Pro Netflix do supermarketu nebo trafiky. Populární streamovací služba v Česku spouští předplacené karty

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

netflix-apps

Foto: Netflix

Netflix

0Zobrazit komentáře

Netflix je všude. Tedy, všude prozatím není, ale rozhodně nejde o příliš vzdálený cíl služby, která se blíží hranici 200 milionů účtů a dost možná několikanásobku jednotlivých uživatelů. Aby firma toto tempo udržovala, postupně rozšiřuje dostupnost, a to jak z hlediska teritorií, tak z hlediska způsobů, jak se stát jejím zákazníkem. V Česku proto nyní spouští předplacené karty.

Karty půjde koupit v hodnotách 400, 1 000 nebo 4 000 korun a kteroukoliv z nich bude možné použít pro aktivaci libovolné kategorie kvality, kterou Netflix nabízí. Zároveň nebude nutné vytvářet nový účet, ale postačí zadat koupený kód do už existujícího a získat tak kredit v odpovídající hodnotě. Zjednodušeně by měl systém fungovat podobně jako předplacené SIM karty, akorát s jiným způsobem aktivace a pozdějšího nabití.

Netflix na vysokou saturaci pro něj zásadních trhů už začíná narážet. Ačkoliv v prvních dvou čtvrtletích letošního roku díky pandemii nabral velký objem nových předplatitelů, v posledních třech měsících už výrazně zpomalil. Snižující se rychlost růstu přitom v období před karanténou probíhala už poměrně dlouho. Paralelně s tím však neklesají náklady na desítky až stovky nových pořadů – jen loni Netflix za obsah utratil asi 18,5 miliardy dolarů.

Reed Hastings, spoluzakladatel a spoluředitel Netflixu

Společnost se tak nedávno rozhodla opět mírně zvýšit ceny, protože věří, že hodnota její služby za to naprosté většině uživatelů stojí. O něco dražší předplatné prozatím zaplatí jen Američané, pokud ovšem bude tento krok úspěšný, lze ho dříve nebo později očekávat také v Česku.

Ještě předtím se zde ale Netflix rozhodl pro jinou strategii, jak zvýšit příjmy přilákáním nových zákazníků. Dosud služba fungovala tak, že nabízela měsíční zkušební dobu zdarma a pak za předplatné ve třech různých úrovních podle kvality a počtu uživatelů na jeden účet. Vše přitom podmiňuje zadáním platební karty, z níž si firma každý měsíc po tom zkušebním stáhne obnos peněz podle vybrané úrovně.

To znamená, že lidé, kteří platební kartu nepoužívají nebo údaje o ní nechtějí vkládat do systému, mají v zásadě smůlu. Ačkoliv je takových nejspíš menšina, pro Netflix je to zjevně nezanedbatelný zdroj příjmů od lidí, kteří si kredit koupí v hotovosti. Navíc tím určitým způsobem rozšíří také viditelnost své značky, když budou karty s rozeznatelným červeným logem v asi patnácti stovkách trafik a obchodů po celé zemi.

V neposlední řadě pak přibude i možnost předplaceného Netflixu někomu darovat nebo ho vyhrát v soutěži, stejně jako je tomu u jakéhokoliv jiného poukazu. Společnost si takovým způsobem může zajistit nové dlouhodobé předplatitele, které získá s minimálními dodatečnými náklady z vlastní strany.

george-clooney-midnight-sky-netflix

Foto: Netflix

Netflix na konec prosince chystá ambiciózní sci-fi George Clooneyho Půlnoční nebe

Česko je už sedmatřicátou zemí, kde se předplacené karty na streamovací službu objeví. V současnosti by zde měly být dostupné v řetězci Billa a trafikách GECO, později v prodejnách PEPCO, Expert nebo kamenných pobočkách JRC (ten je nabízí i online). Připojí se i řetězce jako Kaufland, Penny a dm.

Zdá se, že Netflix s alternativními způsoby pro rozšiřování své uživatelské základny v poslední době přichází častěji než dříve. Nedávno například umožnil komukoliv i bez založení účtu zhlédnout první díly několika ze svých nejpopulárnějších titulů jako Stranger Things, Naše planeta nebo reality show Láska je slepá. Dokumentární sérii Davida Attenborougha Naše planeta přitom spolu s několika dalšími nahrál i na YouTube.

Například v Indii, která je pro americkou streamovací službu velice zajímavá a produkuje tam i originální obsah, pak pravidelně přichází s velkými slevami a dalšími promočními akcemi. Ještě před koncem roku má Netflix podle odhadů šanci překročit milník 200 milionů předplatitelů a má v plánu už dále nezvyšovat částky, které ročně utratí za obsah. Do budoucna se tak chce stát nejen extrémně oblíbeným, ale i velice výdělečným.