Quake je zpátky. Kultovní střílečka od autorů Wolfensteinu a Doomu přichází po 25 letech s remasterem na PC i konzole

Legenda jménem Quake se vrací v remasterované verzi

Foto: Bethesda Softworks

Každý kult má své božstvo. Kult s názvem first-person shooter neboli stříleček z pohledu první osoby má rovnou nesvatou trojici. Praotec Wolfenstein 3D vyslal hráče do vězení, laboratoří a pevností nacistického Německa, aby na konci zlikvidovali robo-Hitlera. Jeho nesmrtelný potomek Doom se vydal do útrob pekla, kde sami démoni pocítili strach z vašeho arzenálu. Ve stejném duchu pak frenetickou a temnou akci představil Quake v kompletně 3D prostředí.

Čtvrt století od svého vydání se teď Quake dočkal remasterované verze a dává připomenout zemětřesení, které v roce 1996 vyvolal. Titul od vývojářů z id Software, tvůrců zmiňovaného Wolfensteinu i Doomu, nebyl historicky první hrou, jež by využila třetího rozměru (například už o rok dříve jste se mohli ve své raketě prohánět 3D tunely plnými nepřátel v Descentu), ale byl zcela stěžejním dílem, které určilo směr celého žánru a vystřelilo ho do nové dimenze.

Do té doby rozšířené klony Doomu, kde nepřátelé byli jen sérií dvourozměrných obrázků, takzvaných spritů, a arény často tvořila jen placka, která neuměla nebo nedokázala pracovat s převýšením, během jediného okamžiku zestárly o generaci. Najednou je vystřídaly polygonové 3D modely a úrovně, v nichž se hráč zcela přirozeně, plynule a volně rozhlížel do všech směrů, stoupal po schodech, skákal do výšin a padal do temných propastí.

Kromě několika veleúspěšných pokračování své značky dal Quake vzniknout i dalším naprosto ikonickým hrám svého žánru. Právě na základech jeho enginu například vytvořilo Valve svůj megahit Half-Life i jeho druhý díl. Pozdější kapitoly série Quake pak podobně poskytly základy pro technologické jádro vojenských stříleček Call of Duty.

Remaster kultovního díla sice už nezasahuje silou raketometu jako při své premiéře, ale láká na šanci užít si nestárnoucí hratelnost ve zmodernizované podobě. Majitele jiných než CRT monitorů se 14palcovou úhlopříčkou potěší podpora širokoúhlých displejů a 4K rozlišení i další grafická vylepšení jako dynamické osvětlení (byť převážně hororově potemnělých) úrovní, zdokonalené modely a textury nebo vyhlazování hran.

Pokud ale dáváte přednost původnímu zážitku, různá vylepšení můžete samozřejmě vypnout. Nové možnosti však nejsou jen vizuálním pozlátkem. Quake se totiž vydává na starší i next-gen konzole a nově umožní online hraní napříč platformami. Svůj um s hřebíkometem a bleskometem tak mohou směle poměřovat soupeři – či kooperující spoluhráči – na PC, PlayStationu, Xboxu i na Switchi. Pekelně rychlá povaha hry ale dává tušit, že myš a klávesnice budou při cross-playi pro PC snad až nefér výhodou.

Kdybyste před online multiplayerem dávali přednost osobnímu kontaktu, další nově přidanou možností je podpora až čtyř hráčů na rozdělené obrazovce u jednoho zařízení. Novinkou nicméně nebude hudební doprovod, jenž stále zůstává v původních industriálních tónech, které perfektně dotváří temnou atmosféru hry a o než se postaral Trent Reznor s kapelou Nine Inch Nails.

Součástí remasteru, který má stejně jako původní hra podporovat fanouškovské i oficiální modifikace, jsou i obě dříve vydaná rozšíření spolu se dvěma novými epizodami od studia MachineGames. Pro švédské vývojáře to navíc není první propojení se slavnou střílečkou od id Software, právě MachineGames totiž stojí za moderním a velmi dobře hodnoceným restartem série Wolfenstein.

Vylepšená verze je pro šťastlivce, kteří si již Quake na Steamu pořídili, zdarma. Noví zájemci zaplatí 9,99 eura, tedy zhruba 250 korun. Hra je k dispozici také za 269 korun přímo od Microsoftu, který loni jejího vydavatele Bethesda Softworks koupil. A k mání je i v rámci předplatného Xbox Game Pass, kam spolu s remasterem dorazily se slevou také Quake II, jenž se vydal cestou nového sci-fi příběhu, a jedna z nejpopulárnějších online akcí své doby Quake III Arena.

quake_1

Remasterovaný Quake nabídne vylepšenou grafiku i skvělou původní hratelnost

Foto: Bethesda Softworks

Editor a redaktor CzechCrunche. Má rád hry.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.