority ve skupině.
S akciemi Pilulky se od roku 2020 obchoduje na trhu Start pražské burzy. V lednu 2022 dosáhly svého vrcholu a jejich cena se vyšplhala na 1800 korun. Od té doby už ale následoval pozvolný a soustavný pokles – nedávno přitom prolomily magickou hranici sta korun.
Důležitou roli v jejich cenovém sešupu posledních týdnů sehrál i dlouholetý spolupracovník bratrů Kasových a člen dozorčí rady Pilulky Marek Krajčovič, který vyprodává svou akciovou pozici. Když vysoce postavení manažeři firem začnou prodávat akcie, obvykle to pro trh nesymbolizuje nic dobrého a začnou je následovat.
Přejít do diskuze
CzechCrunch Jobs
-
CzechCrunch Weekly
V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.
Vyhledávání
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.