Renáta Kellnerová mění tvář PPF a otáčí ji víc na Západ. Budoucností skupiny jsou mé děti, říká

Počínání Renáty Kellnerové v čele PPF si všímá americká agentura Bloomberg, které nejbohatší Češka poskytla exkluzivní rozhovor.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

renata-kellnerova

Foto: PPF

Renáta Kellnerová, spolumajitelka skupiny PPF

0Zobrazit komentáře

Když nejbohatší Čech a většinový vlastník obchodního impéria PPF Petr Kellner před téměř třemi lety tragicky zahynul při leteckém neštěstí na Aljašce, málokdo věděl, jak vypadá jeho manželka. To se ale změnilo a Renáta Kellnerová je teď prakticky synonymem PPF. Právě tak uvádí ojedinělý rozhovor s nejbohatší Češkou americká agentura Bloomberg, které Kellnerová popsala, jaké má o fungování podniku představy nebo jak se zaměření skupiny otáčí víc na Západ.

Od převzetí kontroly nad PPF Renáta Kellnerová dohlíží na expanzi podniku a na jeho ústup z Asie. Rozsáhlý konglomerát, který má sídlo v Praze, dnes působí v pětadvaceti zemích, zaměstnává 61 tisíc lidí a věnuje se aktivitám v telekomunikacích, médiích, finančních službách či v elektronickém obchodování.

V rozhovoru, který Kellnerová vedla přes e-mail a jenž byl podle Bloombergu jejím prvním veřejným komentářem pro média od převzetí vedoucí úlohy v PPF, manažerka vypráví o náročných začátcích. Po manželově nečekané smrti se nejprve musela seznámit se složitými aktivitami podniku.

„První prioritou bylo zajistit stabilitu PPF a pak znovu začít rozvíjet podnikání,“ říká šestapadesátiletá Kellnerová, která zatím komunikovala s médii pouze formou oficiálních tiskových zpráv nebo prostřednictvím výročních zpráv skupiny. „Uvědomila jsem si, že PPF je pro mě osobní záležitost a že mým úkolem je připravit naše děti na to, aby jednou mohly tu skupinu samy vést.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kellnerová od převzetí vedoucí role v podniku už na tomto obchodním impériu zanechala svůj otisk. Dohlížela na významný odklon od Asie, kdysi klíčového zdroje příjmů skupiny, a přesunula pozornost zpět na západní trhy. Vybrala si nového výkonného ředitele a rozešla se s některými blízkými spojenci svého zesnulého manžela. Firmu přivedla do úplného rodinného vlastnictví, když odkoupila podíly dvou menšinových akcionářů, a následně jmenovala sebe a své tři dcery do představenstva nové holdingové společnosti. V ní je uložen veškerý jejich majetek.

Z Kellnerové je teď nejbohatší žena ve střední Evropě, odhadované čisté jmění rodiny podle indexu miliardářů agentury Bloomberg činí 11,8 miliardy dolarů (274 miliard korun). Kellnerová stále více času věnuje přijímání klíčových investičních rozhodnutí. Jako ústřední bod svého přístupu uvádí úzkou spolupráci s výkonným ředitelem PPF Jiřím Šmejcem, jedním z Kellnerových bývalých investičních partnerů.

„Pokud to situace vyžaduje, jsme schopni rozhodnout o obchodech za jediný víkend,“ řekla v rozhovoru s Bloombergem. „V PPF jsme hrdí na to, že jsme velmi flexibilní v reakci na investiční příležitosti,“ říká manažerka s tím, že skupina PPF není typickým investičním fondem s předepsanými pravidly, co a jak dlouho má v portfoliu držet. „Můžeme být trpěliví, a proto krátkodobé výnosy nejsou primárním parametrem, když zvažujeme investiční příležitosti,“ dodává Kellnerová.

renata-kellnerova2

Foto: CzechCrunch

Nejbohatší Češka Renáta Kellnerová ve výroční zprávě PPF

Kořeny PPF sahají do začátku 90. let, do doby těsně po pádu komunismu, kdy Československo začalo prodávat státní majetek. Využilo k tomu kuponovou privatizaci, kdy lidé mohli vyměnit investiční kupony za nově vydané akcie firem či podílové listy investičních fondů. Jak se společnost PPF vyvíjela, její aktiva se postupně rozrostla na současných zhruba 43 miliard dolarů (999 miliard korun), píše Bloomberg.

Renáta Kellnerová má zároveň jasno také o dlouhodobé budoucnosti PPF. Ráda by, aby její rodina zůstala většinovým vlastníkem skupiny i v příštích desetiletích. Postupně do ní zapojuje i své děti, jak ostatně potvrzují výše zmíněné kroky z poslední doby. „Až budou připraveny, předám jim s čistým svědomím hlavní odpovědnost. O budoucnost se nebojím, protože už teď se do jisté míry podílejí na chodu našich společností,“ dodává Kellnerová.

S přispěním ČTK.

Mind2Flo už není. Komárkovi se přestal líbit společný konzultační byznys s Rockaway a Galgonkem

Významné postavy českého byznysu spolu měly velké plány. Příliš ale nevyšly, a tak se teď Komárek s Havrlantem a Galgonkem rozchází.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mind2flo_x

Foto: CzechCrunch

Karel Komárek, Jan Galgonek a Jakub Havrlant

1Zobrazit komentáře

Jeden z nejbohatších Čechů, zakladatel investiční skupiny s mnohamiliardovým portfoliem a zkušený digitální marketér. To není začátek vtipu, ale začátek dva roky staré zprávy o tom, že spolu chtějí Karel Komárek, Jakub Havrlant a Jan Galgonek vybudovat velkou konzultační skupinu, která brzy začne konkurovat zavedeným hráčům nejen u nás, ale i v Evropě. Jenže ambicióznímu projektu se nedařilo úplně podle představ, minimálně z pohledu Karla Komárka a jeho skupiny KKCG, která se ho teď rozhodla zásadně změnit. Končí společné řízení i několik lidí ze zastřešující skupiny a upozadí se i role Jana Galgonka.

Řeč je o projektu Mind2Flo, ze kterého se měl „díky unikátnímu know-how a schopnostem z oblastí marketingu a technologických služeb stát silný mezinárodní hráč v oboru“. Alespoň tak si to před dvěma lety maloval jeden z nejbohatších Čechů Karel Komárek, když společně s Havrlantem a Galgonkem nový byznys představovali. Zatímco Komárek do něj přinesl vlastní mediální agenturu Mindsquared, druzí dva jmenovaní zase konzultační agenturu Flo. Proto Mind2Flo. Společný projekt dostal nové vedení v čele s Galgonkem, který měl dohlížet na to, aby spolu právně dvě oddělené entity dokázaly efektivně spolupracovat.

V KKCG ale podle informací CzechCrunche s fungováním nebyli spokojeni a na konci ledna se definitivně rozhodli jednat. Minulé pondělí bylo zaměstnancům oznámeno, že se skupina dělí a agentury Mindsquared a Flo budou dál fungovat jako dvě samostatné, na sobě nezávislé jednotky. Šlo o rozhodnutí KKCG, které rozpustilo společné vedení obou agentur v čele s výkonným ředitelem Janem Galgonkem a provozní ředitelkou Lenkou Auerovou. Do vedení vlastní agentury Mindsquared místo nich nominovalo Petru Pipkovou a Filipa Doubka, kteří se svých rolí ujali hned minulý týden. Havrlant s Galgonkem začali řešit budoucnost Flo.

jan-galgonek

Foto: Cruxo

Jan Galgonek, spoluzakladatel společností Mind2Flo a Cruxo

„Ano, Mind2Flo jako zastřešující značka pravděpodobně nebude dále podporována. Jak Flo, tak i Mindsquared budou aktivně a samostatně budovat brand equity svých značek ve svém segmentu,“ uvedli ve společném vyjádření pro CzechCrunch Jakub Havrlant a Jan Galgonek. Největším podílníkem ve skupině Flo, v rámci níž se historicky spojily agentury Base Consulting a Newsjacking či vývojářská společnost NetDirect, je Rockaway Capital s podílem ve výši 51,29 procenta. Dalších 31,71 procenta drží Jan Galgonek, který v roce 2016 úspěšně prodal reklamní společnost Adexpres, a zbylých 17 procent patří trojici Viliam Klamarčík, Marián Grofčík, Andrej Hájek. Jejich konzultační firmu Bluez.io loni Mind2Flo koupilo a z Hájka se stal šéf divize Flo.

V oficiálním vyjádření KKCG a Rockaway z minulého týdne je napsáno, že se zakladatelé Mind2Flo společně dohodli na změně interní struktury vrcholového vedení, přičemž cílem rozhodnutí bylo zjednodušit a zpřehlednit řízení skupiny a vytěžit potenciál jednotlivých členů vedení přímo v brandech Mindsquared a Flo. Podle informací CzechCrunche ale celá iniciativa vycházela hlavně ze strany KKCG. Komárek a spol. měli být nespokojení s neprůhledností financování a škálováním výnosů a s následným dělením zisků či nákladů. Mezitím přitom do rozvoje Mind2Flo tekly desítky milionů korun.

„Mind2Flo bylo od počátku fungování zamýšleno jako byznysová spolupráce dvou odlišných entit s rozdílnou akcionářskou strukturou, sdíleným leadershipem a podpůrnou administrativou. Cílem rozhodnutí bylo zjednodušit řízení Mind2Flo. V rámci toho došlo k přerozdělení týmu a funkcí přímo do značek Mindsquared a Flo,“ doplnili zástupci Rockaway a Galgonek ve společném prohlášení. Šéfem divize Flo má být i nadále Andrej Hájek, zatímco Galgonek bude působit z pozice akcionáře v aktivní roli Executive Partner v leadershipu Flo. Aktuálně zároveň hledá nové kancelářské prostory, kam by mohl agenturu přestěhovat, protože dosud spolu celá skupina seděla na pražské Bořislavce v sídle KKCG.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Akcionářská struktura konzultační agentury Flo se měnit nemá, stejně jako její plány, v nichž je prý i nadále regionální expanze a také několik strategických akvizic. Soustředí se na služby v oblasti management consultingu, marketingové automatizace, e-commerce, dat, umělé inteligence a brandingu. Mezi její klienty patří Heineken, Foodora, Komerční banka, Česká spořitelna nebo Linet a operuje na třech kontinentech včetně Austrálie, kde působila akvírovaná firma Bluez.io. Personálně vyrostlo Flo na zhruba 160 lidí a za loňský rok očekává tržby ve výši 270 milionů korun. Na úrovni hospodářského výsledku předpokládá break even.

ticketportal-mvp

Přečtěte si takéEstonci ovládli český ticketingový trh. Od Mafry kupují TicketportalEstonci ovládli český ticketingový trh. Po GoOutu a Ticketstreamu kupují od Mafry také Ticketportal

Mediální agentura Mindsquared zatím oficiálně vykázala své výsledky za rok 2022, ve kterém při obratu 453 milionů korun zaznamenala ztrátu dosahující téměř devíti milionů korun. Za předloňský rok firma uváděla průměrný přepočtený počet zaměstnanců třiadvacet, loni jich měl být zhruba dvojnásobek. V Mindsquared dnes podle svého vyjádření spravují rozpočty v objemu téměř jedné miliardy korun pro největší inzerenty na českém trhu, mezi něž patří například značky ze skupin KKCG a PPF nebo sázková společnost Betano, která je taktéž propojená s Komárkem.

„Mým cílem je vybudovat během krátké doby ze společnosti Mindsquared silnou a respektovanou mediální agenturu, ve které má prostor nejen efektivita finančního nákupu mediálních aktivit, ale i strategická část marketingového poradenství a rozvoj marketingových služeb pro naše stávající i nové klienty. Samozřejmostí je naše orientace na online prostředí. V této oblasti zůstáváme silným partnerem pro naše klienty, nechystáme žádné změny v naší strategii a nevylučujeme ani akviziční kroky v této oblasti,“ uvedla šéfka  Mindsquared Petra Pipková.