Rekordní objednávka pro Teslu. Autopůjčovna Hertz od ní koupí 100 tisíc vozů za miliardy dolarů

Filip HouskaFilip Houska

hertz-tesla

Foto: Hertz

Americká autopůjčovna Hertz rozšíří svou flotilu o 100 tisíc aut značky Tesla

0Zobrazit komentáře

Zatímco automobilový průmysl kvůli nedostatku čipů trpí, Tesla zažívá snové měsíce. Po rekordním čtvrtletí, během kterého firma Elona Muska vydělala v přepočtu zhruba 35 miliard korun, přichází další zásadní zpráva, díky níž si upevňuje již tak silnou pozici na burze. Do ústředí v texaském Austinu jí totiž přišla historicky největší jednorázová objednávka jejích vozů, o kterou se postarala jedna z nejrozšířenějších autopůjčoven na světě – Hertz.

Americká půjčovna aut Hertz, která operuje na 160 trzích světa včetně Česka, si od Tesly objednala 100 tisíc vozů, pomocí kterých bude naplňovat svou vizi stát se přední půjčovnou elektrických aut. Podle agentury Bloomberg za ně mělo Hertz zaplatit zhruba 4,2 miliardy dolarů (více než 93 miliard korun) s tím, že auta Tesla doručí v následujících čtrnácti měsících.

Jako první by se na pobočkách společnosti Hertz měly objevit sedany Model 3, které budou už od začátku listopadu dostupné ve velkých amerických městech a také vybraných částech Evropy. Pro možnost rychlého nabíjení pak bude zákazníkům autopůjčovny zajištěn přístup k více než třem tisícům stanicím Supercharger a výhledově také k nové dobíjecí síti, kterou Hertz buduje.

supercharger-tesla2

Foto: Tesla

Nabíjecí stanice Supercharger od Tesly

„Hertz se v nové kapitole své historie stane lídrem v oblasti mobility, počínaje největší flotilou elektromobilů k pronájmu v Severní Americe a závazkem rozšiřovat naši flotilu elektromobilů až po poskytování nejlepších služeb v oblasti pronájmu po celém světě,“ říká dočasný šéf autopůjčovny Mark Fields. Promo bude elektromobilitě pod hlavičkou Hertzu dělat mimo jiné jeden z nejslavnějších hráčů amerického fotbalu Tom Brady.

Nákup vozů od Tesly je ovšem pro firmu teprve začátek. Její plán elektrifikace se má týkat téměř všech z více než půl milionu osobních a nákladních vozů půjčovny po celém světě. Ambiciózní mise navíc přichází jen několik měsíců poté, co se vymanila z režimu bankrotové ochrany. V něm byla od května minulého roku, kdy na americkém a kanadském trhu požádala o ochranu před věřiteli.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Následně ale dokázala sehnat masivní financování, zajistila si peněžní prostředky i prodejem aut a provedla restrukturalizaci dluhů. Díky těmto krokům tak mohla fungovat dále. Dokonce letos v říjnu požádala americkou Komisi pro kontrolu cenných papírů (SEC) o vstup na burzu. A vzhledem k tomu, že v amerických městech pandemie (alespoň ve vnímání lidí) postupně odeznívá, nadechuje se k dalšímu životu.

Objednávka ze strany Hertz je vítanou zprávou i pro Teslu a znát je to hlavně na burze. Akcie Muskovy automobilky v pondělí ráno vzrostly o více než sedm procent na hranici necelých 975 dolarů za jednu akcii, což je nový rekord, stanovený pouhý jeden obchodní den poté, co dosáhly hodnoty 900 dolarů. Rostoucí tempo na burze má navíc Tesla od ohlášení nedávných výsledků z uplynulého kvartálu, v rámci kterého doručila i rekordní počet aut.

Budoucnost osobní dopravy visí ve vzduchu. XPeng posílá do vlastního vývoje létajících vozů obří investici

ht-aero-x21

Foto: HT Aero

Létající auto X2 čínské firmy HT Aero

0Zobrazit komentáře

Na auta značky XPeng lze v Evropě narazit pouze v Norsku. Čínská automobilka ale dělá vše pro to, aby se postupně rozšířila i dále. Nemusí to ovšem být jen asfalt, kde bude možné časem na stroje z Kantonu narazit. Dceřiná společnost XPengu, HT Aero, totiž oznámila investici půl miliardy dolarů, která půjde na vývoj hybridu mezi automobilem a letounem. A na trh se má dostat již v roce 2024.

HT Aero, dříve známé jako XPeng Huitian, funguje od roku 2013. Její létající prototypy dnes mají na svém kontě přes patnáct tisíc úspěšných letových testů, a to včetně posádky na palubě. HT Aero se ve vývoji soustředí na propojení světa automobilů a letounů, přičemž chce nabídnout elektřinou poháněný stroj, se kterým se půjde přepravovat efektivněji než v klasickém voze.

Firma se totiž spoléhá na sílu rotorů, díky kterým se koncept s názvem X2 dokáže dostat do vzduchu. To je také důvod, proč je vybaven pouze přistávacími lyžinami a nemá žádná kola. Přesto má s klasickým osobním automobilem mnoho společného – HT Aero totiž coby základ při vývoji využil model XPeng P7, tedy elektrický sedan XPengu.

Dlouhá cesta

Byť HT Aero aktuálně X2 již testuje i v náročných, vysokohorských oblastech, k uvedení na trh vede ještě dlouhá cesta. S jejím překonáním by však měla pomoci investice 500 milionů dolarů (bezmála 11 miliard korun), což je podle všeho dosud největší jednorázová investici do projektu elektřinou poháněného stroje, který operuje v nízkých letových výškách. A není překvapením, že největším investorem je samotný XPeng.

ht-aero-x22

Foto: HT Aero

Koncept X2 ve vzduchu

„Naším posláním vždy bylo zkoumat efektivní, bezpečnější a uhlíkově neutrální řešení mobility, která jdou nad rámec chytrých elektromobilů. To, čeho se snažíme dosáhnout, je integrace tří hnacích sil chytré mobility – převratné technologie, nových zdrojů energie a masové výroby. Investice do HT Aero dále urychlí budování našeho ekosystému pro integraci řízení a létání,“ uvedl předseda představenstva a šéf XPengu He Xiaopeng.

„Série financování nám poskytne dostatečné zdroje pro pokrok v našem výzkumu a vývoji, získání špičkových talentů a pokračování v získávání letové způsobilosti a certifikace. Náš model nové generace bude plně integrovaným létajícím vozidlem a automobilem navrženým jak pro cestování letadlem v malých nadmořských výškách, tak pro jízdu po silnici. Oficiální uvedení na trh plánujeme v roce 2024,“ doplňuje Deli Zhao, zakladatel a prezident HT Aero.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zhao tím naznačil, že by i létající automobil od XPengu měl časem dostat kola. Je ovšem otázkou, zda se bude jednat o aktuální generaci, nebo firma připravuje nového nástupce. Ještě zajímavější informací je to, že společnost chce celou svou koncepci dostat na trh již za tři roky, což by ji řadilo mezi jedny z prvních společností, které podobný stroj na trh uvedou.

Je však nutné připomenout, že HT Aero má své konkurenty také v srdci Evropy. Na Slovensku totiž aktuálně pracují hned dvě společnosti na podobné koncepci. Jedná se o AeroMobil a AirCar, přičemž oba podniky chtějí své vozy dostat do produkce v průběhu několika příštích let.