Písnička, která zachraňuje životy. Megahit amerického umělce Logica dle nové studie odradil lidi od sebevraždy

Filip HouskaFilip Houska

Americký rapper a producent Logic

0Zobrazit komentáře

Předtím, než vydal přelomovou desku Everybody, objížděl slavný americký rapper Logic během svého turné domácnosti od Los Angeles po New York, aby jim rozdával jídlo. Chtěl tak pomoci lidem ve složité životní situaci. Několikrát přitom zaslechl, že jim jeho hudba zachránila život. Nejprve nevěřil, protože své skladby s tímto cílem nepsal. Pak se ale rozhodl jednu takovou nahrát – a vědecká studie ukazuje, že opravdu mohla být významný pozitivní dopad.

Řeč je o písničce s názvem 1-800-273-8255, kterou Logic nahrál v dubnu roku 2017 a postupem času se stala jedním z jeho největších hitů. Jen na YouTube už dokázala nastřádat více než 430 milionů zhlédnutí a ke konci loňského roku překonala magickou hranici jedné miliardy přehrání na Spotify. Čím je tak zajímavá? Názvem a svým příběhem.

Číslo 1-800-273-8255 je totiž telefonní kontakt americké linky pro prevenci sebevražd a sebevraždami se zabývá celá píseň. „První verš je z pohledu člověka, který volá na linku důvěry a chce spáchat sebevraždu. Chce se zabít. Chce ukončit svůj život,“ popisoval Logic před čtyřmi lety úvod skladby v rozhovoru pro magazín Genius.

Jednatřicetiletý rodák z amerického Marylandu prý v koutku duše věřil, že by tato skladba skutečně mohla někomu pomoci a inspirovat ho k tomu, aby na linku pro prevenci zavolal a snažil se své problémy řešit s odborníky. A jak nyní ukazuje nová studie, hit s dvěma nominacemi na cenu Grammy měl několika procentům Američanů doopravdy pomoci.

Studie publikovaná ve vědeckém časopisu British Medical Journal, o které informuje i deník Washington Post, zjistila, že americká linka pro prevenci sebevražd po třech velkých událostech spojených se skladbou 1-800-273-8255 zaznamenala zhruba sedmiprocentní nárůst hovorů oproti počtu, který se v těchto obdobích běžně očekává.

Konkrétně se jednalo o období čtyřiatřiceti dní po vydání písničky, udílení cen MTV Video Music Awards a předávání cen Grammy. Tedy v momentech, kdy skladbu propagovala i mainstreamová média. Během tohoto časového úseku přijala americká Národní linka pro prevenci sebevražd více než 9 915 hovorů, což je o sedm procent více než normálně.

Výzkumný tým vedený profesorem Thomasem Niederkrotenthalerem se proto domnívá, že Logicovo dílo přímo přispělo ke snížení počtu sebevražd a mohlo zachránit zhruba 245 lidských životů. Tomuto jevu se říká Papagenův efekt a nastává ve chvíli, kdy masmédia představují alternativy k sebevraždě a hrají roli v její prevenci. Což je opakem takzvaného Wertherova efektu.

Právě tento efekt, jehož název byl inspirován protagonistou románu Utrpení mladého Werthera od německého spisovatele Johanna Wolfganga von Goetha, je v dnešním světě mnohem častější. Zpravidla přichází v situacích, kdy se média fixují na sebevraždy slavných osobností, čímž přispívají k vyvolání řetězce dalších sebevražd. Podle Niederkrotenthalera se riziko „sebevraždy po sebevraždě celebrity“ loni zvýšilo o třináct procent.

Sebevraždy jsou ve Spojených státech velkým problémem. Jen v roce 2019 mělo podle statistik americké nadace pro prevenci sebevražd dobrovolně ukončit život přes 47,5 tisíce lidí, přičemž téměř 1,4 milionu Američanů se o sebevraždu mělo pokusit. Toto téma mimo jiné silně rezonuje i mezi hudebníky včetně rapperů, kteří o svých psychických problémech často veřejně mluví. A někteří je – i kvůli tomu, že se předávkují – neustojí.