Pohled do prostředí instagramových influencerů, kteří žádají pobyty v luxusních hotelech zdarma
Fenomén online influencerů se stává čím dál populárnější a roste počet lidí, kteří by se publikováním příspěvků na svých sociálních sítích chtělo živit. A proč by taky ne? Kdo by si nechtěl vydělávat cestováním po světě, dostávat zdarma oblečení, různé druhy produktů, a to navíc s proplacenými letenkami i ubytováním? V době Instagramu a stále většího počtu chtivých lidí se však velmi často špatně definuje hranice mezi influencery a amatéry.
Influencer marketing již dávno nefunguje pouze u produktů, dnes těchto způsobů využívají i letecké společnosti, restaurace nebo hotely. Vedení společnosti či hotelu jednoduše nabídne člověku s velkým počtem fanoušků na Instagramu (či jiné sociální síti) pobyt na určitou dobu zdarma nebo se slevou výměnou za lákavou fotku s označením místa nebo i s propagačním popiskem.
Tento způsob marketingu se pro většinu hotelů vyplácí až do doby, než narazí na řadu rádoby influencerů, kteří žádají od hotelu úlevy či pobyt zdarma, i přestože nemají zdaleka dostatečný počet nebo kvalitu svých fanoušků a dosah příspěvků. Marketingová manažerka pětihvězdičkového hotelu Dusit Thani na Maledivách, Kate Jones, říká, že denně hotel obrží na Instagramu alespoň šest zpráv, ve kterých se lidé popisují jako influenceři a žádají u nich neplacené ubytování.
„Každý, kdo má v dnešní době Facebook nebo Instagram, si myslí, že je influencer. Lidé chtějí jezdit na desetidenní pobyty na Maledivy s tím, že zveřejní na svém Instagramu dvě fotografie svým dvěma tisícům sledujícím. Lidé s 600 přáteli na Facebooku tvrdí, že jsou influenceři a žádají pobyt v našem hotelu na sedm dní zdarma. Další posílají emaily, kde píší: „Chtěl/a bych s Vámi spolupracovat“ bez žádného dalšího vysvětlení, proč by se nám to vlastně mělo vyplatit. Většina lidí navíc žádá i all inclusive, ale Maledivy přeci nejsou levná destinace.“
Jack Bedwani stojící za agenturou The Projects, která zastupuje několik vybraných hotelů, popisuje situaci jednoho z hotelů na Bali slovy: „Od lidí, kteří o sobě tvrdí, že jsou influenceři, dostává hotel pět až dvacet zpráv denně. Pojem online influencer je prostě moc všeobecný. Nikdy však není těžké poznat amatéra od profíka, protože jejich zprávy jsou většinou velmi špatně formulované a vždy chybí důvod, proč bychom si je vlastně měli vybrat.“
Samotní influenceři však považují odmítání jako nedocenění jejich hodnot. S miliardou aktivních uživatelů, které Instagram dosáhl tento měsíc, influenceři oponují tím, že jejich sledující díky nim získávají tipy kam na dovolenou autentickým způsobem, a hotely navíc díky rozdílným publikům „instagramerů“ získávají nové potenciální zákazníky. Samotné hotely přiznávají, že marketing tímto způsobem vlastně funguje, problém však nastává ve chvíli, kdy si je třeba stanovit pravidla spolupráce a zpracování požadavků.
Některé hotely již z těchto důvodů vymyslely nová pravidla. Příkladem je dotazník, který influencer musí vyplnit, aby mohl dostat na ubytování slevu či měl pobyt zcela zdarma, další hotely zavádějí zcela nový kontakt pouze pro spolupráce na své webové stránky. Většina z nich to však stále řeší tradičním způsobem, a to prostřednictvím emailu.
Proti novému trendu stojí kromě hotelů také profesionální influenceři, kteří mají statisíce sledujících, a kterým dělají tito amatéři špatné jméno. Nyní je však otázkou, zda se najde nějaké řešení, které tento problém trvale vyřeší.
Foto: