Roky zkušeností s rozjezdem projektů zabalili do IdeaBoxu. Dotlačí vás k úspěšnému startu byznysu, říká tvůrce

Iva BrejlováIva Brejlová

ideaboxStory

Foto: IdeaBox

Dalibor Pulkert, spoluzakladatel Outboxers a tvůrce IdeaBoxu

Když o něm mluví, je jasné, kde si vzal inspiraci na zpracování. Úhledná krabice s názvem IdeaBox vypadá na první pohled jako desková hra – a zpracovaná tak trochu je. Jeho cíl ale žádnou hrou není, zdůrazňuje tvůrce Dalibor Pulkert. Podporu podnikavosti totiž vidí jako svou osobní misi a už ji stihl řádně rozjet.

Nástroj zvaný IdeaBox umožní komukoliv interní stavění startupu. Ve formě, která má lákat, bavit, a především motivovat. Obsahuje veškerou kreativní výbavu včetně zápisníku a všech nástrojů k vyplnění. „Není potřeba nic víc. Krabice obsahuje vše, aby neexistoval prostor pro výmluvu, že něco chybí, že je na něco třeba počkat,“ dodává Dalibor Pulkert.

„Čím víc lidí bude podnikavých – ne nutně jako podnikatelé, ale třeba ve smyslu občanské angažovanosti –, tím lepší společnost bude,“ věří třiatřicetiletý podnikatel. Rozbaluje u toho onu krabici, která má pomoct podnikatelům zaseknutým v jakékoliv fázi, jimž pomůže projekt vymyslet, ověřit na trhu a dostat do hmatatelné podoby. A to během osmi týdnů. Jak tedy IdeaBox funguje?

„Lidem se často honí v hlavě plno myšlenek, které však mnohdy nedokáží dobře zformulovat či následně realizovat,“ popisuje Pulkert. Věří, že všechny pomůcky, které jim k tomu mají pomoct, zabalil motivačně. A ještě tak, aby je mnohokrát vyzkoušený postup bavil.

Každý krok a úkol má totiž jasnou návaznost a účel. „Když například dostanu úkol, že mám vyplnit techniku Stroj času,“ ukazuje schéma a poznámkové karty, které k němu patří. Stroj času má pomoct otevřít kreativní část mozku. Dotlačit člověka, aby definoval svojí vizi.

ideabox-mockup

IdeaBox je navržený tak, aby pomohl člověku s inovacemi

„Když kartu vyplním, následně mě odkáže na další krok, přičemž vše vede k odpovědi na hlavní otázku na začátku sekce, do které tato technika patří. A tou je: Mám nápad rozmyšlený pořádně?“ Je to však jen jedna z mnoha otázek, přičemž IdeaBox vás nenechá jít dál, dokud nemáte hotovo. Vše má svoji posloupnost a čas.

Celou hrou, či lépe proměnou nápadu v realitu, vás provede kurátorsky ověřený průvodce. Tedy kniha, do které dostal spoluzakladatel startupového studia Outboxers a strůjce nápadu to podstatné. „Nástrojů, které inovátoři a podnikavci všude po světě používají, jsou stovky. A z principu naší práce v Outboxers jsme vybrali jen ty, které máme ověřené a fungují nám v lokálním kontextu,“ vysvětluje Dalibor Pulkert.

Odvozeno od člověka

IdeaBox vychází z takzvaného human-centered designu, tedy z pohledu odvozeného od potřeb člověka – tak, aby postupoval jednoznačně, přehledně a smysluplně. Nejde o žádnou novinku, definice takového přístupu pochází z 80. let minulého století a další léta ho obohacovala o nové a nové nástroje. Až jsme se dostali ke všem moderním slovům pro zlepšení práce: canvas, flow, to-do listy či focusové techniky.

Pulkert je všechny vzal, zkombinoval a dal jim pochopitelnou a hravou formu plánů, lepítek, bloků a zápisníků, které podle jeho zkušeností člověka namotivují a poskytnou mu veškeré potřebné průvodcovství a oporu. „Nevymýšleli jsme kolo. Vzali jsme inovátory vytvořený obsah, vybrali to, co nám přijde nejzajímavější pro naši kotlinu, obohatili o vlastní nástroje, zkušenosti a český kontext příběhu. Nejdůležitější je, že jsme tomu dali ucelenou strukturu,“ říká.

Zmíněné zkušenosti nabírají už čtvrtým rokem právě se společností Outboxers, kterou spoluzaložil a kde pomáhají v rámci korporací vytvářet startupy. Metodou, již převedl do krabice, pomáhal už v řadě firem, mimo jiné ve Škoda Auto, České spořitelně, ČSOB, Economii i Vodafonu, v několika neziskových organizacích, ale i na univerzitách či u investorů.

Převtělení zkušeností, které jinak předávají osobně, do fyzického produktu – IdeaBoxu – má pomoct jednotlivcům. Hodí se pro startupisty, vzdělávací programy, studenty i neziskovky. V této oblasti ho už teď mají k dispozici mimo jiné v Jihomoravském inovačním centru nebo v inkubačních centrech v regionech.

Pro firmy, které potřebují celé týmy a interní startupové procesy, pak nabízí i variantu IdeaBox Masterclass – program, který vychází ze stejných postupů, ale který už řídí odborníci z Outboxers. „Inovační týmy doslova protáhneme inkubačním programem, uchopíme celek projektu, který začíná jako hackathon, a uspořádáme ho pro celou firmu,“ popisuje Pulkert.

Formát IdeaBox Masterclass poněkud odsouvá pandemie, ale i tak se pomalu rozjíždí, například v Sazce. „Akci uspořádáme včetně cateringu, pozvání dalších hostů, uspořádání meetingů a dalších akcí, které zrovna daná společnost potřebuje,“ dodává autor IdeaBoxu.

Pulkert popisuje, že skupina lidí ve firmě potřebuje pro uskutečnění nového projektu průvodce. Jeho herní krabice by sama o sobě nemusela stačit. „Díky inkubačnímu programu můžu zaručit, že výsledek bude mít pro firmu opravdovou hodnotu, že nic nevynecháme či nepřeskočíme. Nad ničím důležitým se nemávne rukou,“ říká.

Každý chce být lepší

Dalibor Pulkert začínal s vlastním podnikáním už na střední škole, když připravoval různé webové stránky pro restaurace či hotely a katalogy pro e-shopy. To už byl jen malý krůček do agenturního a IT prostředí. „Bavilo mě to. Byl jsem ve skvělé firmě, se skvělými lidmi. Ale měl jsem touhu podnikat,“ popisuje.

dalibor-pulkert-outboxers

Foto: IdeaBox

Dalibor Pulkert, spoluzakladatel Outboxers a tvůrce IdeaBoxu

Jednoho dne se o své plány podělil se svým kolegou Michalem Kardašem a zjistil, že mají oba stejné cíle. A tak založili Outboxers, kde se specializují na stavbu a rozjezd nových firem pro velké korporace. Kdykoliv je potřeba přijít s něčím novým, ať už produktem, nebo službou, to oni pomůžou s přípravou, přesnou podobou a otestováním u budoucích zákazníků.

Outboxers fungují čtvrtým rokem a jejich práce se jim daří. Za poslední tři roky se jim vždy povedlo zdvojnásobit obrat z předchozího roku, až se dostali na aktuálních zhruba 20 milionů korun. Outboxers o sobě přitom jednoduše říkají, že proměňují nápad ve fungující byznys. Proto u nich najdete pro takový typ společnosti poměrně specifické zaměstnance, třeba psychology.

„Ve chvíli, kdy chcete dělat výzkumy trhu a hloubkové rozhovory, je lepší, když na to máte odborníky. Každý člověk se chce dělat lepší, to je přirozené. Díky psychologům vytahujeme z trhu relevantní informace. Pokud sestavíte například focus groupy, je třeba, aby na ně dohlížel zkušený člověk, který rozpozná, jestli nejsou lidé něčím ovlivněni, jestli nepodávají zkreslené informace,“ vysvětluje Pulkert.

„Došlo nám, že když to potřebujeme my, mohlo by se to hodit i ostatním.“

Jenže nejde jen o poznání trhu, ale i pochopení. Zhruba před třemi lety totiž Pulkert a Kardaš přemýšleli, jak co nejvíc zjednodušit nabírání nováčků a předávání veškerých znalostí a procesů uvnitř vlastní firmy. Přišli s něčím, čemu začali říkat Show-how, aneb ukaž svoje know-how.

„Aby si každý prošel takové základní kolečko kompetencí: od výzkumu trhu přes porozumění zákazníkovi až po vystavění a ověření projektu. Takové inovační Baťovské kolečko,“ popisuje Pulkert. Nově nabíraní pracovníci dostali něco jako digitální příručku a rovnou s ní i úkoly, co udělat, které je provedly těmi nejdůležitějšími oblastmi zaškolení.

Dobře to fungovalo. „Došlo nám, že když to potřebujeme my, mohlo by se to hodit i ostatním,“ popisuje Pulkert. Postupně vzniklo několik podobných programů pro zákazníky Outboxers a nakonec i myšlenka nabízet program jako samostatný produkt. Show-how se stalo základem IdeaBoxu.

06-copy

Foto: IdeaBox

Kroky v rámci IdeaBoxu jsou jasně naplánované a odzkoušené praxí, říká Pulkert

Ve světě digitálních přístrojů a chytrých přenosných zařízení přitom působí tato krabice jako zjevení. Přestože fyzický produkt doplňuje digitální průvodce, má vlastně pro moderní dobu všechny nevýhody – především je takové provedení na výrobu poměrně drahé. Zhmotnění show-how do fyzické podoby má však víc důvodů než Pulkertovo nadšení z deskových her a oblibu v papíru. Jak říká, zkracuje cestu mezi učením a děláním.

„Jedna věc je si o přerodu nápadu v realitu přečíst a druhá to zažít. Fyzická krabice s konkrétním popisem a nástroji umožňuje lidem něco začít a rovnou udělat,“ uvádí. Proto onen zápisník, tužka i herní plán. S online články by to tak podle tvůrce myšlenky nefungovalo. A pak je tu vlastní ověřená zkušenost s plněním úkolů ve světě papíru.

S myšlenkou, že bude IdeaBox samostatný produkt, Pulkert přišel před dvěma roky. Finální produkt pak na trh přišel v zásadě s nástupem covidu. A do situace zapadl. „Hodilo se to. O to líp, že je produkt ve fyzické formě. Práce s papírem a lepíky je osvěžením v době, kdy jste od rána do večera přikovaní na callech k obrazovkám počítačů. Vlastně se dá i kombinovat. Můžete mít svoji krabici a s ostatním kolegy v týmu se synchronizovat třeba přes videohovory,“ popisuje.

V představách Pulkerta by ale možná ještě větší dopad na celou společnost mohl mít IdeaBox úplně mimo korporáty. A to hned v začátcích jakýchkoliv nápadů s potenciálem. I proto je mentorem mimo jiné programu Soutěž & podnikej Martina Vítka, která je určená pro středoškoláky. A rozjednané má spolupráce na velkých tuzemských univerzitách i v inkubačních programech.

Partnerem článku je společnost Outboxers. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.