Revoluce v nabíjení elektromobilů? Indukční cívky uložené pod asfaltem dokáží nabíjet vůz během jízdy

electreon1

Foto: ElectReon

Renault Zoe na zkušební trati ElectReonu

0Zobrazit komentáře

Pokud současné prognózy nelžou, pak bude elektromobil v garáži za 30 let naprostou samozřejmostí. Vnímání elektromobility ve společnosti se totiž díky masivní lobby automobilek a dalších zainteresovaných stran značně mění. Odpovídala tomu i atmosféra posledního autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, kde se to elektromobily jen hemžilo.

Elektromobil přináší svému majiteli celou řadu výhod, ale zároveň i některé zcela nové peripetie, na které nebyli řidiči doposud zvyklí. Jednou z nich je i dlouhá čekací doba během nabíjení. Někteří automobiloví výrobci již nyní představují možné způsoby řešení toho problému jako například Byton, Audi či Honda, kteří své elektrické novinky vybavují soustavou obřích displejů, jejichž úkolem je bavit posádku během čekání.

Jenže tento způsob trávení času není vyhovující pro každého. Pokud spěcháte na pracovní schůzku, nemáte zrovna náladu trávit, byť půl hodiny, u dobíjecího stojanu sledováním Toma a Jerryho.

electreon2

Foto: ElectReon

Vizualizace sítě indukční vozovky ElectReonu ve městě

Do budoucna bude tedy nutné přijít na způsob, jak nabíjení zefektivnit a urychlit. Řešením jsou rychlonabíječky, které naplní kapacitu baterie v řádu několika minut, jak je slibováno například u nového Porsche Taycan. Ovšem izraelská společnost ElectReon přišla s trochu jiným řešením, díky kterému by dokonce nemuselo být nutné u dobíjecího stojanu zastavovat vůbec.

ElectReonu se podařilo nabít elektrický model Zoe od Renaultu pomocí indukčních cívek zabudovaných do 20 metrů dlouhého úseku vozovky v izraelském pobřežním městě Bejt Janaj. Během jízdní zkoušky byl vůz nabíjen výkonem 8,5 kW s účinností přesahující 90 %. Tím však izraelský startup zdaleka nekončí a již v několika příštích týdnech se chystá svůj pokus opakovat s navýšením výkonu na 15 kW.

electreon4

Foto: ElectReon

Nabíjení rovnou za jízdy by přinášelo mnohem efektivnější způsob přepravy pomocí elektromobilu

Podle společnosti jsou pozitivní výsledky tohoto testování klíčovým úspěchem v rámci celého projektu, jehož součástí bude i rozsáhlý test ve Švédsku. Zde by měla vzniknout 1,6 kilometru dlouhá zkušební dráha mezi letištěm a centrem města Visby, na západním pobřeží ostrova Gotland v Baltském moři. Do projektu bylo investováno 116 milionů švédských korun, tedy přibližně 280 milionů českých korun, a otevření nabíjecího úseku je naplánováno na listopad tohoto roku.

Základem celé technologie ElectReonu jsou výše zmíněné indukční cívky uložené osm centimetrů pod povrchem komunikace. Pro řidiče jsou tak zcela neviditelné a aktivují se pouze v momentě, kdy nad nimi přejíždí vozidlo. Takto nabíjet lze každý typ elektromobilu všech velikostí, který je vybaven příslušným zařízením pro optimalizaci nabíjecího procesu.

elektrokolo-pariz

Přečtěte si takéPaříž jde vstříc mikromobilitě. Každému obyvateli poskytne až 13 tisíc na nákup elektrokolaPaříž jde vstříc mikromobilitě. Každému obyvateli poskytne až 13 tisíc na nákup elektrokola

První dvě taková optimalizační zařízení budou nainstalována do dvou elektrobusů a elektrického tahače. Testování efektivity samotného procesu nabíjení bude ve Švédsku zahájeno v prvním čtvrtletí příštího roku a časem by měla vzniknout další testovací dráha i u univerzity v Tel Avivu. V budoucnu tak možná bude pro nabití vozu stačit jen změnit jízdní pruh, snížit rychlost a nechat akumulátor plnit energií získávanou z vozovky.

ElectReon je v oblasti dynamického indukčního nabíjení vozidel průkopníkem, a proto má o jeho techniku zájem celá řada velkých partnerů v čele s automobilovou aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi, dále s izraelskou autobusovou společností Dan a francouzským Hutchinsonem.