Pomáháme firmám z offline světa. Z přesunu prodeje na internet těží i tradiční značky a rychle rostou, říká šéf FG Forrest

Luboš KrečLuboš Kreč

jelen

Foto: FG Forrest

Radovan Jelen, šéf společnosti FG Forrest

Hollywoodské studio Paramount poslalo před dvaceti lety výstražný dopis do Náchoda. Jeho obsah by se dal shrnout následovně – víme o vás, klidně si svůj název nadále používejte, ale koukejte nám z něj platit licenční poplatky… Adresátem byla malá webová agentura z Náchoda jménem Forrest Gump, pojmenovaná podle slavného snímku s Tomem Hanksem. „Líbilo se nám, že hlavní hrdina dokázal velké věci z ničeho,“ usmívá se Radovan Jelen. Tuto firmu už od roku 2002 pod názvem oblíbeného filmového hrdiny nenajdete, byť odkaz mezi řádky zůstává: dnes je totiž známá jako FG Forrest.

Přejmenování z Forresta Gumpa na FG Forrest není zdaleka jedinou změnou, kterou společnost, jež má kromě Náchoda kanceláře i v Praze a Hradci Králové, prošla. Naopak. „Děláme něco úplně jiného, než s čím jsme začínali. Na startu jsme se zaměřili na multimediální cédéčka, ale celkem rychle jsme pochopili, že příležitosti jsou jinde – na internetu,“ vysvětluje Radovan Jelen.

Když se mnou hovoří o webových stránkách, je to jen malá výseč toho, co s kolegy dělají. Zhruba před deseti lety se totiž rozhodli posunout z tvůrců webových prezentací a základních e-shopů na dodavatele komplexnějších e-commerce řešení. „Čím dál méně šlo o designérskou a programátorskou práci a čím dál víc to zasahovalo do marketingu. A to nás nelákalo. Chtěli jsme dělat složitější projekty, řešit nejen rozhraní, které vidí zákazník, ale i všechno za ním,“ vypráví.

V FG Forrest tak postupně začali vytvářet internetové obchody pro velké společnosti, kde bylo potřeba napojení na zákaznické databáze, účetnictví a další systémy. Logicky se tak začali orientovat na klienty s tisícovkami zaměstnanců a stovkami tisíc, či spíše miliony zákazníků. Digitalizace nebo přesun do online prostředí totiž může pomoci firmám z mnoha různých odvětví, včetně těch, co jsou tradičně „offline“.

cez-1

Foto: FG Forrest

Pohled na webové rozhraní pro ČEZ

Například se skupinou ČEZ spolupracují přes deset let a vytvořili pro ni jeden z nejrozsáhlejších intranetů v Česku, který denně navštíví kolem 15 tisíc zaměstnanců. FG Forrest pro ČEZ vytvořil také několik desítek webových prezentací s více než 160 tisíci podstránkami. Dlouhotrvající spolupráce vynesla jedné z nejstarších internetových agentur několik ocenění – například IEA, Fénix nebo WebTop 100.

Pro pojišťovnu Kooperativa zase bylo stěžejní, aby nová webová prezentace návštěvníky rychle navedla, kam potřebují, ať už stránky prohlíží na desktopu, telefonu nebo tabletu. Pro takový úkol dali v FG Forrest dohromady celý „arzenál“ interních odborníků –⁠ UXáky, designéry, programátory i testery.

„Na projektu Kooperativy se nám znovu potvrdila výhoda vlastního in-house týmu expertů. Máme minimální fluktuaci, spousta kolegů je u nás přes deset let a nám tahle soudržnost hrozně vyhovuje. Díky tomu známe svoje silné i slabé stránky a můžeme se dobře doplňovat,“ uvádí k pracovnímu prostředí v agentuře její ředitel.

Zajímavou výzvu představoval e-shop pro tradičního výrobce luxusního křišťálu Moser. V FG Forrest totiž museli vymyslet, jak do online prostředí dostat přes 200 tisíc možných kombinací skleniček, váz a dalších objektů. Klasické nafocení všech produktů nepřipadalo v úvahu. „Vyrobit a nafotit všechny varianty by trvalo mnoho let,“ říká s úsměvem Radovan Jelen.

„Rozhodli jsme se použít technologii 3D skenování a s pomocí grafických úprav věrně zobrazit veškeré varianty. I díky perfektní spolupráci s Moserem se nám skutečně podařilo přenést všech 200 tisíc kombinací produktů do online,“ doplňuje Jelen.

Jednou ze srdcovek jsou v FG Forrest projekty pro Rodinný pivovar Bernard. Už v roce 2011 této svérázné značce postavili nový web, za který si odnesli zlato ze soutěže WebTop100. Tento úspěch zopakovali po deseti letech koncem roku 2021, opět za nový web s e-shopem pro Bernard.

moser-1

Foto: FG Forrest

Pohled na online konfigurátor pro Moser

„Responzivní design a moderní grafiku v souladu s netradiční identitou značky jsme vytvářeli naprosto samozřejmě. Hodně nás ale bavila i práce třeba na sekci ‚Kam na Bernarda‘. Zkrátka jste třeba někde v cizím městě a dostanete chuť na jejich pivo. No co teď, kde ho hledat? Teď už stačí jen vytáhnout telefon, jít na nové stránky a za pět vteřin zjistíte, která nejbližší hospoda ho čepuje. Pár kolegům už to prý zachránilo život na cyklovýletech,“ směje se Radovan Jelen.

Právě tyto a mnohé další projekty považují v FG Forrest za největší lákadlo pro nové zaměstnance, kterých aktuálně hledají několik. „Home office už je naprostý standard, tím v našem oboru dávno nikoho neohromíme. Jdeme na to přes unikátní projekty a možnosti dalšího růstu. Spousta programátorů k nám nastoupila hned po škole a dnes jsou z nich špičky v oboru. Mimo práce na smysluplných projektech právě tohle vnímáme jako velký benefit – skutečně kvalitní mentoring,“ vysvětluje Jelen, když si povídáme v zasedačce jejich moderní kancelářské budovy v pražském Karlíně.

Úspěchy e-shopů a webů z dílny společnosti vedly k tomu, že platformu na jejich výrobu a správu jménem Edee.one vyčlenila do samostatné firmy a otevřela ji dalším zájemcům z řad webových agentur. Ti na ní za licenční poplatek mohou stavět weby a e-shopy pro sebe nebo pro své klienty.

Poměrně velké plány má FG Forrest podle Radovana Jelena ale i v dalších letech. „Dál budeme firmám pomáhat z offline světa do online. Jasně vidíme, že i tradičním značkám se to vyplatí. V roce 2020 našim klientům vzrostly tržby v průměru o 100 procent a v roce 2021 to bylo o dalších 33 procent. I díky takovým výsledkům jsme rádi, že jsme před dvaceti lety ‚přesedlali‘ z výroby CD na tvorbu rozsáhlých webů a později také e-shopů,“ říká šéf tuzemské společnosti, která si dál, byť už nepřímo, nese odkaz na slavnou filmovou postavu.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je FG Forrest. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.