Přepravní startup Taxify končí v Ostravě a dalších krajských městech. Zůstává pouze v Praze
Několikaměsíční právní boj mezi přepravními aplikacemi v Česku má první významný výsledek, který se dotkne také samotných uživatelů. Estonský startup Taxify oznámil, že v pondělí 17. prosince ukončil své působení ve čtyřech krajských městech, kam se vydala teprve v červenci letošního roku. Zákazníci si tak již nebudou moci sjednat odvoz přes Taxify v Ostravě, Olomouci, Plzni a Českých Budějovicích.
Jedná se o výsledek poslední právní bitvy právě mezi Taxify a českou přepravní aplikací Liftago, které se nelíbilo, jakým způsobem konkurenční služba v Česku funguje, a podalo na ni návrh předběžného opatření. Tomu soud začátkem října vyhověl a Taxify nařídil, aby mimo jiné začalo podle platných pravidel využívat pouze licencované řidiče.
Estonský startup však od začátku s tímto rozhodnutím nesouhlasí, vytrvale tvrdí, že žádné zákony neporušuje, protože není klasickou taxislužbou, a tak i po předběžném opatření jezdil s řidiči bez licence. To se mu ale nakonec nevyplatilo, protože mu za to soud vyměřil v rámci exekučního řízení pokutu ve výši 590 tisíc korun. Taxify nakonec couvlo a začalo od řidičů ve zmíněných čtyřech krajských městech licence vyžadovat, ale zřejmě již bylo pozdě.
Dnes totiž estonská firma prostřednictvím svého šéfa pro Česko a Slovensko, Romana Sysla, oznámila, že v Ostravě, Olomouci, Plzni a Českých Budějovicích končí. Podle Sysla se Taxify do těchto měst vrátí, až bude přijata nová legislativa, která již bude počítat také s moderními přepravními platformami.
„Omlouváme se všem cestujícím, kteří kvůli našemu odchodu ztrácejí možnost bezpečné přepravy po městě za výrazně nižší a transparentní ceny, než tomu bylo zvykem. Náš odchod bohužel znamená výrazné zhoršení kvality služeb. Právě nízká kvalita a vysoká cena přepravy jsou faktory, proč jsme tato města zvolili pro další expanzi v Česku, a naprosto rozumíme obrovské poptávce ze strany obyvatel po nových alternativách. Evidujeme rovněž stovky zájemců o to, stát se partnerským řidičem. Mrzí nás, že právě řidiči, kteří naši aplikaci využívali, přijdou o možnost přivýdělku,“ komentuje rozhodnutí Roman Sysel.
Čekání na moderní legislativu
Taxify tak zůstane v České republice nadále v provozu pouze v Praze, jenže ani tam není jeho situace zdaleka bezproblémová. Podobně jako v případě dalších krajských měst totiž Městský soud v Praze v prosinci rozhodl i v případu, který se týkal hlavního města. Taxify už tak nesmí využívat řidiče bez licence ani v Praze. Pražský provoz Taxify zatím nepřerušilo a podle tvrzení Romana Sysla již většina partnerských řidičů potřebná oprávnění má.
Taxify je tak v Praze připravené přežít, bude nadále investovat do rozvoje svých služeb a chce se zasadit o změnu legislativy, v níž by již bylo na moderní přepravní aplikace typu Taxify či Uber pamatováno. Na modernizaci zákonů spolupracuje také české Liftago, jenže to zároveň se svým modelem dokáže fungovat i v rámci současných zákonů, a proto si mohlo u soudu stěžovat, že tak konkurenti nečiní.
Kdy a v jaké podobě by se v Česku mohl zákon o silniční dopravě zmodernizovat, není jasné. Například na Slovensku již před několika dny přijali legislativu, která se inspirovala estonským zákonem o osobní dopravě, a podobně by mohla postupovat i Česká republika. Nový slovenský zákon obsahuje lepší podmínky pro taxikáře, kteří fungují v rámci moderních mobilních služeb, a snižuje administrativní zátěž výměnou za pečlivější kontrolu všech řidičů, kteří takto podnikají.